2m openingen?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 546
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: 2m openingen?

#91 Bericht door pd1ahm »

Even nog eenmaal inhaken, de opgenoemde landen heb ik grotendeels ook gewerkt.
Met een beetje mazzel, maar toch staan ze in het log.
Ik maakte hierboven enkel en alleen een melding dat er wat meer activiteiten zijn op 2 meter.
Ik hoor nu meer zendamateurs weer op 2 meter komen en ik kan er nu meer werken.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2m openingen?

#92 Bericht door pa1bvm »

was niet echt lang QRV gister ( 22/4) twee Meteor scatter QSO's op 144.370 UX2SB en YU7TT dikke reflecties

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 2m openingen?

#93 Bericht door PA2REH »

Ben al bijna 30 jaar niet meer qrv op 2m. Maar op die band is het wel begonnen en heb me destijds suf gescatterd. Veel Es, veel aurora..... allemaal hi speed cw. Nu begrijp ik dat dit niet meer wordt gebruikt?
Ik heb voor VHF geen gunstige antennemogelijkheden. Zou een klaverblad iets zijn? Kan op ca. 10m boven straatniveau, ik ben dan wel boven de meeste bebouwing. (alleen een bomenrij zit nog in de weg, maar dat is op 2m nog geen probleem).
Of raak ik met een klaverblad alleen maar teleurgesteld.
Ben benieuwd naar eventuele ervaringen,
Laatst gewijzigd door PA2REH op 23 apr 2014, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: 2m openingen?

#94 Bericht door pa4o »

Je weet het antwoord zelf wel Eric gezien jou ervaring op 2m ook al is dat 30jaar geleden. Wil je een beetje babbelen in de buurt en af en toe als er redelijke condities zijn wat afstanden werken, of wil je er wat meer voor en mee doen doen. Dan zal er toch een beam moeten komen.

Peter

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: 2m openingen?

#95 Bericht door PF9ZX »

Een klaverblad (Big Wheel) is horizontaal en daar zit natuurlijk al een beperking. De meesten zitten toch verticaal. Qua DX zal je horizontaal wel beter uit de voeten kunnen maar dan ben je wel afhankelijk van wat condities omdat de klaverblad een 0 dB antenne is en geen wonderen verricht.

Ik heb het zelf ook in bedrijf op een hoogte van zo'n 7 meter en werk leuk, mits .......(zie boven)
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2m openingen?

#96 Bericht door pa1bvm »

als een klaverblad antenne past .. dan past toch ook een HB9CV of misschien een 4 elements ...
of misschien 2 x 4 el boven elkaar ...dan kan je weer lekker scatteren ( nu met WSJT ( FSK441) omdat er geen high speed CW meer gedaan wordt ) )

de meeste stations in het SSB/cw stukje op 144 zitten horizontaal met een beam , FM mode weet ik ik niet ... dat ruist me teveel

73 Rick

Plaats reactie