tegencapaciteit vertical voor 20 mtr vraag

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1EHA

tegencapaciteit vertical voor 20 mtr vraag

#1 Bericht door PD1EHA »

Hallo als je een vertical maakt voor de 20 meter incl tegencapaciteit.

De tegencapaciteit (draden) weggespannen langs de pijp naar beneden.
Zijn deze van invloed op de stralingshoek of is deze alleen om de SWR goed te krijgen.
Ik lees namelijk ergens in het forum dat een vertical ALTIJD een lage opstraalhoek heeft.
Ik heb dus die BB7v (diamond) zonder tegencapaciteit en ben dus benieuwd naar de opstralingshoek.

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#2 Bericht door pa7wwo »

Hoi Cyber

De tegencapaciteiten bij een zelfbouw groundplane antenne voor 20 mtr zijn in principe de andere helft van je antenne.
Als je ze recht langs je pijp hangt zal er een vertikale dipool ontstaan met een helft heel dichtbij een metalen object wat de zaak enorm beinvloed.
Het onder een hoek wegspannen bij een GP gebeurt om de impedantie van de GP naar 50 ohm te brengen, en om invloed van de standpijp te voorkomen.

dan blijft nog steeds de invloed van de aarde en al het geleidend materiaal binnen pak hem beet 1 golflengte

Een vertikale dipool is in principe een 70 ohm een vertical met horizontaal afgespannen en veel tegencapaciteiten is in principe 35 ohm en onder een hoek van ongeveer 120 tot 135 graden weggespannen is ongeveer 50 ohm.

Het een en ander is wel wat afhankelijk van de hoogte boven aarde etc.

Veel spelen met het antenne programma's op de computer kan je heel wat doen leren alleen wijken de computer berekeningen altijd nog wel enigzins af van de praktijk.
Ik ben pas op een velddag van PE1KQP en PE1SAY geweest en daar zijn ze bijvoorbeeld eens verkortingsfactoren van electriciteitsdraad gaan uit meten.
Het blijkt dat zelfs de kleur en materiaalsoort en dikte van de isolatie ook daar nog invloed op heeft.
dat kun je practisch niet in de PC krijgen ingevoerd als je deze gegevens niet hebt.

Dat je dan met verkortingsfactoren zit van 0.85 naar 0.93 met geisoleerde draad en met een 0.96 of zo met ongeisoleerd, dan zit je met een verschil van meer dan 10% dat is wel met een kwartgolf voor 20 mtr een halve meter.

Hoe langer ik hier nu met antennes aan het spelen ben, hoe meer ik leer lees en probeer, je begint steeds meer te beseffen hoe veel je nog eigenlijk niet weet en hoeveel dingen de zaak beinvloeden waar je geen grip op hebt of niet kunt verwijderen.

Oftewel

Hoe meer je weet, hoe beter je weet, hoe weinig je weet.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

PD1EHA

#3 Bericht door PD1EHA »

ok maar klopt het ook dat ELKE vertical een lage opstraalhoek heeft

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1037
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

#4 Bericht door PD5DJ »

Ja dat klopt enigzins wel.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PD1EHA

#5 Bericht door PD1EHA »

Waar ik dan vervolges benieuwd naar ben,er word altijd gesproken over verliezen van een multiband vertcial,T.A.V een monoband.
Het enige verschil is dan volgens mij de 1:9 balun.
1) waar zitten die verkiezen in ?
2) hoeveel verlies praat je dan over?

Ik bedoel,het blijkt dus dat elke verticaal een lage opstraalhoek heeft (goed voor DX) dus ook de multiband verticaal.

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#6 Bericht door pa7wwo »

Hoi Cyber

De verliezen zitten in de balun en in de coax doordat je SWR verliezen hebt.
Verder geeft alles waarbij de vertical veel korter gaat worden als een kwartgolf ook verliezen omdat je een te lage stralingsweerstand van de antenne krijgt.
Ook blijf je omdat je HF aarde bij deze antennes niet optimaal is ook zogenaamde ground verliezen en straalt deze wat met een hoger opstraalhoek af.
Als je met zo een antenne dan eens op 80 mtr gaat kijken wat je overhoud zal het werkelijk uitgestraald vermogen minder dan 10% zijn van de 100% die jouw set levert aan het begin van de coax.

Op de banden 20 mtr en hoger kan dat best nog wel eens meer dan 50 % rendement zijn en echt dat is op die banden al helemaal niet slecht.

Ik en wat kennissen van mij hebben dat eens uit geprobeerd met een CP6 van Daimond in vergelijk met een monoband zelfbouw GP op 20 mtr.
daar haalde de CP6 echt geen 20% meer van het signaal wat de zelfbouw GP haalde.
Dat hebben we niet 1 keer getest maar 3 keer en bij 2 van de testen wisten de testers zelfs niet dat anderen dat ook al geprobeerd hadden en ook werd ze helemaal niet verteld dat waarschijnlijk de volle 1/4 golf GP beter zou scoren.

50% rendement met een lage opstraalhoek daar kun je prima mee uit de voeten op 10 t/m 20 mtr.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Plaats reactie