20 meter vertical zelfbouw vraag?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1EHA

20 meter vertical zelfbouw vraag?

#1 Bericht door PD1EHA »

Hallo ik heb een diamond BB7V (nog wel) want waarschijnlijk komt er een 2 elements beam van high gain incl nieuwe rotor.

Maar nu mijn vraag,ik lees geregeld dat een vertical zonder radialen niet lekker werkt.
Is het een optie om bij mijn antenne ,radialen te maken 4x 5 meter of zo en deze gewoon langs de pijp (vertikaal) weg te binden,want onder een hoek weg spannen kan ik niet.?
Ik wil dit niet doen voor de SWR (want die is goed)
Als dit volgens de kenners beter is,en ik dit dus idd beter kan gaan doen ivm afstraling,waar moet ik die draden vast maken zie foto ???
Bijlagen
sized_P4213216.JPG
(165.61 KiB) 237 keer gedownload

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#2 Bericht door pa7wwo »

Hoi Cyber

Als die BB7 zonder radialen is ontworpen zijn dan moet je hem zo laten, verder kan een Vertical wel zonder radials als het bijvoorbeeld een J-antenne is of een eind gevoede halve golf antenne.(denk maar eens aan een halve golf voor 11 die hebben ook nooit radials)
Maar een ground-plane antenne (1/4 golf) die heeft die radials wel nodig en kan niet zonder.
Dus wel of geen radials hangt af van het ontwerp van de antenne.
De werking van een halve golf antenne en een J-antennes zijn trouwens ook zeer goed ze worden alleen wat groot van omvang, en hun gebruik blijft daarom vaak beperkt tot 10, 11 mtr of hogere frequenties

groetjes
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Plaats reactie