Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro.......

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro...

#31 Bericht door on4avt »

PE1PQX schreef:
PD9CN schreef:Wat ik eigenlijk zoek.

Is een Analyzer die bij het veranderen van de lengte en hoogte van de antenne (yagi).
Ook het stralingen patroon van de antenne kan zien wat daar in verandert.
Met een antenne analyzer zul je nooit het stralingspatroon van een antenne kunnen bepalen.

Dat kan je met een WSPR lite.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro...

#32 Bericht door PA0FRI »

PA0FRI schreef:Nieuwe RigExpert AA-230 Zoom voor €330,- https://www.ebay.de/itm/RigExpert-AA-23 ... Sw5ZBWFkkq Misschien interessant voor twijfelaars?
Het is geen nepper zie de afbeeldingen, €330,- inclusief BTW €59,51 en verzendkosten.
Nog twee in de aanbieding!
Bijlagen
AA-230 (1).jpg
AA-230 (1).jpg (33.48 KiB) 1158 keer bekeken
AA-230 (2).jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro...

#33 Bericht door PA1ZP »

Hi

Ik heb sinds een paar jaar een Rogexpert AA-50.
Ik vind het een te-gek handig ding.
Maar je moet wel de beperkingen weten en weten wat je aan het meten bent.

Als je ook maar iets van stralingsdiagrammen wil weten moet je eigenlijk simulatie software met je metingen met de antenneanaliser simultaan laten lopen.
Met een antenne analiser kan je eigenlijk alleen de impedantie meten en dan ook nog vaak nog via een voedingslijn die mee transformeerd dus meet je niet eens de antenne impedantie.

Voor stralingsdiagrammen meten moet je echt meet opstellingen hebben zoals op de antenne meetdagen in Meppel.
Dat is veel een heel veel grotere en gecompliceerdere zaak als antenne impedantie metingen.

Ik heb een aantal yagi's ontworpen met simulatie software en ik heb er ook een laten meten of de werkelijkheid ook overeen kwam met de simulatie.
Dat kwam verbazingwekkend goed overeen, en de afwijkingen waren heel eenvoudig en logisch te verklaren.
Dat laten meten van een antenne die ik al een jaar niet meer in gebruik had heeft me zoveel geleerd om nog beter te kunnen simuleren en te bouwen.
Ook dan de hele dag te blijven op de meetdag en alle antenne metingen samen te vergelijken en bekijken is onvoorstelbaar leerzaam.

Overigens wordt er hier al 15 jaar geen antenne meer gebouwd voordat deze in simulatie is bekeken en ontworpen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie