Cobwebb SWR

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
on4gin
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 nov 2009, 21:58
Locatie: Erpe
Contacteer:

Cobwebb SWR

#1 Bericht door on4gin »

Hallo,

we hebben onlangs een cobwebb gemaakt waarvan we kunnen stellen dat alle banden tamelijk goed zijn in SWR verhouding behalve de 12 m band!
Deze band hebben we tot op heden niet goed gekregen.
Nu vandaag krijgt de antenne voor de eerste maal een regenvlaag over zich heen en stellen we vast dat de SWR plots op alle banden 1 MHz verschoven is. Verschoven in die zin dat de antenne verlengt is..zoals 14mhz wordt plots 13mhz.

Wie heeft gelijkaardige ervaring hiermee?

Zou het kunnen dat de verbinding door de regen de uiteinden met elkaar verbindt?
De draden zijn geisoleerde draad en de verbinding is met koorden niet geleidend.

Wat denken jullie?
_________________
73's de Gino - ON4GIN
IC-7610 / IC-9700
Hex beam 6-20m - GP-98N

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Cobwebb SWR

#2 Bericht door pe5jw »

Dergelijke ervaring met draad (koort) als isolater ook gehad met eitjes ging het beter
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
on4gin
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 nov 2009, 21:58
Locatie: Erpe
Contacteer:

Re: Cobwebb SWR

#3 Bericht door on4gin »

pe5jw schreef:Dergelijke ervaring met draad (koort) als isolater ook gehad met eitjes ging het beter
Ok, we kunnen eens proberen om te gaan kijken bij een tuincentrum.
Ik vermoed dat ik zoiets al zien liggen heb.

mvg
_________________
73's de Gino - ON4GIN
IC-7610 / IC-9700
Hex beam 6-20m - GP-98N

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Cobwebb SWR

#4 Bericht door PA0RAB »

Gino,
In het verleden zijn er flink wat experimenten geweest met een end fed antenne systeem Fuchs.
Al snel kwamen we er achter dat er verschil was /is tussen een blanke draad en een geisoleerde.
Ook het isolatie materiaal speelde mee. Er was/is wat verschil tussen zwart ,blauw en groengeel installatiedraad wat betref verkortingsfactor.
Ook tussen veldtelefoondraad en lampensnoer en luidspreker snoer Laat je vooral niet door de prijs
(mis)leiden
Of het zo is onbekend, maar we hebben het maar verklaard uit de opbouw van het magnetisch veld rond de draad en de invloed van de isolatie daarop . remmende werking op de stroom/spanningsopbouw. vertraging = verkorting. Deze these was/is werkbaar.
Zo is dus eenvoudig jouw waarneming te verklaren De isolatiefactor van een natte draad is anders dan een droge .Dus heeft dat weer invloed op de verkortingsfactor.
Niet kwaad bedoeld,maar een nat touwtje met een nat eitje met zuur regenwater..?
Voor het camping antennetje gebruik ik een PVC pijp mof met gaatjes en het touwtje als eitje vervanger
t Is leuk dat je je eitje uit een tuincentrum haalt . 't Is net of volkstuintjes met schrikdraad beveiligd dienen te worden Al hoewel soms is hier een grote hond ook gewenst !
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
on4gin
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 nov 2009, 21:58
Locatie: Erpe
Contacteer:

Re: Cobwebb SWR

#5 Bericht door on4gin »

@Ruud,

begrijp je wel maar ja de oplossing is niet altijd direct voorhanden...
Dus alle oplossingen of hint's zijn welkom.
De draad die we gebruikten is de gekende van DX-Wire.

Maar je brengt mij misschien wel op een idee.
misschien kan plexi geboord ook wel hebben, alleen is het dat fijn werk om zoiets te maken...
Laatst gewijzigd door on4gin op 29 mar 2015, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
_________________
73's de Gino - ON4GIN
IC-7610 / IC-9700
Hex beam 6-20m - GP-98N

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Cobwebb SWR

#6 Bericht door PA3FAT »

Meen te begrijpen dat het om de afstandshouders gaat op het einde van de dipool (niet aan balun zijde).

Indien ja, dan ipv plexiglas eens kijken naar de doorzichtige isolators van 1 Eurie bij dx-wire.
Heb deze ook in gebruik bij mijn cobweb (nog niet klaar).

Ik zet e.e.a. onder spanning met elastiek in combinatie met zeilklemmen (trimmers op giek van surfplank). Heb ergens nog wel een foto van e.e.a.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
on4gin
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 nov 2009, 21:58
Locatie: Erpe
Contacteer:

Re: Cobwebb SWR

#7 Bericht door on4gin »

pa3fat schreef:Meen te begrijpen dat het om de afstandshouders gaat op het einde van de dipool (niet aan balun zijde).

Indien ja, dan ipv plexiglas eens kijken naar de doorzichtige isolators van 1 Eurie bij dx-wire.
Heb deze ook in gebruik bij mijn cobweb (nog niet klaar).

Ik zet e.e.a. onder spanning met elastiek in combinatie met zeilklemmen (trimmers op giek van surfplank). Heb ergens nog wel een foto van e.e.a.

Zou leuk zijn, heb ik nog niet naar gekeken bij DX wire...
_________________
73's de Gino - ON4GIN
IC-7610 / IC-9700
Hex beam 6-20m - GP-98N

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Cobwebb SWR

#8 Bericht door kenwoodts50 »

Ik (wij) gebruiken plastic strips van ongeveer 30 cm het stuk ,kan je gemakkelijk aan elkaar verbinden en is zeer prijselijk
Groeten
ON3MK
Maurits

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Cobwebb SWR

#9 Bericht door on4cgw »

Beste,

Mijn Isolatoren zijn gemaakt uit PVC Elektriciteit buis, lengte van een 15 tal cm waar er in totaal 6 gaatjes worden geboord.

mvg
kurt

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Cobwebb SWR

#10 Bericht door PA2RU »

on4cgw schreef:Beste,

Mijn Isolatoren zijn gemaakt uit PVC Elektriciteit buis, lengte van een 15 tal cm waar er in totaal 6 gaatjes worden geboord.

mvg
kurt
Mijn advies is om dat te vervangen voor wat anders : pvc verweert op den duur in de zon en is dus niet geschikt voor buitengebruik, bovendien kan er ook troep in die pijpjes terechtkomen ( denk aan alg ) waardoor er een vorm van geleiding ontstaat tijdens regenachtig weer.
73 René PA2RU

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Cobwebb SWR

#11 Bericht door PA0RAB »

Gino en de meelezers,
Er wordt al jaren lang geschreven en gesproken om de IKEA snijplank te verzagen tot isolatiestrippen.
Weinig ervaring er mee .Alleen als drager/middenstuk voor dipool aanpas ringkern.
Nog een paar opmerkingen.
Een antenne heeft onderhoud nodig. bedenk dus ook een simpele en snelle methode om de zaak snel te laten zaken en weer op te hijsen. Kun je meteen weersinvloeden bezien en verhelpen indien nodig.
Woon zelf redelijk dicht onder de kust in het gebied waar de wind weer terugslaat .Dus zout-en chemische erosie. Alleen het zwaardere porceleinen eitje houdt het uit..
Zet dus kostprijs e.d uit tegenover simpel en goedkoop met daarbij eenvoudig te onderhouden.
Een amateur antenne is geen commerciele antenne. En zeker niet zo hoog
Met het strakker spannen van de draad nemen de krachten op de draden zeer snel toe. Theoretisch tot oneindig Krachten ontbinding en de goniometrische verhoudingen van de hoek tussen de te ontbinden krachten enz.
succes en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
on4gin
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 nov 2009, 21:58
Locatie: Erpe
Contacteer:

Re: Cobwebb SWR

#12 Bericht door on4gin »

@Ruud,

we gaan eens proberen met mini isolator en een visdraad met trekkracht van min 50Kg.
Hopelijk wordt het wat beter weer...
_________________
73's de Gino - ON4GIN
IC-7610 / IC-9700
Hex beam 6-20m - GP-98N

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Cobwebb SWR

#13 Bericht door kenwoodts50 »

Ik heb problemen met de SWR met de Cobwebb ,de antenne staat wel maar in testfase en op ong. 4,5 meter hoogte .Een gedeelte komt bij de buirman over zijn platform ,wat gemakelijk zou moeten zijn om de uiteinden teknippen om de SWR beter tekrijgen .Maar helaas ,als opmerking moet ik er wel bijzeggen dat de Cobwebb tussen de huizen staat en een kleine meter van beide huizen Reflectie ?
Vriendelijke groeten
ON3MK
Maurits

Gebruikersavatar
on4gin
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 nov 2009, 21:58
Locatie: Erpe
Contacteer:

Re: Cobwebb SWR

#14 Bericht door on4gin »

kenwoodts50 schreef:Ik heb problemen met de SWR met de Cobwebb ,de antenne staat wel maar in testfase en op ong. 4,5 meter hoogte .Een gedeelte komt bij de buirman over zijn platform ,wat gemakelijk zou moeten zijn om de uiteinden teknippen om de SWR beter tekrijgen .Maar helaas ,als opmerking moet ik er wel bijzeggen dat de Cobwebb tussen de huizen staat en een kleine meter van beide huizen Reflectie ?
Vriendelijke groeten
ON3MK
Maurits
Hi Maurits,

probeer eens te melden welke swr en zijn bandbreedte/band
Hou er rekening mee dat hoger plaatsen betere resultaten zal geven!
_________________
73's de Gino - ON4GIN
IC-7610 / IC-9700
Hex beam 6-20m - GP-98N

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Cobwebb SWR

#15 Bericht door kenwoodts50 »

Wel Gino aan de draad heb ik geknip t voor 20 en die SWR is 1op1 freq. 14.125khz als ik hoger aan de vfo draai gaat de swr hoger .Op de 15mb ligt de swr op 21010khz 1.1 op de 12 mb swr meer dan 3 10 mb swr meer dan 3.5 oneindig hoog op de 17 mb freq. 18165khz swr =1.3 .Ik denk dat het best is de cobwebb gewoon 4 meter boven de gazon teplaatsen en dan afteregelen daar heb ik geen reflextie s
Mvg
73,
ON3MK
Maurits

Plaats reactie