tropo op korte afstand ?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

tropo op korte afstand ?

#1 Bericht door coolepascal »

Vandaag maakte ik een verbinding met een station in Veldhoven, een goede 90km bij mij vandaag.
Beiden hebben we een vrij hoog opgestelde vertikale rondstraler en ongeveer 10W.
Het tegenstation maakt echter de opmerking dat wij elkaar eigenlijk enkel direct kunnen werken als er tropo condities zijn.
Ik had dat nooit zo over nagedacht maar het is idd wel zo.
Ook merk ik dat ik tijdens tropo condities veel repeaters hoor die relatief dichtbij zitten (<80km)
Toegegeven ik ben een DX-Noob maar meen toch dat NVIS is voorbehouden aan de lage HF banden en met ge bruik van horizontale (omhoog gerichte) antennes.

Hoe kan tropo op zo'n korte afstand en ook nog eens met vertikale rondstralers toch van invloed zijn ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Theo

Re: tropo op korte afstand ?

#2 Bericht door Theo »

Dat moet dan verband houden met de Freznel zone tussen jou en de te werken stations.
Is een heel mooi fenomeen om mee te maken.
Ik heb het erg duidelijk mee gemaakt met ATV op 13 cm, hoe signalen geheel uit kunnen doven door dat er wat in het pad kwam te staan/liggen/ hangen.
Doordat een FM ATV signaal lekker breed is, op zijn minst 15 MHz, krijg je leuke effecten als er een smalbandig stukje gedempt wordt.
Maar de versterking merk je dan net zo goed op.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: tropo op korte afstand ?

#3 Bericht door PA9X »

Tropo over zo'n korte afstand is vaak het gevolg van grondinversies. Laag aan de grond is de lucht koud en vochtig, en op relatief geringe hoogte (tientallen tot een paar honder meters) is er een scherpe overgang naar drogere warme lucht, waarlangs het signaal naar beneden wordt afgebogen. Horizontale of verticale polarisatie maakt niet uit.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: tropo op korte afstand ?

#4 Bericht door pc1mb »

Precies, inversie/tropo (ducting of anders) is de laatste weken wel vaker voorgekomen ; diverse stations op 100-220km afstand gewerkt, gewoon in de FM verticaal. Ook kon ik op een gegeven moment de repeater van Nijmegen opeens werken, die normaliter net even buiten bereik ligt.

Korte afstand dx dus, telkens.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: tropo op korte afstand ?

#5 Bericht door pa3kc »

Op hetzelfde moment was er ook een opening richting noord Nederland, richting Overijssel. Dat station werkte ik eerst, toen coole. Het was dus niet alleen open tussen ons in.

Het enigste wat ik mij kan bedenken is dat er misschien richting Geleen iets qua hoogbouw in de weg staat tussen ons in.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: tropo op korte afstand ?

#6 Bericht door pa1bvm »

er is wel iets te zien op de Hepburn predictie
hepburn predictie-1.JPG
iets om zker op vhf in de gaten te houden ..

http://www.dxinfocentre.com/tropo_eeu.html#hour6

Plaats reactie