Stijging zonnevlekken 6/7 maart 2012 maar geen topcondities?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
PA3HHO
Berichten: 915
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Stijging zonnevlekken 6/7 maart 2012 maar geen topcondities?

#1 Bericht door PA3HHO »

Ik weet nagenoeg niets van propagatie en kan ook weinig van de threads in dit gebied volgen maar interessant vind ik het wel. Een beginnersvraag:

In het Ham Radio Deluxe logboek kijk ik wel eens, als ik me verveel (geef ik eerlijk toe), naar het grafiekje van de zonnevlekken van de afgelopen 30 dagen. Je kunt daar ook de data van opvragen. Volgens mij komen deze gegevens van een Amerikaanse site (NASA ofzo?). Ik zag dat het aantal zonnevlekken (en nog wat andere parameters) de afgelopen twee dagen enorm is gestegen (1000+) Tov de rest van de periode (100 - 200). Ik dacht: nou dat wordt feest, maar ik merk er weinig van geloof ik. Als ik naar het aantal zonnevlekken kijk, zouden er nu topcondities moeten zijn of is dat te kort door de bocht? (retorische vraag, aantal zonnevlekken is vast niet zaligmakend, maar wat dan wel?).
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Stijging zonnevlekken 6/7 maart 2012 maar geen topcondit

#2 Bericht door PA9X »

Zie http://www.swpc.noaa.gov/

Een geomagnetische storm en een proton storm gooien helaas roet in het eten.

PA3HHO
Berichten: 915
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Stijging zonnevlekken 6/7 maart 2012 maar geen topcondit

#3 Bericht door PA3HHO »

Bedankt voor de info JP. Als ik eerlijk ben, snap geen hout van wat er in die link staat (en dat ligt niet aan mijn Engels). Ik concludeer wel dat er dus (negatieve) neveneffecten zijn waardoor we geen plezier kunnen beleven aan die plotselijkse stijging van het aantal zonnevlekken; klopt? Het viel mij ook op dat ik enorm veel QRM had op 40m en 80m (toen het donker werd, werd het op 80 wat minder). Wordt dat ook veroorzaakt door die verfoeide geomagnetische / proton storm?
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Stijging zonnevlekken 6/7 maart 2012 maar geen topcondit

#4 Bericht door PA2OLD »

Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Stijging zonnevlekken 6/7 maart 2012 maar geen topcondit

#5 Bericht door PE1PQX »

Misschien een handige tool:

http://www.dxatlas.com/IonoProbe/

Nu krijg je waarschuwingen op dit gebied.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Stijging zonnevlekken 6/7 maart 2012 maar geen topcondit

#6 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 30 mar 2012, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Stijging zonnevlekken 6/7 maart 2012 maar geen topcondit

#7 Bericht door PE1PQX »

Kwam nog een link tegen: http://www.solarham.com/cmewatch2.htm
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Stijging zonnevlekken 6/7 maart 2012 maar geen topcondit

#8 Bericht door PA9X »

Stormfront lijkt gearriveerd :-). Tot nu toe veel magnetisch noordelijk component in de CME wolk, minder guntsig voor een Aurora.

http://www.swpc.noaa.gov/ace/MAG_SWEPAM_24h.html

Zie de bovenste grafiek (ACE), lijntje boven de nul betekent noordelijk component (minder effect), lijntje naar beneden zuidelijk (groter effect).

Aurora is zeker ook op HF bruikbaar, en beperkt zich niet alleen tot VHF. Overigens zijn het niet zozeer de luchtlagen die vervormen, maar het ionisiatieproces wordt verstoord doordat het aardmagnetisch veld verstoord/vervormd is. Daarnaast zorgt de intense Rontgenstraling tijdens een zonnevlam voor extra inosatie van de D-laag, de laagste laag in de ionosfeer, die alleen een dempende werking heeft op HF (hoe lager de freq. hoe hoger de demping). In het overzicht van SWPC zie je ook de term Radio Blackout vaak na een grotere zonnevlam.

Wist je overigens dat de impact van een krachtige CME zorgt dat het bovenste deel van de atmosfeer opwarmt en uitzet, waardoor satellieten in lagere banen (ca. 500km) boven Aarde, met meer weerstand te maken krijgen doordat de dichtheid atomen toeneemt? Daardoor kunnen ze snelheid verliezen, uit hun baan raken en zelfs naar Aarde kunnen storten (Skylab was een mooi voorbeeld). Vandaar dat het voorspellen van dit soort stormen, cruciaal is voor bedrijven die satellieten exploiteren.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Stijging zonnevlekken 6/7 maart 2012 maar geen topcondit

#9 Bericht door PA3DAT »

PA1FOX schreef:HF propagatie gaat via de diverse luchtlagen (D, E, F1, F2) etc.
Beter is het om te spreken van "lagen". Lucht vind je amper nog zover buiten de dampkring.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Stijging zonnevlekken 6/7 maart 2012 maar geen topcondit

#10 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 30 mar 2012, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Stijging zonnevlekken 6/7 maart 2012 maar geen topcondit

#11 Bericht door PA9X »

Als Pleun wil dat het simpeler uitgelegd wordt, dan laat hij dat vast wel weten.

PA3HHO
Berichten: 915
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Stijging zonnevlekken 6/7 maart 2012 maar geen topcondit

#12 Bericht door PA3HHO »

Nog voor ik de kans had, was Alex al zo vriendelijk geweest om e.e.a. in PA0JIP en PA0JANNEKE taal uit te leggen. Wat hij schrijft, kan ik prima volgen dus dank daarvoor. Conclusie: toename in zonnevlekken betekent niet per definitie goede condities. Dat verband wordt wel vaak zo gelegd maar e.e.a. ligt dus wat genuanceerder. Dat dacht ik al wel maar nu begrijp ik ook (een beetje) waarom. Ik was dinsdagavond mijn nieuwe vakantiesetje (IC-706MKII) aan het testen en heb serieus even gedacht dat er iets mis was omdat ik zoveel last had van QRN/QRM. Gisterenavond was dat vrijwel helemaal verdwenen, 80m en 40m (in mindere mate) waren weer mooi rustig en ik werkte waarempel "barefoot" Brazilië op 40m met mijn "cloud burner" (end-fed op 10m hoogte). Dik 8000 km... Kicken!
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Stijging zonnevlekken 6/7 maart 2012 maar geen topcondit

#13 Bericht door PE9DX »

Als je nu, 2145 utc 09-03, bv op 40 meter luisterd dan hoor je niks...... de band is net bijna helemaal uitgestorven. Dit betekent dus dat er een x-aantal deeltjes van de zon ons heeft bereikt en dat er een "HF black-out" aan de gang is zoals hierboven beschreven. Werkte net nog een aantal leuke DX stations, 5N, EA8, TF, maar direct erna hoorde ik niks meer. Veroorzaakt dus door de elektrisch geladen deeltjes welke de diverse lagen verstoren. Kan soms heel kort zijn maar kan ook een meerdere uren duren. Afwachten dus maar.

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Stijging zonnevlekken 6/7 maart 2012 maar geen topcondit

#14 Bericht door pc1mb »

Nou, om 23:30 UTC nog zonder moeite EA8 gewerkt op 40m... met een antenne die amper 1/8 golf boven de grond komt op die band :wink:

De QRN kwam en ging met langzame vlagen. Is de hele dag al aan de gang. Soms minutenlang S3-S5 ruis over de hele band, maar even later opeens weer terug S0.

Tussen die vlagen door was prima te werken. Vreemd effect, die luide ruis... niet zoals normale dichte/gedempte banden. Je hoort het verschil amper, je ziet het alleen op de S-meter... en zwakkere signalen verzuipen natuurlijk meteen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Stijging zonnevlekken 6/7 maart 2012 maar geen topcondit

#15 Bericht door PA3DAT »

PA1FOX schreef:Jongens, de beste man geeft aan dat hij hier weinig van af weet. Dan is het soms wel slim om het eenvoudiger en technisch minder exact kloppend uit te leggen. Inderdaad is er geen lucht op die hoogte, maar het is wel goed voor het inbeelden.
Ok, daarover verschillen we dan van mening.

Als je bij reflectielagen op grote hoogte (rond de 100km) over lucht gaat praten, dan is de volgende verwarring
die er kan onstaan die dat er mensen zijn die dan denken dat condities op HF worden beinvloed door de
weersomstandigheden; mist en dergelijke...

Zo valt het verschil tussen HF en VHF/UHF weg, en dat leidt tot misverstanden. In een poging om het makkelijker
te maken kan de leek direct de weg helemaal kwijtraken... (lijkt mij, met >25 jaar onderwijservaring).
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie