Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 14 nov 2019, 03:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 06 nov 2019, 09:37 

Ik werkte al jaren met een vertical van 7,5m op 9m hoogte met 3 radialen er onder van 7,5m en in het voedingspunt een CG3000 autotuner. De vertical word rechtstreeks gevoed dus niet via een balun. Uiteraard gebruik ik wel een mantelstroomfilter onder de tuner in de coaxkabel. Ik moet zeggen dat de resultaten niet tegenvielen.

De vertical is sinds de komst van mijn nieuwe mast afgebroken. Maar sinds vorige maand kreeg ik een idee en heb ik hem nu boven in de mast geplaatst op 16m hoog. De CG3000 weer in het voedingspunt en dit keer maar 1 radiaal van 7,5m, schuin weg gespannen naar de voorkant van mijn 10m LFA beam en weer terug aan de onderkant naar de mast (niet verbonden met de mast uiteraard). In feite werk ik nu dus met een verticale dipool voor 30m.

Foto's zie mijn blogpost: https://pe4bas.blogspot.com/2019/10/pre-winter-antennawork-finished.html

Vooral de 2e foto is van belang om te zien hoe het zit. Je kan er op klikken voor een grotere versie.

De werking valt me niet tegen. Alleen de SWR op 12m en 20m wil niet lager als 1,8:1. Op zich niet schokkend. Op 80/40 en 60m werkt het niet geweldig. Op 160m echter werkt het zeer goed, boven verwachting. QSO met JA, geen probleem op FT8. Werkte zelfs vorige week JT1CO zonder problemen met goed rapporten.

Ik heb nu eens zitten lezen op de site van PA0FRI waar voor multiband toepassingen een 1:4 balun gebruikt word tussen antenne en autotuner. Uiteraard ook om van unbalanced van balanced te gaan. De vraag is nu, geeft dit veel verbetering? In feite heb ik een gebalanceerde antenne met 2x7,5m. Maar de tuner is natuurlijk niet gebalanceerd. Voor zover ik weet zit er geen 1:4 balun in de CG3000. Is het de moeite waard om een 1:4 balun tussen de antenne en de tuner te plaatsen, wat levert het op? En belangrijk, wat gaat 160m doen? Dat werkt nu goed en de baluns beschreven op PA0FRI's site zijn van 80-10m...

Laat de experts maar schrijven, ben benieuwd?

http://pe4bas.blogspot.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 nov 2019, 10:45 

Waarschijnlijk werkt de GP in combinatie met de mast als een soort dipool.
De mast beïnvloed de werking van de GP.

Ik heb dit ook eens meegemaakt toen ik een GP op een zwiepmast zette.

(daarom doet 160 m het waarschijnlijk redelijk).

Misschien moet je de GP met de mast doorverbinden en dan met een gamma match de mast aansturen via je tuner.

(en dan kijken op welke banden hij het doet).

De radiaal boven weghalen en het beste is met een paar losse radialen op de gronden kijken wat het experiment oplevert.

Heb je een antenne analyser?

Kees

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 nov 2019, 11:16 

Ik heb een tijd een 4:1 balun van LDG gebruikt toen de cg3000 niet werkte hier
De antenne is een omgekeerde L 10 m hoog, 13 m horizontaal. Ik had een dip van 1.2 swr op de 160 m
op de andere banden was de swr overal beneden de 2.5 en kon gemakkelijk met de ingebouwde tuner van de icom7300 bijtunen.
Zonder die 4:1 ging dat niet , daar de swr dan overal in het rood stond.
Ook een 1;9 unun ging niet beter.
Tot zover mijn ondervinding.
Een kameraad van mij werkt met een LDG rt 100 tuner boven in de mast, daar is een long wire aan verbonden, maar met een 9:1 balun tussen de tuner en de antenne.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 nov 2019, 12:07 

De 1 ÷ 4 COAXbalun tussen een asymmetrische ATU en een symmetrisch antennesysteem moet je beschouwen als een bijna ideale omzetter van asymmetrisch naar symmetrisch.
Dat is omdat aan de secundaire kant de buitenmantels met elkaar verbonden en geaard zijn.
Bij 1 ÷ 4 zou men verwachten dat er omhoog getransformeerd wordt, maar het is zelfs mogelijk dat er onder bepaalde omstandigheden omlaag getransformeerd wordt.
PA0SE (SK) heeft dat vroeger uitgebreid in Electron beschreven.
Overigens 1 ÷ 4 geldt alleen als er 2 coaxkabels van 100 Ohm gebruikt worden en de belasting een reflectievrije weerstand van 200 Ohm is.
Als de coaxkabel tussen ATU en de balun kort is, dan zijn de verliezen door de kabel te verwaarlozen.
Zelf werk ik nog steeds met het systeem voor het voeden van een draaddipool.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 nov 2019, 12:56 

@Kees, het verbinden van de 7,5m vertical met de mast en dan de mast/vertical als 1 antenne beschouwen is een goede optie als je alleen the lage banden wilt gebruiken. Echter deze antenne wil ik geschikt houden voor 160-6m. Natuurlijk is het altijd een compromis. Maar het is wel de moeite waard om er een experiment van de maken. Ik zal het overwegen...

@Frits, ik heb je 1:4 balun pagina uitvoerig gelezen en bestudeerd. Wat ik begrijp uit jouw uitleg hier is dat 160-10m prima kan met zo een coax balun. De coax tussen de tuner en de balun is er niet. De CG3000 heeft alleen een coax naar de radio, de ander kant komen gewoon draden aan de aansluitpunten. Tuner hangt rechtstreeks onder de antenne boven in de mast. Zie ook de foto...

Ik denk dat ik het gewoon uit moet proberen en dan zien of er verbetering is, of niet. Zo veel werk is het niet.

Ik kreeg in het verleden ook al eens de opmerking om de mast als tegencapaciteit te gebruiken. Dat kan. Maar eznec simulaties laten zien dat de opstralingshoeken boven zeg maar de 30m band dan erg omhoog gaan. De lagere banden zouden dan voor DX wel wat beter zijn. Ik zou dit ook in de praktijk moeten proberen. Ik wil nl. van 20-10m ook nog redelijk DX kunnen werken...

Een multiband antenne blijft natuurlijk altijd een compromis. Maar het is leuk om er mee te experimenteren :-)

http://pe4bas.blogspot.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 nov 2019, 13:18 

"@Frits, ik heb je 1:4 balun pagina uitvoerig gelezen en bestudeerd. Wat ik begrijp uit jouw uitleg hier is dat 160-10m prima kan met zo een coax balun".
Bij mij is de impedantie aan het begin van de openlijn ongveer 6 Ohm op 160 m en dat wordt ook via de balun aangepast, alleen gaat er dan veel warmte in de ATU zitten.
"Ik denk dat ik het gewoon uit moet proberen en dan zien of er verbetering is, of niet. Zo veel werk is het niet."
Zo is dat, niet teveel op Eznec vertrouwen, want alle antennes en mast bij jou zitten qua invloed (nog) niet in het programma.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 nov 2019, 17:02 

PA0FRI schreef:
De 1 ÷ 4 COAXbalun tussen een asymmetrische ATU en een symmetrisch antennesysteem moet je beschouwen als een bijna ideale omzetter van asymmetrisch naar symmetrisch.
Dat is omdat aan de secundaire kant de buitenmantels met elkaar verbonden en geaard zijn.
Bij 1 ÷ 4 zou men verwachten dat er omhoog getransformeerd wordt, maar het is zelfs mogelijk dat er onder bepaalde omstandigheden omlaag getransformeerd wordt.
PA0SE (SK) heeft dat vroeger uitgebreid in Electron beschreven.
Overigens 1 ÷ 4 geldt alleen als er 2 coaxkabels van 100 Ohm gebruikt worden en de belasting een reflectievrije weerstand van 200 Ohm is.
Als de coaxkabel tussen ATU en de balun kort is, dan zijn de verliezen door de kabel te verwaarlozen.
Zelf werk ik nog steeds met het systeem voor het voeden van een draaddipool.

is geen 1:4 ! is een 4/1 LDG ( als het over mij gaat)

https://www.befr.ebay.be/itm/383054785894 zoiets

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur