Problemen Traps mosley ant.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON5MA
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:11

Problemen Traps mosley ant.

#1 Bericht door ON5MA »

Hoi O.M.
Heb een vraagje in verband met slechte swr van een Mosley 3el van een radio collega
Op 10M is die 1/1.3 maar bij 20m en 15M is die oneindig groot swr van 5 .
Heb nu de traps gedemonteerd en zie dat er een kleine corrosie is ontstaan op de spoelen (draad) . De verbindingspunten zijn oke geven mooi door met de M Meter
Zou dat nu het probleem zijn door die corrosie op de spoel
Mag men deze na het opkuisen ook een vernis laagje geven
Graag ene reactie
Mvg Nic ON5MA

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Problemen Traps mosley ant.

#2 Bericht door PA0FRI »

Als corrosie geen kortsluiting veroorzaakt ligt het niet aan de spoelen. In plaats van vernis gebruikte ik vroeger een spuitbus met lak om bougiekabels van een auto waterafstotend te maken. Ik weet niet of dat spul nu nog te koop is.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Problemen Traps mosley ant.

#3 Bericht door PE1NBD »

Misschien vindt je je oplossing hier? http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=9967
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

ON5MA
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:11

Re: Problemen Traps mosley ant.

#4 Bericht door ON5MA »

Hallo Tnx voor de info
Ja vond het al raar als alles mooi doorgeeft , dus geen onderbrekingen in de trap en toch een slechte swr op 15m/20m.
de antenne heeft vele jaren geen probleem gegeven en plots was die niet in orde op de 2 banden. In de straler zitten er aan beide kanten een stuk goed geisoleerde draad in die een 10cm uitsteken voor de balun aan te bevestigen , deze gaf ook corrosie aan en heb deze dan ook vervangen door een nieuw stuk.

(Figure No. 3). Series capacitors used on the Classic antennas are made by inserting
a suitable length of heavily insulated wire into each half of the element tube at the center. The
wires are terminated in a plastic tube enclosure with a type 'N' or type 'SO-239' connector for
connection of the coaxial cable. To isolate the outer coax conductor from ground, the coax line is
coiled for a few turns near the antenna end. This is designed to prevent the very unlikely effect of
"Feed Line Radiation."

Na deze te hebben vervangen was het nog steeds het zelfde probleem swr op 10m goed en 15/20m slecht.
Ik ga die traps eens wat opkuisen en zien wat het resultaat dan is .
als het nog steeds het zelfde probleem is , dan weet ik het ook niet meer
hou jullie verder op de hoogte
Mvg Nic ON5MA

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Problemen Traps mosley ant.

#5 Bericht door PA2RU »

Je zou de traps eens kunnen nameten met een griddipper..
Die gegevens waar de traps behoren te dippen zullen vast wel ergens de vinden zijn op het wereld wijde web...
Ik denk dat dit meer duidelijkheid verschaft dan de traps te meten met een gewone ohm meter..
73 René PA2RU

andre
Berichten: 2480
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Problemen Traps mosley ant.

#6 Bericht door andre »

Ik heb een Fritzel 3elements 3 bander gehad waarbij ook ineens een band niet meer functioneerde. Ik weet zo gauw niet meer welke band(en) dat waren. Probleem toen zat hem in de gesoldeerde aansluitingen van de traps. Het koperdraad leek heel goed (elektrisch) vast te zitten maar dat was bedrog. De solderingen van het verzilverde koperdraad van enkele traps waren dus geheel losgekomen. Wanneer je de traps los in de hand hield leek er niets aan de hand, wanneer echter de boel weer in elkaar was gestoken er een mechanische druk op het geheel kwam door de element lengte, bleek de boel ineens geen contact meer te maken.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

ON5MA
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:11

Re: Problemen Traps mosley ant.

#7 Bericht door ON5MA »

Hallo OM.
Heb hier (nog) geen gripdipper zal nog wel komen.
intussen de traps goed gekuist (zoals PA0FRI beschrijft op de website) en alles goed vastgezet , zullen dit weekend eens de straler testen op een hoogte van 10m en zien wat het resultaat is
hou jullie op de hoogte
Mvg Nic ON5MA

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Problemen Traps mosley ant.

#8 Bericht door kenwoodts50 »

Binnen drie weken heb ik mijn Mosley TA 53 M in de mast iemand een idee wat deze antenne kan evt. vergelijkingen met andere antennes zijn welkom .Ik hoop dat ik een goede keus heb gemaakt
73,
ON3MK
Maurits

Plaats reactie