Beam voor 20 en 40 meter.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD1PK
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 nov 2006, 07:48
Roepletters: PD1PK
Locatie: Venray

Beam voor 20 en 40 meter.

#1 Bericht door PD1PK »

Beste mede zend amateurs.

Ik zou graag met behulp van vrienden, een beam willen bouwen voor de 20 en 40 meter, weet iemand misschien waar ik meer info vindt over het zelf bouwen van de beam. Alle info is welkom. Je kunt mailen naar paul@pd1pk.nl of kijk even op de site van www.pd1pk.nl

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#2 Bericht door pa7wwo »

Hallo PD1PK

hoe hoog wil je die beam gaan hangen??

Als je die beam niet veel hoger gaat hangen als een 10 meter , dan is het veel slimmer om een beam voor 20 mtr te maken en een vertical phased array voor 40 mtr.
Dit om de opstralingshoeken laag te houden.

Voor het ontwerp van zo een beam, kun je misschien kijken in het programma MMANA-GAL, wat gratis is te downloaden.
Daar staan ook de beams in voor 10 , 15 en 20 mtr. met 2 traps per half element.
In feite is een beam voor 20,40 mtr niets anders als een 10, 20 mtr beam.
met in ieder half element een trap.

Ik heb zelf wel een 10 mtr en 15 mtr combibeam gebouwd en nu een 2 elements voor 20 mtr maar voor 40 mtr nog niet ik heb er wel de ontwerpen voor gemaakt maar ik kan dat net zoals de 20 mtr beam in een rijtjeshuis echt nooit plaatsen..

groetjes en veel succes.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Plaats reactie