Condities: echt zo goed, of lijkt het maar?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Condities: echt zo goed, of lijkt het maar?

#1 Bericht door PA9X »

De condities laatste weken zijn super, op 10m nog wel het meeste merkbaar. Ik heb zelf het idee dat ik zo'n lange periodes van goede condities op 10m echt al heeeel lang niet meer heb meegemaakt (bijna dagelijks de hele wereld). Sommigen hoor ik zeggen dat ze sinds Cyclus 22 (eind '80, begin '90) niet zulke condities op 10m hebben meegemaakt, maar is dat wel zo? Of komt het misschien door het lange minimum wat we gehad hebben, dat het lijkt alsof de condities nu zo goed zijn?

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Condities: echt zo goed, of lijkt het maar?

#2 Bericht door PA5COR »

Ik heb nu 4 maxima's meegemaakt met deze erbij, en tot nu toe lijkt het inderdaad prima.
Het kan echter ook zo weer voor een tijd gebeurd zijn, dit is geen garantie dat deze mooie verbindingen voortduren tot eind 2013.

Genet ervan zolang het duurt, als 10 weer "dood" is heb je spijt geen meer verbindingen te hebben gemaakt ;)
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Condities: echt zo goed, of lijkt het maar?

#3 Bericht door PD0AC »

Condities zijn best aardig, maar om deze te vergelijken met de 80'er jaren is een stap te ver. Gedurende die cyclus was ik in staat om 24/7 met amateurs over de hele wereld te praten, zonder ook maar de geringste fading. Midden in de nacht een half uurtje lang praten met iemand uit Canberra (3.5 Watt AM, 1/4 golf GP) was geen enkel probleem.

Dat lukt nu nog niet, maar wie weet wat er in het verschiet ligt. Zolang het aantal zonnevlekken toeneemt en de zon geen mega-CME's ophoest zitten we goed.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

ON4VP
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 feb 2011, 08:25
Locatie: JO21LB
Contacteer:

Re: Condities: echt zo goed, of lijkt het maar?

#4 Bericht door ON4VP »

Waar is de tijd. Met een breinaald op de wagen elke namiddag de States werken als ze daar wakker werden en in de shack kropen. Loved every moment of it...
PD0AC schreef:Midden in de nacht een half uurtje lang praten met iemand uit Canberra (3.5 Watt AM, 1/4 golf GP) was geen enkel probleem.
73's de ON4VP vanuit JO21LB.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Condities: echt zo goed, of lijkt het maar?

#5 Bericht door coolepascal »

Zo af en toe is 2M ook open.
Dat was b.v. het geval tijdens de Jota.
Normaliter hoor je dan nog geen kip maar tijdends de jota was het wel gezellig.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

19echobravo
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 okt 2011, 20:16
Locatie: raamsdonksveer

Re: Condities: echt zo goed, of lijkt het maar?

#6 Bericht door 19echobravo »

laten we hopen dat het nog even duurt
ik heb vanmiddag een nieuwe mast met antennes gezet , morgen de coax kabels naar binnen halen
kan ik het hele spul zondag morgen eens uitproberen
is er leven na de dood ? kom ongevraagd in mijn hobbykamer en je weet het .

omgang met met mij kan u , en uw omgeving ernstige schade toebrengen

Plaats reactie