Even voorstellen en een stealth antenne voor 40

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Even voorstellen en een stealth antenne voor 40

#1 Bericht door PD2R »

Hallo,

Hoewel ik een al een poosje met jullie mee lees heb ik hier tot vandaag nog niet gepost.
Omdat ik het zelf altijd prettig vindt als iemand zich voorstelt wanneer hij of zij ergens nieuw is, zal ik daar dan ook maar mee beginnen.

Mijn naam is Maarten en woon samen met vrouw en 2 Jack Russels in het Zeeuwse Krabbendijke. Ik ben 28 jaar en al geruime tijd besmet met het HF SSB virus.
Het begon op 11 meter, toen nog in het midden van het land woonde. Later werd ik ook actief op de amateur banden met een club call. Zo heb ik een paar keer mee gedaan met de RSGB IOTA contest vanaf Schouwen Duiveland met de call PI4HQ/P. Ook ben ik lid van PI4COM (Contest group Oude Maas) waar ik nu een paar contesten mee heb mogen draaien.
Vorige week zijn we met een club enthousiastelingen naar HB0 (Liechtenstein) geweest voor een “DX expeditie”. Ondanks dat ik het zelf niet had verwacht hebben we toch nog aardig wat pile ups af kunnen werken. Het was een geweldige ervaring.
Begin dit jaar heb ik eindelijk zelf mij machtiging maar gehaald. Eindelijk een beetje tijd om me in de boeken te verdiepen. Het is nu nog een N-machtiging maar het is de bedoeling dat dat straks een Full machtiging gaat worden maar dat zal nog wel even gaan duren. Hoewel ik het Novice examen in 1 keer heb gehaald vond ik het niet echt gemakkelijk. Ik heb namelijk helemaal geen technische achtergrond en ben brandweer instructeur bij de Luchtmacht voor mijn beroep. Het was voor mij dus bijna allemaal nieuw maar zeer interessant.

Waarom ik dit stukje in het hoofdstuk “antennes” plaats is het volgende:
Ik Liechtenstein hadden wij een vertical voor 40 meter. De antenne bestond uit een vishengel van een meter of 10, daarlangs een draad en op de grond een radialen netwerk van 12 radialen van een kwart golf.
Een soortgelijke antenne hadden we al eerder met veel succes gebruikt dus we verwachtte dan ook geen problemen. Helaas kwamen we er al snel achter dat de SWR helemaal niet goed was. Waar kon dat nou aan liggen?
Toen herinnerde ik mij een draadje hier op het forum over hengels als antennes/masten. Niet elke hengel kon zomaar als antenne worden gebruikt. De onze was dus van carbon en dat werkt dus niet echt.
Maar goed, we hadden toch echt een vertical voor 40 nodig.
De oplossing was simpel. Het huisje wat we daar hadden gehuurd stond tegen een vrij steile bergwand en daar hebben we handig gebruik van kunnen maken.
Vanaf het huisje werd een stuk dun touw gespannen naar de bergwand. Omdat het tussen het huisje en de bergwand nog een stukje naar beneden liep hadden we net voldoende ruimte tussen de grond en het gespannen stuk touw. Aan dat stuk dun touw hebben we toen het stuk draad, wat eerst aan de hengel zat, vastgeknoopt. Dit werkte als een speer!
Wat voor ons alleen jammer was, was dat de antenne nu nauwelijks zichtbaar meer was. Omdat wij graag alle antennes op de foto wilde zetten was het voor ons jammer dat deze antenne op bijna geen 1 foto is terug te zien.
Echter, als je moeite hebt met het plaatsen van een antenne kun je hier natuurlijk wel je voordeel mee doen. Vooral als je de kleur van de draad en het touw zorgvuldig kiest. Dan is er helemaal niets meer van te zien.
Wellicht is iemand hiermee geholpen.

73, Maarten
PD2R
Laatst gewijzigd door PD2R op 24 jul 2013, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#2 Bericht door PA3FAT »

Welkom Maarten op het forum.

En dan openen met een super enthousiast verhaal is helemaal goed.

Tja hengels van Carbon dat wil niet. Gelukkig dat je een oplossing hebt gevonden in de bergwand.

Gr

Ron - PA3FAT
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#3 Bericht door pe5jw »

Hallo Maarten,

Leuk dat je de ervaring met een carbon hengel met ons deelt :)
Jullie oplossing is natuurlijk de perfecte steahlt antenne.
Maak gebruik van wat je omgeving je bied.

Persoonlijk vind ik dat antenne niet zo op hoeven te vallen
maar als je er een foto van wilt maken is het wel handig.

Lees altijd met veel plezier over dx expedities etc hoop dat je er nog meer schrijft.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#4 Bericht door PD2R »

Bedankt voor de leuke reacties en sorry voor de late reactie van deze zijde.
Op dit moment ben ik bezig om een verslag te tikken van onze HB0 trip. In dat verslag probeer ik zo veel mogelijk van onze ervaringen vast te leggen. Ik ben echter geen schrijver dus verwacht er niet te veel van.
Wanneer het klaar is zal ik het hier wel plaatsen.

73, Maarten
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie