Fritzel balun

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Fritzel balun

#1 Bericht door PA2EFR »

Ik heb al vele jaren (vanaf eind jaren '70) een Fritzel balun liggen van een FD3 of 4.
Zo heb ik hem een poos gebruikt, totdat mij de boel van het dak gevallen is.
Bij inspectie zitten de naden los waardoor hij niet meer waterdicht is.
Nu wil ik een nieuwe antenne ophangen, een "wilde" dipool die ik via een kippenladder en een tuner voor alle banden wil gebruiken.
Echter, mijn Drake MN-4 tuner is asymmetrisch en daar past dus geen kippenladder aan.

Nu dacht ik de Fritzel indoor te gaan gebruiken en de kippenladder door een doorvoer naar binnen te leiden.
De balun komt dan achter de tuner te zitten.
Om de kabel van tuner naar balun wil ik 10 ringkernen plaatsen als mantelstroomfilter.

Kan dit zo, ook qua impedanties?

Edit: typo...
Bijlagen
Fritzelbalun.jpg
Laatst gewijzigd door PA2EFR op 15 jul 2013, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Fritzel balun

#2 Bericht door pa0ejh »

PA3EFR, Als die wilde dipool een g5rv of zs6bkw wordt, dan heb je die Balun niet nodig, een mantelstroom filter kan nuttig zijn.

Als het zomaar 2 gelijke stukken draad zijn waarvan je zoveel mogelijk draad wilt wegspannen, dan zou je die Balun kunnen proberen eveneens met mantelstroom filter, de balun zal wel 1 op 6 zijn.

Ik neem aan dat je Tuner Asymmetrisch is ipv. Symmetrisch, zal wel een typo zijn....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Fritzel balun

#3 Bericht door PA2EFR »

Typo inderdaad.

Ik wil inderdaad zoveel mogelijk draad wegspannen en dat tunen met de Drake.

Ik heb nog geen mast staan, maar het wordt een los mastje dat in muurbeugels staat. Komt net boven de nok uit, maar voor het gemak maak in een katrol aan de top omdat ik er anders niet meer bij kan.
Dus een dipool kan ik dan nog wel eens naar beneden halen.

O ja, op de top van de mast komt mijn GPA-30 te staan. Dus de dipool wordt voor de lange banden en WARC.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Fritzel balun

#4 Bericht door pa8w »

De balun voor een FD3 of FD4 zal een 1:4 of 1:6 balun zijn.
Het kan zijn dat het -afhankelijk van de feederlengte- net ongunstig uitpakt qua impedantie, en dat je tuner het niet kan matchen.

Een reden temeer om de balun pal voor de tuner te plaatsen, zodat je hem zo nodig er tussenuit kunt halen.
Tevens kun je checken of hij heet loopt; een balun krijgt het een stuk moeilijker bij hoge SWR.
Een derde goede reden is dat je geen coax wil gebruiken met hoge SWR i.v.m. de verliezen in de coax.

Als de behuizing te openen is kan je hem indien nodig wijzigen naar een 1:1 balun.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

PH1Z
Berichten: 249
Lid geworden op: 25 jan 2012, 21:26
Roepletters: PH1Z

Re: Fritzel balun

#5 Bericht door PH1Z »

Geen optie om waterdichte kabeldoos erom heen te maken ?
Transceivers : Icom 781 | Icom 7700 | Icom 7100 |
Broadcasting : Heil 781 | Heil Pro-Set Elite 6

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Fritzel balun

#6 Bericht door PA2EFR »

Dat is een optie, maar omdat de swr altijd slecht is, gebruik ik liever een lintlijn dan coaxkabel.
Dat beperkt de verliezen.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Fritzel balun

#7 Bericht door PA5COR »

Fritzel baluns voor een FD-3/4 zijn 1: 6.7.
Diegene die je laat zien is de laag wattage uitvoering zonder 1:1 mantelstroomfilter erachter zoals in mijn AMA 83 Fritzel FD-4 balun, voor 1000 watt of zo.

Wat je nodig hebt achter je a symetrische tuner is een 1:4 of 1:1 balun/mantelstroomfilter.
Gewoon beide wikkelen en kijken wat in jouw situatie het beste werkt.
Vaak word e gedacht dat je een 1:4 balun nodig hebt zoals toegepast in de (MFJ) tuners maar vaak zal een 1:1 ook prima werken, hier vaak mee ge experimenteerd.
Laatst gewijzigd door PA5COR op 16 jul 2013, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Fritzel balun

#8 Bericht door pa0ejh »

Enig idee hoeveel draad je kunt wegspannen???
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PH1Z
Berichten: 249
Lid geworden op: 25 jan 2012, 21:26
Roepletters: PH1Z

Re: Fritzel balun

#9 Bericht door PH1Z »

PA2EFR schreef:Dat is een optie, maar omdat de swr altijd slecht is, gebruik ik liever een lintlijn dan coaxkabel.
Dat beperkt de verliezen.
Misschien dan helemaal dit niet gebruiken en zelf een balun maken :wink:
Transceivers : Icom 781 | Icom 7700 | Icom 7100 |
Broadcasting : Heil 781 | Heil Pro-Set Elite 6

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Fritzel balun

#10 Bericht door PA2EFR »

pa0ejh schreef:Enig idee hoeveel draad je kunt wegspannen???
Ik denk in totaal zo'n 20 meter. Gezien de ruimte in mijn tuin zal hij "slopend" afgespannen moeten worden.
Het voedingspunt zal op nokniveau zitten, zo'n 9 a 10 meter denk ik.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Fritzel balun

#11 Bericht door PA0FRI »

PA2EFR schreef:Ik heb al vele jaren (vanaf eind jaren '70) een Fritzel balun liggen van een FD3 of 4.
Als het van een FD3/FD4 is, dan is het geen balun maar een auto transformator. Tussen je asymmetrische ATU en de openlijn kan je allerlei baluns plaatsen, maar lees eens het artikel: http://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Balun/balun.htm.
Deze enigszins grote luchtgewonden "balans trafo" is naar mijn ervaring één van de beste systemen als het om balanseren gaat. Laat je niet van de wijs brengen door de 1 ÷ 4 verhouding, want bij sommige impedanties kan het voorkomen dat er omlaag getransformeerd wordt. Zie het als een "perfecte" overgang van asymmetrisch naar symmetrisch. Als je de coaxkabel tussen de ATU en de balun kort houdt, zijn de verliezen te verwaarlozen.
Bijlagen
Balun.jpg
Balun.jpg (6.41 KiB) 4582 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Fritzel balun

#12 Bericht door PA0RAB »

Eric, Je foto en gezicht komt me vaag bekend voor uit de 70tiger jaren rond De Marthinithoren.Ik meen dat de naam Eric bij dit gezicht hoort.
Heb al snel iets rond de Fritzel balun naar je gezonden.Blijkt het verloren te zijn gegaan niet verzonden of zo.
Ondertussen van anderen veel opmerkingen.
Zelf als 1e rottige beschadiging Hoe is het binnenwerk? Fritzel heeft naast de baluns ook autotrafo en dat is vervelend anders.Ook Frits merkt dit op.
2e in onze begin jaren kwam er in de tuner vaak ook een kippenladder aanpas trafo Ringkern trifilair bewikkeld 1 wikkeling met schakelaar aan de tuneruitgang.De 2 over in serie aan de kippenladder. Er was ook een mogelijkheid om een paar extra wikkelingen aan beide kanten erbij te doen om andere overbrengverhoudingen te krijgen voor andere lintlijnen..
3e je ideeen voor de antenne komen aardig overeen met de G5JR Die heeft geen trafo nodig wel tuner.Kijk de theorie van de G5JR na want de kippenladder zorgt voor aanpassing naar 50Ohm .Een wildlijntje kan dan niet.Verklaart ook de vele meningen rond de G5jr antenne.
Weer aardig wat te overdenken en te knutselen
55 en 73 Ruud PA0RAB 70tiger jaren in Leek en Pekela

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Fritzel balun

#13 Bericht door PA2EFR »

Heren, dank voor alle tips.

@Ruud: inderdaad, jaren 70 in Groningen, toen was ik heel actief, en ook zonder werk...
Nu, na vele jaren trouwe dienst in het UMCG wederom zonder werk, maar nu verdiend!

Deze Fritzel heb ik destijds van mijn oude leermeester Geert, PA0GIN, gekregen.
Zijn meest wijze les was: "zoveel mogelijk antennedraad buitenboord gooien".

Mijn doel is om naast mijn vertikale GPA-30 (10-15-20) ook iets bruikbaars voor 40 en WARC te hebben. Vandaar dat ik een niet-afgestemde dipool voor ogen had. Met een G5RV zit je toch weer aan beperkingen, want op de WARC-banden doet die het volgens mij hoogstens met pijn en moeite.
Misschien maak ik daarnaast de Fritzel wel weer waterdicht en dan weer een gewone FD3 ervan maken met gewoon coax er aan, als extra.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Fritzel balun

#14 Bericht door PA0FRI »

[quote="PA2EFR"]Misschien maak ik daarnaast de Fritzel wel weer waterdicht.quote]
Waterdicht maken met Bison POLYMAX. Het spul lijmt vrijwel alles en dicht af. Het is blijvend elastisch, weerbestendig en ik heb het verder niet alleen voor de hobby maar ook gebruikt om zinken dakgoten en bitumen dakbedekking mee af te dichten.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Fritzel balun

#15 Bericht door PA2EFR »

Goeie tip, bedankt Frits! :wink:

Plaats reactie