Sporadische E op 4 meter (opname)

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
gh2008
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2012, 12:10
Roepletters: PE1GYD
Locatie: RENKUM

Re: Sporadische E op 4 meter (opname)

#16 Bericht door gh2008 »

gh2008 schreef:
PA0ETE schreef:
PA3KC schreef:Ik zal eens actiever luisteren op 4m. Ik heb de set altijd bij staan op 450 als ik thuis ben. Op die frequentie heb ik al weken niks gehoord. Erg stil in deze regio :?
Ver weg. Ik kan hier wel geregeld Assen en Groningen werken. Volgens mij is dat zelfs verder. We zitten hier vaak op 400 en op 425. De eerste is freq in Amersfoort, de tweede in Arnhem (overwegend horizontale pol.) en Hilversum (verticaal).

Mijn antenne is verticaal én horizontaal.
In de regio Arnhem veel 70.450 horizontaal , verder veel fmstations gehoord op 69. mhz. In ssb is vind ik de propagatie tot nu toe nog tegen vallen tenopzichte wat ik er van verwacht had . ik zie in het cluster wel veel verbindingen maar weinig hier heen. bijlage station 69, 2 kan ook 69. 6 ? zijn geweest.
73 Gerard
De inkt was nog niet droog of de band ging open gisteren 9 juni. veel op 4 ,6 ,2 m gewerkt. Toch de antenne niet voor niets gebouwd . :D :D :D 73 Gerard
http://www.qrz.com/db/PE1GYD

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Sporadische E op 4 meter (opname)

#17 Bericht door PA1PDB »

pe5t schreef:
Maar, inderdaad, de openingen zijn vaak kort en er is veel geduld nodig.
Kees
Afgelopen woensdag (12-6) waren er mooie lange openingen. rond 16.00 begonnen met Portugal tot ca. 20.00uur gestopt met Finland (OH).
Daartussen veel landen kunnen werken.
Toen de openingen zich naar de Oostbloklanden verplaatste kwamen er inderdaad veel sterke radiostations binnen. :)
Ik kon alles met 15Watt (TS-700) en 4 elements DIY Yagi wat ik hoorde werken! :)

Voor mij de eerste echte mooie openingen op 4M maar ik ben verkocht. Geen ellebogenwerk wat ik de laatste jaren op 6M tegenkom.

gr,
PA1PDB
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Plaats reactie