QRM/QRN op HF na installatie 20m dipool

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 706
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

#16 Bericht door pe1rdp »

PH7W schreef:Ik ben afgelopen weekend weer flink aan de slag gegaan met de vertical en het QRM-probleem.

Nadat ik zaterdag een coax naar de shack heb gelegd en de transceiver boven weer heb aangesloten, bleek dat de QRM op 20m weer "terug" is. Toen ik vorige week mijn set in de schuur had staan, had ik geen last van QRM op 20m. Eerst verdacht ik de coax ervan stoorsignalen binnen te brengen, maar zodra ik de coax van de antenne haal, is het signaal verdwenen. Het lijkt dus echt door de antenne ontvangen te worden.

Wat ik nog ga proberen is om de 12 volt voeding op een andere groep in huis aan te sluiten of de set op een accu te laten draaien. Ik verwacht niet dat dat het probleem oplost, maar dan kan ik het in ieder geval uitsluiten.

Toen ik gisteren 2m weer eens gebruikte, viel het me op dat ik ook daar steevast een bak QRM heb. Dat heb ik voorheen nog nooit gehoord, maar ik moet ook zeggen dat ik het lange tijd niet gebruikt heb. De QRM die ik daar hoor, zit er in ieder geval vanaf 136 MHz (einde aircraft band) tot ruwweg 155 MHz.
Mogelijk biedt dit nog een aanknopingspunt.
hallo Jorg,

Tja .... qrm .... wie heeft er geen last van. Als ik een dipool naat mijn tuin laat lopen, dan levert dit s7 qrm op. Hang ik deze op het dak dan is dit maar s1 to s2.
Is wel stukken meer als de buurman zijn plasma TV aanzet. Dan zijn vooral de frequentie onder 1MHz onbruikbaar en aangezien ik nogal eens wil luisteren naar de NDB onder 500kHz is dit best "vervelend". Maar ja, de buurman heeft even veel recht op zijn hobby (tv kijken) dan ik op mijn hobby.

Naast plasmaschermen kunnen schakelende voedingen veel qrm veroorzaken. En wie heeft ze niet in huis?

En nu de regering een verbod wil op gloeilampen vrees ik dat de qrm de komende jaren enorm zal toenemen. Gloeilampen zijn dan binnen enkele jaren (verplicht) vervangen door spaarlampen.
Zoek maar eens op de webpage van het AT naar spaarlamp en dan zie je dat regelmatig een partij spaarlampen wordt onderschept, illegale spaarlampen zonder de benodigde ontstoring.
Momenteel is de markt van spaarlampen nog klein in Nederland maar dat zal zeer snel meer worden als gloeilampen worden verboden.
Waar zal de consument straks voor kiezen? Een spaarlamp met onstoring voor 4 euro of een spaarlamp zonder ontstoring voor 40ct? Voor de consument geven beide lampen hetzelfde licht en gaan even lang mee.....
Straks heeft elk huis zo'n 100 "hf zenders" in huis.

QRM op 2mtr. Zodra ik de antenne draai naar de nieuwbouwhuizen met zonnepanelen op het dak, dan loopt de ruis op naar S6. Naar het noorden, waar geen huizen staan of de antenne richting "cold sky" ; geen s-meter uitslag. Nu is S6 maar een indicatie maar met een ruismeting zie ik toch 5dB verschil tussen de zonnepanelen en de cold sky.

Enkele weken was ik voor een installatie bij iemand in Assen en hij had het tcpip netwerk via het lichtnet. Toen ik "even wat spullen uit de auto moest pakken" heb ik de autoradio de middengolf gezet en hoorde duidelijk een knetterend geluid. Later op de dag naar huis gereden en pas buiten de wijk was de qrm verdwenen. En ook deze krengen liggen voor enkele euro's gewoon in de winkel.

Vroeger .... toen men nog geen kabeltv had en gare antenne op het dak was de TV ontvangst slecht. Ipv de 300ohm openwire vervangen of de antennes vernieuwen plaatsen men doodleuk een breedband versterker. Tja, de zendamateur moest stoppen met zenden want dan was de storing opgelost.
Nu is het andersom. TVs storen de zendamateur en moet nu ook de stoorder stoppen??

Tenslotte: iemand uit de straat kwam vragen of ik deed zenden want zijn TV had storing. Nu was ik toevallig bezig met het monteren van andere antennes en ik wees hem op de loshangende coaxkabels. Maar of ik toch even wilde meekomen. Geen probleem.... hij had storing op bepaalde zenders via de kabeltv. De R7100 op deze frequenties gezet en jawel: de DVB-T zender in de buurt!
Help: wat kan ik hieraan doen?? Niets meneer, gewoon mee leren leven!
Maar nu ben ik in elk geval niet meer de storende zendamateur maar de meewerkende buurman :-)

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#17 Bericht door PH7W »

Goed verhaal, Arno.

Tja, ik weet het...in de bewoonde wereld is het kommer en kwel wat dat betreft.

Inmiddels heb ik een aantal avonden kunnen luisteren op 80m en 40m, en heb ontdekt dat ik vele stations (die bijvoorbeeld op het DX cluster worden gemeld) zonder al teveel problemen kan horen (reeds gehoord op 80m/40m/20m: Engeland, Spanje, Polen, Kazachstan, Buthan).

Ook kan ik nu met de vertical gewoon 100W PEP maken zonder dat de televisiekijkers beginnen te klagen.

Kortom: ik ga gewoon aan de slag; alle verbetering die nog volgt t.a.v. QRM en dergelijke is mooi meegenomen.
Jorg | PH7W

Plaats reactie