Diamond X30 op het dakraam

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 319
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Diamond X30 op het dakraam

#1 Bericht door Ron01 »

Momenteel heb ik mijn Diamond X30 in de nok van de zolder hangen, niet optimaal lijkt me.
Nu heb ik ooit eens ergens een foto gezien van een amateur die een frame om zijn dakraam had gemaakt waarop zijn antenne gemonteerd was. Heel internet afgezocht, maar niet meer kunnen vinden.
Het probleem is, dat mijn echtgenote geen antenne op/door het dak gemonteerd wil hebben, verder een prima mens maar hier valt niet over te praten. Als aankomend zendamateur zit je dan met een probleem.
Wie weet wat ik bedoel? Ik hoop hier een oplossing voor te vinden om zo mijn bereik te vergroten en mijn antenne vrij zicht te geven.
Bijvoorbaat dank, Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

PD1EHA

#2 Bericht door PD1EHA »

vrouw dumpen :D

Dat dakraam profiel wat jiji gezien heb was volgens mij geen vaste opstelling,ik heb het ook gezien maar het zag er niet degelijk uit.

volgens mij bedoel je dit

http://pe5jw.eigenstart.nl/

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#3 Bericht door pe5jw »

deze is duidelijker ;)

Afbeelding

http://www.pe5jw.nl/?Dakraamframe

Doet het goed hoor alleen met veel wind vertrouw ik het niet,
dan gaat de antenne eraf (als hij er al opstaat ik heb een GP onderde nok).
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 319
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

#4 Bericht door Ron01 »

Weet je wat dat tegenwoordig kost om van je vrouw af te komen :D
Nee, da`s geen oplossing. Het is verder een prima meid.

Maar, dat is hem. Deze staat alleen los, ik kan hem wel vastschroeven of rondom met een spanband klemmen. Daarbij komt er bij mij maar 30cm buis op met daarbovenop 1,30m antenne. Het is het proberen waart.

Ik zal eens hier in de buurt kijken wie een nette oplossing heeft en mijn vrouw dan meenemen. Misschien gaat ze dan alsnog overstag :wink:

In ieder geval dank voor jullie snelle reactie.
Mvg Ron Elias
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#5 Bericht door wbeekman »

Ron,

Ik had een 5-banden GPA aan het einde van een tuin-afscheiding gemaakt. (oude verkeersbordpaal in de grond gezet).
De coaxkabel liep net vanuit de zolderkamer bij de dakgoot, naar deze GPA toe. (kleine ruimte onder de dakpannen)

In de zolderkamer was aan een kant mijn apparatuur opgesteld en aan de andere kant de knutseltafel van mijn vrouw.
Zodoende werd de kamer door ons tweeen gebruikt.

P.S.
Allebei tevreden gebruikers hihihi :-)
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 319
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

#6 Bericht door Ron01 »

Ha! Dus ik ben niet de enige die met dit probleem kampt! :)
En zo krijg ik diverse tips waar ik mijn voordeel mee kan doen.
Bedankt,
Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#7 Bericht door pe5jw »

Ron01 schreef:Maar, dat is hem. Deze staat alleen los, ik kan hem wel vastschroeven of rondom met een spanband klemmen. Daarbij komt er bij mij maar 30cm buis op met daarbovenop 1,30m antenne. Het is het proberen waart.
Hoe kom je erbij dat hij los staat ????
Hij staat geklemt tegen rubber voetjes hij kan echt geen kant op hoor.

Aan de onder kant kan je niet zomaar een dwars balkt maken
ivm met de onder kant van het raam.
De onderkant steekt dus ook dik 5 cm door.
Het raam heeft een houten frame dat kan je aan de onderkant zien.
Ik heb in de balk die dus 5 cm onder het houten frame rust
2 dikke bouten gemaakt die het frame op het hout klemmen ( het frame wordt naar beneden getrokken)

Weet je, ik heb er inmiddels al zo vaak vragen over gehad en het is mooi weer ik zal mij pagina vanavond of anders dit weekeinde wel even uitbreiden met wat meer details.

BTW Ik zet er gewoon een 7 meter vertical op.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 319
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

#8 Bericht door Ron01 »

Okee, sorry voor het misverstand. :( Het was niet de bedoeling om negatief te zijn of zo. Als hij vastgezet kan worden vind ik dat helemaal prachtig en is mijn probleem in een klap opgelost.
Ik ben zeer benieuwd hoe het in elkaar zit, hou me aub op de hoogte.
Mvg, Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#9 Bericht door pe2er »

Misschien vind je vrouw dit Esthetisch meer verantwoord:
Afbeelding
Een kort pijpje door het dak, vlak onder m'n zolderraam. De pijp steunt op de vloer en zit met een klem en een hoekprofiel aan het dak vast. Buitenop heb ik een plastic daktegel met mastdoorvoer - heel erg waterdicht gelukkig :)

De coaxen lopen door de pijp naar binnen toe; op het uiteinde van de pijp zit een stuk flexibele afvoerpijp om inregenen te voorkomen.

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#10 Bericht door pa7wwo »

Hoi Allen

Ik heb hier een ding gemaakt dat je een GP'tje zo in een ventilatiekanaal van de schoorsteen kunt laten zakken heel simpel van bouwmarkt spul ik zal van de week eens een fototje van maken.

Misschien kun je zelf ergens een plekje verzinnen voor een GP'tje, de andere amateur hier in huis (PD7G) heeft er een die op een oude ventilatie kap van een verwarmingsketel staat , stukje plaat en een paar parkers en het ding stond er op.

Ik zal er vast een foto opzetten van het GP'tje, ik heb ze gemaakt van 2.4 mm aluminium TIG lasdraad en de oudste hier staat al 7 jaar op het dak , een keer is er een vogel tegen gecrashed en moest ik de top weer rechtbuigen .
Ik heb hem toen meteen met een schuursponsje opgepoetst en het ding ziet er weer prima uit.

Het voordeel van zo een GP'tje is dat ze zeer weinig wegen en bijna geen wind vangen.

nadeel is dat er geen 70 cm op zit, gelukkig heb ik er een paar die het op 70 cm ook doen, al is de werking daar wat minder als op 2 mtr.
Bijlagen
2-meter-GP.jpg
zelfbouw 2 mtr GP
(80.84 KiB) 1242 keer gedownload
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 319
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

#11 Bericht door Ron01 »

@pe2er:
Dat ziet er mooi uit zeg! Hier kan niemand toch problemen mee hebben? Hoewel, je kent mijn vrouw nog niet :?
Geintje hoor, mag ik je vragen waar je de benodigde antennematerialen (doorvoer en dergelijke) vandaan hebt? Dit lijkt mij een heel nette oplossing die ik misschien wel maak als ze een dagje met een vriendin naar de stad is :twisted:
Mvg Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#12 Bericht door pe2er »

Die plastic dakpan kwam bij Conrad vandaan, en de pijp bij de locale sat schotelboer. Flexibele afvoer, keilbout (voor de voet van de mast) hoekje en uitlaatklem bij de bouwmarkt..

Binnen komen de coaxen door een gat in de pijp naar buiten en worden dan op een paneeltje met N-connectoren aangesloten. Zo kan ik alles loskoppelen bij de pijp als ik de antennes niet gebruik.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#13 Bericht door pe5jw »

Als ik kon ging ik ook door het dak allen mag ik dat dus niet.

Heb wat detail foto's op mijn site gezet,
Afbeelding

zoals je ziet is hij allang niet nieuw meer ;)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#14 Bericht door pe2er »

Nog wat ideeën voor je...

Bevestiging van de pijp aan mijn dak - een verstevigingshoek en een uitlaatklem van de bouwmarkt... Ook het 'disconnect panel' - een plaat aluminium met N-connectoren - zit met deze uitlaatklemmen om de pijp heen bevestigd.
Afbeelding

In mijn vloer heb ik een gat geboord voor een keilbout. Op het stuk draadeind dat uitsteekt heb ik een messing prop geschroefd (die heeft een vriend voor me op maat laten draaien). De mast schuift over de messing prop heen en staat dan eigenlijk al stevig genoeg verankerd. Voor de zekerheid zit er nog een borgboutje door de pijp heen in de messing prop geschroefd.
Afbeelding
De roest die je ziet is het gevolg van condenswater uit de pijp. De mast staat al een aantal jaren, eigenlijk zonder enig onderhoud...

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 319
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

#15 Bericht door Ron01 »

Als het nou niet meer lukt, weet ik het ook niet meer. Dit lijkt wel een compleet bouwverslag.
Ik ga maandag eens op onderdelenjacht, allemaal bedankt voor de fantastische uitleg. :)
Mvg, Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Plaats reactie