Mooie 6m openingen

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Mooie 6m openingen

#1 Bericht door PA9X »

Veel stations vanavond gewerkt op een stuk aluminium van 1/4 golf en twee draadjes als radialen...

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mooie 6m openingen

#2 Bericht door Randy »

Hetzelfde hier, afgelopen weekend een 11m dipool tot een 6m dipool verzaagd op m'n 2e QTH in Antwerpen. Hoewel hij indoor hangt toch nog veel Zuid en Oost Europa kunnen werken met 5 Watt, waaronder de Oekraïne. En nog een kansloze reactie van een oud PA0'er (hoi Paul, herkenbaar handschrift in CW!) die als een boer door een QSO riedelde dat 'PD is not allowed' zonder eigen call. Nee, 6 meter is leuk. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de 10-meter band waar je nu prima lokale verbindingen kunt maken binnen Europa die zonder Sporadic E niet echt mogelijk zijn.
Ik zag ook internationale verbindingen langskomen op 6, dus dat beloofd veel goeds voor de komende maanden. De 2-meter band was gisteren trouwens ook goed open. Wellicht binnenkort ook weer MS. Ik zal de RX overdag eens aanhouden.

Inmiddels zijn 4 van de nieuwe DXCC's bevestigd op LoTW: Scotland (PSK31), Faroe Islands (PSK31), Martinique (CW), Guernsey (SSB) en Corsica (FM) op de 10 meter band. En afgelopen week mijn QRB verbetert naar 13.583 kilometer met een eilandje op het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika in JT65. De leukste verbinding was vorige week op 10 en 20 in JT65 via de grondgolf met een OM enkele kilometers verder. Het is bijzonder te zien dat je signaal aan de andere kant van de wereld beter waarneembaar is dan enkele kilometers verder. Beiden hebben nu ook PA bij kunnen schijven op JT65, die miste nog.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Mooie 6m openingen

#3 Bericht door ----- »

Ging vandaag ook erg goed, mijn eerste "echte" 6 meter verbindingen gemaakt. tot nu toe alleen naar de eeuwige ruisvelden zitten luisteren/roepen en wat lokaal verkeer gehad op 6 meter, ik heb er dan ook geen antenne voor.

Vandaag ging het prima met keiharde signalen, wel met flink wat QSB af en toe. De antenne is een end-fed van 21 meter lengte voor de 80/40/20/15 en 10 meter band, maar met behulp van de tuner aangepast voor 6 meter.
Toch kunnen werken met: Frankrijk, Spanje, Italie, Hongarije, Polen, Tsjechië, Bosnië , had nog veel meer kunnen werken maar het weer was er te lekker voor om binnen te blijven.

73 Marcel

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Mooie 6m openingen

#4 Bericht door PE7EB »

Rustig aan gedaan, 3 QSO's 2 nieuwe vakken, two out of tree ain't bad :)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Mooie 6m openingen

#5 Bericht door maarten_c »

Niet alleen vandaag.
6m was dit hele weekend open.

Heb op 5W weer heel wat kunnen werken op 6.
En dan te bedenken dat mijn antenne helemaal niet zo goed werkt op 6.
Gebruik een 2x13m dipool die ik middels een tuner afstem. Ook op 6.

Er waren ook stations die over de plas hebben gewerkt.
Maar hier hoorde ik USA heel zachtjes in CW. Heb me er op 5W niet aan gewaagd.

pb2jj
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mar 2012, 12:29
Roepletters: pb2jj

Re: Mooie 6m openingen

#6 Bericht door pb2jj »

Hou komend weekend de 6m band in de gaten want dan is er weer de WAP ( Worked All Provinces ) en IARU 6m contest deel 1 vanaf za 16:00 lokale tijd tot zo 16:00. Alleen de WAP duurt tot 22:00 op zaterdag.

Deel 2 van de IARU 6m contest wordt gehouden op 7 & 8 Juli 16:00 - 16:00

Vorig jaar hele mooie verbindingen kunnen maken op 6m tijdens deze contest met o.a. Amerika, Rusland, Zuid Afrika, morroca, carribean, zelfs in cw zijn we in Japan gehoord! Helaas hoorde wij Japan niet door het ontbreken van een preamp in de mast.

De WAP contest wordt trouwens ook op 2m en 70cm gehouden eveneens van 16:00 tot 22:00 aankomende zaterdag.

Doe ook eens mee in de WAP contest! De regels zijn hier te vinden: http://www.vrza.nl/contests/WAPContest2012.pdf

Enjoy!

73 de Jasper PB2JJ contestdeelnemer van PA6V http://www.pi4kgl.org

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Mooie 6m openingen

#7 Bericht door dxhunter »

Voor de liefhebbers. Momenteel zijn er goede condx op 6m.
Zojuist heb ik al diverse qso's gemaakt in foon en cw met 50w op een g5rv met YU, 4O, S5, E7 en SV2.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Mooie 6m openingen

#8 Bericht door PA9X »

Iemand al wat ver buiten EU gewerkt?

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Mooie 6m openingen

#9 Bericht door PA1Bj »

Op 53.750 Mhz heb ik op 10 juni jl. met zekerheid het geluid van de Iraanse Tv gehoord.
In Europa is zowat alle analoge TV uit de lucht. En op 48.250 mhz beeld-draaggolven gehoord,
maar het is moeilijk vast te stellen welk station het dan is.

Het is wel geen zendamateur, maar deze ontvangst is toch bijzonder.
Op kanaal A2 (55.25 mhz beeld én 59.75 mhz het WFM geluid) een station uit de Dominicaanse
Republiek (25 kw erp), ontvangen in de UK op 11 juni jl.

http://radioforum.foren.mysnip.de/read. ... sg-1028583

Dus.. transatlantisch is zeker niet uitgesloten de komende weken.

succes, PA1BJ

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Mooie 6m openingen

#10 Bericht door pe5t »

Hoewel het seizoen mij nogal tegenvalt heb ik op 28 mei al met met J69MV (was een nieuwe) en WP3UX gewerkt. Kort daarna werden door mij gehoord en ook aangeroepen 3B8, FR, Z22 en 6O. De pile-up waren groot. Enkele Nederlanders hebben enkele van deze stations gewerkt. Ook gewerkt vanuit Nederland CE2/VE7SV(Jawel, Chili, was enkele uren goed te horen, maar hoorde mij niet..). Ook de USA is een paar maal door mij gewerkt. Er waren een paar goede openingen. Ik heb zelfs de westkust gehoord en die is ook vanuit PA-land gewerkt. Japan valt tegen.
Er is dus wel wat te doen.

Kees

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Mooie 6m openingen

#11 Bericht door PA9X »

Condities vallen inderdaad tegen, maar dat is inherent aan zonneactiviteit. MInder activiteit betekent over het algemeen betere Es condities. Tot nu toe heb ik zelf alleen wat Midden Oosten gehoord, maar dat vind ik op een vertical al een redelijke prestatie. Afgelopen woensdag waren er in de avond wel goede condities. Op 6m binnen 900km een Italiaan werken houdt in dat de MUF toch aardig hoog lag.

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Mooie 6m openingen

#12 Bericht door PA-een »

Kan niet wachten tot ik mijn 5/8 6m vertical geplaatst heb. Ben super benieuwd naar dit bandje!

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mooie 6m openingen

#13 Bericht door PA2OLD »

Gisteren (28 juni) heeft PH0NY (regio Arnhem en ja, deze amateur bestaat echt met deze call) in de 6 meterband voor het eerst amerikanen gehoord.
Hij noemde de calls maar die heb ik niet opgeschreven.
De band was voor hoogstens 20 min. open.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Mooie 6m openingen

#14 Bericht door PA-een »

Gisteravond QSO gelogd in CW met W1MU in Maine.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Mooie 6m openingen

#15 Bericht door PA2RU »

Ik een uurtje terug JL8GFB :) 6m doet het de laatste dagen vrij goed..
Japan is al enkele dagen redelijk goed te horen.
73 René PA2RU

Plaats reactie