GPA-50 voor 80 en 40 mtr bnd

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3bqq
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2007, 18:28
Locatie: Belfeld

GPA-50 voor 80 en 40 mtr bnd

#1 Bericht door pa3bqq »

PA3BQQ, ik heb een vraag aan het forum over een GPA-50 antenne.
Deze wil ik ombouwen voor de 80 en 40 mtr band. Voor 80 is er een opzet stuk te koop en voor 40 een extra lange radiaal. Deze ombouw is toch wel prijzig. Wie weet hoe ik dit zelf bouwen kan :?:

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#2 Bericht door pa7wwo »

Hoi PA3BBQ

hoe bouw je dat om.
Niet, vooral niet als het nog redelijk wat kost.
De effectieviteit van zulke verkorte verticals op 80 is vaak om te janken.
Op 40 mtr willen ze dan nog wel het eea doen maar het lijkt me beter om voor die banden een draadantenne te bouwen of kopen (bijv G5RV) of een dipool met open lijn.
Wil je perse vetikaal bouw dan eentje van minimaal 10 mtr lang en gebruik die als 1/4 GP golf voor 40 mtr. ( met tegencapaciteiten ) dat werkt een stuk beter op 40 mtr.
Op 80 mtr kun je er dan een verlengspoel voor zetten, maar ook dat gaat ten koste van behoorlijk veel rendement.
Verder ben je dan op 80 mtr voor de lokale stations vaak erg zwak (lokaal is tot 400 km) .
Je kan natuurlijk ook gewoon een 1/4 golf vertical voor 80 mtr maken en die aansturen als halve golf op 40 mtr net als ik doe maar dat is voor de meesten schrikbarend veel te groot.
En ook ik heb met mijn full size vertical op 80 nog steeds problemen met lokale stations.
Nog iets 1 radial is veel te weinig denk op 40 aan een stuk of 4.
Dat aantal radials zou op de andere banden ook liever veel meer per band moeten zijn I. V. M. efficiency.
Ik heb hier nu een grote full size vertical voor 80 en 40 mtr en het is doordat het een beetje uit de hand gelopen grap is en ik hem zelf goedkoop kon bouwen anders had ik dat nooit gedaan en lekker een dipooltje met kippenladder of G5RV opgehangen.
IK HEB OOK NOG WEL EEN 6-tal 40 m verticals gebouwd en die werken prima maar verbetering t.o.v. een dipool si er pas vanaf 1000 A 1500 km mits goed gebouwd en met meerdere radials (minimaal 3 of 4 elevated radials of minimaal 10 ground radials)

groetjes en succes
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Plaats reactie