DK6NP hoort eigen echo na 46 seconden op 7 Mhz

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: DK6NP hoort eigen echo na 46 seconden op 7 Mhz

#61 Bericht door PA9X »

Inderdaad interessante ervaringen, Oene. Tijdens het 10m ARRL contest heb ik zeker veel echo's gehoord. Eigenlijk was propagatie op 10m dat weekend onnavolgbaar! Sommige stations hadden zelfs meerdere echo's, zoals de conteststations PI4CC en PI4DX. Einde ochtend tot in de vroege middag ging het signaal de aardbol rond, en hoorde ik tegelijk ook de grondgolf en backscatter. PI4DX kon ik ook niet meer fatsoenlijk opnemen door de vele echo's in het signaal, ondanks een dikke S9 signaal. Apart was een OH station (!) wat via het lange pad sterker leek door te komen dan via het korte pad. Ook hoorde ik van operators dat signalen ook uit de "verkeerde" richting leken te komen, zoals Noord Amerika met de beam op 30° ...

Ook bijzonder was dat signalen die rond gingen niet de greyline leken te volgen. Na 11.00 lokale tijd is het greyline effect eigenlijk al weg, maar toen werden de echo's het sterkst tot vroeg in de middag. Dit waren dus echt signalen die de bol rond gingen

Maar echte LDE's blijven een interessant onderwerp, en er zal nog wel heel veel over gediscussieerd worden. Er zijn zoveel theorieën waar allemaal wat van te zeggen is. Een echte LDE heb ik zelf nog nooit gehoord (enkele grappen uitgesloten :) ), maar het lijkt ook alsof dit fenomeen meer op 40m en 80m voorkomt dan op de hogere HF banden.

PE1KEL
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: DK6NP hoort eigen echo na 46 seconden op 7 Mhz

#62 Bericht door PE1KEL »

Het zal best eens kunnen dat het een natuurkundig effect is in bepaalde omstandigheden.
Het zogenaamde EIT.
Lees het volgende vanaf de helft van het stuk:
http://www.kennislink.nl/publicaties/ma ... ieuw-licht
Uiteindelijk gaan licht en onze uitzendingen ook met 300000 km/uur door hetzelfde medium.
In ieder geval leuk voer om te lezen.

Adriaan.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: DK6NP hoort eigen echo na 46 seconden op 7 Mhz

#63 Bericht door pa8w »

Erg interessant fenomeen; ik voel nog het meest voor het idee van een electromagnetische duct die een flinke omweg door het heelal maakt en dan terug komt.
Dat we daar in de buitenste regionen van de dampkring nog een hoop te ontdekken/verklaren hebben is zeker.
De magnetische krachtvelden van de aarde worden door zonnewind diep het heelal in gedreven, aan de van de zon afgekeerde kant.
Mogelijk dat een dergelijk lang pad in uitzonderlijke omstandigheden een redelijke duct voor bepaalde frequenties vormt.

Mijn echo'tjes op 20m en 15m duurden totnutoe helaas niet langer dan iets meer dan een tiende seconde....

Wil,
PA8W
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Plaats reactie