Meteoriet in aankomst , europa-africa-midden oosten vandaag

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Meteoriet in aankomst , europa-africa-midden oosten vandaag

#1 Bericht door PD0MV »

DRACONID METEOR OUTBURST: On October 8th, Earth will pass through a network of dusty filaments shed by Comet 21P/Giacobini-Zinner. Forecasters expect the encounter to produce anywhere from a few dozen to a thousand meteors per hour visible mainly over Europe, northern Africa and the Middle East. The meteors will stream from the northern constellation Draco--hence their name, the "Draconids."

Peak rates should occur between 1600 UT and 2200 UT (noon - 6 pm EDT) as Earth grazes a series of filaments nearly intersecting our planet's orbit. Analysts at the NASA Meteoroid Environment Office prepared this plot showing how the meteor rate is likely to vary:



If the maximum around 1900 UT reaches 1000 meteors per hour, the 2011 Draconids will be classified as a full-fledged meteor storm. The question is, will anyone see it? Bright moonlight over Europe, Africa and the Middle East will reduce the number of visible meteors 2- to 10-fold. The situation is even worse in North America where the shower occurs in broad daylight.

One way to enjoy the Draconids, no matter where you live, is to listen to them. The Air Force Space Surveillance Radar will be scanning the skies over the USA during the shower. When a Draconid passes through the radar beam--ping!--there will be an echo. Tune in to Space Weather Radio for live audio.

In Europe, an international team of scientists plans to observe the shower from airplanes flying at ~30,000 feet where the thin air reduces the impact of lunar glare. In Bishop, California, a team of high school students will launch an experimental helium balloon to higher altitudes, 100,000 feet or more, where the sky is black even at noon. Cameras in the balloon's payload might catch some Draconid fireballs during the peak hours of the outburst.

Stay tuned for updates as Earth approaches the debris zone.
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Meteoriet in aankomst , europa-africa-midden oosten vand

#2 Bericht door PD0MV »

vallende vuurballetjes vanavond, ik geloof dat het zeer interessant begint te worden :mrgreen: :mrgreen:

70cm-2m-4m-6m TX/RX in de aanslag komende Meteor Scatter



73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: Meteoriet in aankomst , europa-africa-midden oosten vand

#3 Bericht door QSY »

.,
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Meteoriet in aankomst , europa-africa-midden oosten vand

#4 Bericht door PD0MV »

:lol: grappig ach ja ik las het in dacht laat ik het even snel op het forum deponeren
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Meteoriet in aankomst , europa-africa-midden oosten vand

#5 Bericht door PD0MV »

met portofoon FT817 en HB9CV :mrgreen:

kun je portabel gaan even :lol:
Ik ben ook maar een mens :wink:

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Meteoriet in aankomst , europa-africa-midden oosten vand

#6 Bericht door pa1bvm »

nou dan hoop ik het resultaat van je waarnemingen op je "belevenis" draadje te lezen
aankondigingen van dit calliber zijn gewoon terug te vinden
op "make more miles on VHF "
http://www.mmmonvhf.de/
kijk daar nou eens op ... dan scheelt dat voor jou weer heel erg veel tikwerk ..

berichtgeving over deze meteoren staan al weken op deze site , maar ook de info voor volgende maand etc etc
expedities noem maar op ...

groet Rick

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Meteoriet in aankomst , europa-africa-midden oosten vand

#7 Bericht door coolepascal »

Mark, dit is een Nederlandstalige website, als je het echt zo belangrijk vind dan schrijf je zelf een verhaaltje met referentie naar je bronnen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pa3ayw
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 feb 2009, 23:00
Locatie: JO22QE

Re: Meteoriet in aankomst , europa-africa-midden oosten vand

#8 Bericht door pa3ayw »

Sterrenbeeld Draak staat vandaan om 21 uur ongeveer 45 graden hoog richting NNW,
tussen de Poolster en de Grote Beer.
Dus daar moeten ze (schijnbaar..) vandaan komen, zunne vuurballuh jonguh..!! Ik ben
wel benieuwd of we wat zien, want los van het aantal (waar de geleerden het nog niet
over eens zijn), zijn deze meteorieten gemiddeld vrij klein/zwak en hebben we wolken
en - als het wél helder is - de maan, die roet in de soep gooien.. :lol:
Of het bruikbare meteorscatter oplevert, vermoedelijk wel: ik ben benieuwd of er hier
mensen zijn die daar aan doen..

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Meteoriet in aankomst , europa-africa-midden oosten vand

#9 Bericht door pe5ed »

volgens mijn Neef (geen onzin overigens)

http://carlkop.home.xs4all.nl/knipscheer.jpg

Gebruikersavatar
pa3ayw
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 feb 2009, 23:00
Locatie: JO22QE

Re: Meteoriet in aankomst , europa-africa-midden oosten vand

#10 Bericht door pa3ayw »

pa1bvm schreef:http://www.mmmonvhf.de/
kijk daar nou eens op ... dan scheelt dat voor jou weer heel erg veel tikwerk ..

berichtgeving over deze meteoren staan al weken op deze site , maar ook de info voor volgende maand etc etc
expedities noem maar op ...

groet Rick
Totaal levenloze site.. ;-)

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Meteoriet in aankomst , europa-africa-midden oosten vand

#11 Bericht door pa1bvm »

ja hoor ik doe wel aan meteor scatter
en zeker vanavond

en uit de informatie van die levensloze site zou je kunnen zien dat er nu al wat meer mensen mee bezig zijn

73 Rick

Gebruikersavatar
pa3ayw
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 feb 2009, 23:00
Locatie: JO22QE

Re: Meteoriet in aankomst , europa-africa-midden oosten vand

#12 Bericht door pa3ayw »

Die site leeft weer, maar geeft lage activiteit aan. Ik heb net 10 minuten gekeken (tot er weer een bui kwam) en er exact één gezien. Niet veel dus inderdaad.

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: Meteoriet in aankomst , europa-africa-midden oosten vand

#13 Bericht door QSY »

.,
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Meteoriet in aankomst , europa-africa-midden oosten vand

#14 Bericht door PD0MV »

coolepascal schreef:Mark, dit is een Nederlandstalige website, als je het echt zo belangrijk vind dan schrijf je zelf een verhaaltje met referentie naar je bronnen.

pascal, heel goed dat je dit noemt, maar.
er zijn zoveel engels taalige topics op dit forum te vinden, en waarom zou ik een eigen verhaal deponeren, als dat 9 van de 10 keer toch niet gegloofd wordt, en of weer een onnzozele reactie oplevert, dat het als onzin verklaart wordt, ik kom dan liever regelrecht met iets aan wat van een betrouwbare site afkomstig is en dan kun je je eigen mening geven over het fenomeen, vind je dat niks naja geef dan geen reactie :wink: , ik heb al gezien dat vele amateurs me bedankt hebben, om dat ik met dit nieuws hun voor was, anders had een andere amateur het wel erop gezet.

voor de gene die aan deze informatie wat hadden en het leuk vonden, geen dank graag gedaan.

73 PD0MV

P.S. info komt van space-wheater.com
Ik ben ook maar een mens :wink:

Plaats reactie