40m door de nacht

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

40m door de nacht

#1 Bericht door PA9X »

Voor de liefhebbers van 40m... 's-avonds even na 22.00u lokale is mijn 5W WSPR signaal vanaf mijn slecht getunede trap vertical al enkele malen opgevangen door ZL3XX. Is me ook al gelukt om met 50W een QSO te maken met een andere ZL die met een dipool werkte. Dit pad door de nacht heeft klaarblijkelijk weinig verlies.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: 40m door de nacht

#2 Bericht door Aeolus »

wow, erg netjes ! Tot nu toe heb ik al wel eens wat getest met de ontvangst van wspr, maar helaas tot nu toe nog nergens iets opgevangen.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 40m door de nacht

#3 Bericht door coolepascal »

Das wel gaaf.... ik heb jaren lang een RX naast me bed gehad staan... 's nachts rond een uur of 1 was het op 80 vaak interesant QRP over de plas en zo (CW dan he, kwam nooit op het idee om hoger te kijken)
40 is desondanks altijd mijn favo hf band geweest.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: 40m door de nacht

#4 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

40 meter is inderdaad een heel leuk bandje om die verbindingen relatief makkelijk te kunnen maken.
Zeker wanneer er in een zonnevlekken minimum op 20 meter en hoger zeer slechte condities zijn.
De antennes zijn niet zo groot en onhandig als op 80m ook heeft 40 meter veel minder last van storingen van huishoudelijke QRM makers.

Ik heb er ook heel leuke stations gewerkt met bescheiden vermogen, en vaak lukte dat als de band leeg was en er gewoon in eens s'avonds een Japanner of Chinees of VK of ZL station prachtig duidelijk doorkwam.
Het idiootste station wat ik gewerkt heb is een UA0 met als zender en ontvanger een PIXIE 2 met eindtrap van 10 watt, het idiote zit hem in het feit dat ik hem ermee kon ontvangen, zeker als je ziet wat de "ontvanger" van een pixie is
Het ontbreken van harde Europese stations wil dan absoluut niet zeggen dat er geen condities kunnen zijn op heel grote afstand.

Een Lossy trap vertical zou overigens met zelfs 80% verliezen nog wel net zoveel energie op de juiste opstraalhoek en richting op kunnen stralen als een lage dipool.

Uitgestraalde HF energie die kant uit waar het nooit bij uw gewenste tegenstation gaat komen is ook gewoon puur verlies hoor.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie