Zoek een schema voor 0-30 Mhz indoor antenne versterker.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1789
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Zoek een schema voor 0-30 Mhz indoor antenne versterker.

#1 Bericht door PA9CW »

Ik zoek een schema voor een 0-30 Mhz antenne versterker.
Ik wil deze antenne versterker gebruiken in combinatie met een kleine antenne. Zodoende hoop ik tijdens ontvangst de eventuele storingen te kunnen onderdrukken. Vooral voor de wat lagere banden zou dat een verbetering moeten opleveren. Ik wil ervaring opdoen wat de kwaliteit wordt als ik deze combinatie gebruik.
Zo'n kant en klare MFJ voor ca 75 euro is aan de prijzige kant. :evil:
Dus vandaar de optie voor zelfbouw.

Wie o wie heeft een schemaatje liggen ?
Bijlagen
Active antenne
Active antenne
mfj.jpg (12.69 KiB) 4140 keer bekeken
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1789
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

#2 Bericht door PA9CW »

Ik heb inmiddels een bouwpakket gekocht van Howes de AA2, en gebouwd. De versterker werkt op 12 V en de versterking is instelbaar met een schakelaar. Ik ben er nu mee aan het "testen". Ik zal na voldoende ervaringen wat meer info geven.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Jan PA0SIM
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2005, 08:02
Locatie: Venlo
Contacteer:

AMRAD active LF antenna optie

#3 Bericht door Jan PA0SIM »

Misschien is het volgende ontwerp nog een optie:
http://www.arrl.org/tis/info/pdf/0109031.pdf

Hoewel ik denk dat met een eenvoudige sprietantenne en dan ook nog binnen opgesteld niet veel te winnen valt tav. QRM-onderdrukking.

Wat je primair nodig hebt is een zeer goed gebalanceerde antenne die zo ver mogelijk afstaat van stoorbronnen en andere antennes/metalen voorwerpen.
Ook het MFJ-sprietje is een voorbeeld van maximaal niet gebalanceerd zijn. De coaxkabel etc. vormen een volwaardig onderdeel van de antenne en alles wat die oppikt op weg naar jouw receiver komt als signaal op de versterker terecht.

Het grootste voordeel van een "magnetische" loop antenne is dat die gemakkelijke (en meestal) goed gebalaceerd is.

Voordeel van kleine ontvangantennes is dat je die gemakkelijk verweg van stoorbronnen kunt plaatsen. Dat gaat met een grote dipool op 80 meter al heel wat moeilijker.

73 es gl de Jan PA0SIM

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#4 Bericht door angelo »

En ik maar denken dat electrisch versterken nu juist meer storing oplevert :?:
En dat hoe kleiner de antenne, hoe ongevoeliger die wordt voor signaal en dat juist de signaal-ruis en signaal-storing verhouding juist slechter wordt.

Ik zocht het altijd in betere kwaliteit antenne, dito kabel en locatie antenne.
No good deed goes unpunished.

Jan PA0SIM
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2005, 08:02
Locatie: Venlo
Contacteer:

#5 Bericht door Jan PA0SIM »

Ja, een kleinere antenne heeft een lagere efficientie en geeft daardoor een lagere signaalsterkte. Hetzelfde gebeurt echter ook met de ruis en de storingen die de kleinere antenne ontvangt. Die wordt evenredig kleiner. De verhouding tussen signaal en ruis/storingen wordt dus niet slechter.
De truc is vervolgens dat de versterker, die de signaalsterkte weer op niveau moet brengen, minder ruis bijdraagt dan de ruis die je ontvangt uit de lucht (atmosferische en man-made ruis). Daarmee heb je dan niks ingeleverd tav. de verhouding signaal tot ruis/storingen. Voor het zenden geldt dit natuurlijk niet, want daar wil je de maximale efficientie om zoveel mogelijk vermogen de lucht in te sturen.

73 de Jan PA0SIM

Er zijn oneindig veel soorten mensen... Diegene die analoog snappen en diegene die dat niet doen :wink:.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#6 Bericht door angelo »

Ik ben zelf meer een digitale :D ... analoog is zo... analoog... Ik hou van duidelijk... 0 of 1... Ja of Nee...
Analoog is net als vrouwen, je stopt er wat in, maar wat je er uiteindelijk uit krijgt, weet je nooit. :roll:
No good deed goes unpunished.

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#7 Bericht door Jos pa7wwo »

Hallo pa9cw

Ik heb hier hetzelfde probleem.
Enorm veel storing op de HF antennes.
Ik ben hier bezig met het bouwen van een Magloop voor RX.
De storing die ik hier heb komt uit de omgeving (digitale troep op lichtnet van pc's en schakelvoedinkje's etc.) ik heb hier ook een gewone dipool indoor gehad en daarmee werd het alleen nog veel erger, want de antenne stond nog dichter bij de storingsbronnen.
Met de magloop wil ik nu de storing onderdrukken door hem uit te nullen door de loop te draaien en ik hoop dat de smalbandigheid in deze ook een positieve bijdrage oplevert.
Als er iemand is die met bevenstaande meer ervaring heeft gaarne bericht hier, dan kunnen we er allemaal wat mee.

Groetjes Jos

Als je jeugd wil hebben moet je weten wat de jeugd wil hebben.
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Jan PA0SIM
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2005, 08:02
Locatie: Venlo
Contacteer:

#8 Bericht door Jan PA0SIM »

Over de meeste vragen in dit forum is in Electron ooit geschreven. Zoals bijvoorbeeld in het februari (pg 60) en april (pg 157) nummer van 2004.
Voor diegene die het gemakkelijker vinden is dit ook te vinden op:
http://home.plex.nl/~jmsi/

73 de Jan PA0SIM

PA1TX Gerard
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 nov 2006, 23:23
Locatie: Hengelo

#9 Bericht door PA1TX Gerard »

Hallo,

Ik gebruik een tunable Ameco PT-3 pre-amplifier, werkt tot en met 6 mtr.
Bevalt me erg goed, kan er nog geen negatieve dingen aan ontdekken.
Bijlagen
ameco_pt3_preamplif_instr_sch_jpg.zip
Manual Ameco PT-3
(618.65 KiB) 332 keer gedownload

Plaats reactie