symetrisch gevoede folded dipool

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

symetrisch gevoede folded dipool

#1 Bericht door pe5jw »

Ik zat even in Rothammels (12e editie) te bladeren en kwam op blz 231 de Squashed Multibander van G3KSK tegen.

Dit gaf me het idee een folded dipool (lengte max 12,5 m liever <10m) te maken voor 80(/40) meter gevoed met een 450 ohm lijn.

Iemand ervaring met een dergelijke opstelling ?
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Windom homemade met kippenladder

#2 Bericht door PD2JHP »

Hallo,

In dit kader: ik heb een Windom berrekend voor max. 40 meterband (lengte is 20.14 meter in een verhouding van 1/3 - 2/3). Werkt prima ondanks het feit dat ik ruim 5 meter onder NAP woon (hoogste antennepunt 5 meter, laagste 3 meter - gespannen langs de zijmuur naar het einde van de tuin). Uiteindelijk gaat de kippenladder direct mijn MFJ-993B tuner in.
Inmiddels gewerkt met: ver in VS, Canada, Venezuela, Colombia, Suriname, ver Azië in w.o. Cambodja, Bhutan, Indonesië en enkele Afrikaanse stations, met max 25 watt.

Succes en laat ons weten wat jouw keuze is geworden!

Met vriendelijke groeten,

Jan

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#3 Bericht door pe5jw »

Jan harstikke mooi :)

Ik gebruik op dit moment een mini g5rv ( http://www.pe5jw.nl/?Antennes:HF_probee ... ni_G5RV%29 )
20 m kan ik echt niet weg spannen vandaar mijn intresse in een folded dipool.
Volgens het boek moet je deze met coax en een balun voeden maar ivm het gewicht en omdat ik liever met een symetisch systeem werk een symetrische voeding.

Ik heb een zs6bkw die kan ik als het weer het toelaat binnenkort wel eens even "folded" weg hangen en kijken wat hij doet.
"Folded" houd dus in parallel aan elkaar weg gespannnen elementen op koste afstand, zal het eens met 15 cm proberen.
Laatst gewijzigd door pe5jw op 08 jul 2007, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Windom

#4 Bericht door PD2JHP »

Hi Joeri,

Wellicht kan je nog denken aan een verlengingspoel, misschien inverted monteren, homemade buddipole, sloper (13 meter), vertical?

Kortom er is en blijft genoeg te proberen!

Succes en vriendelijke groeten

Jan

Plaats reactie