Sneeuwscatter....

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Sneeuwscatter....

#1 Bericht door andreph5c »

Heeft iemand hier, gezien het weer al eraringen opgedaan met sneeuwscatter??????
Zelf heb ik alleen maar last van bevroren antennes en een daar mee gepaardgaande
zeer slechte swr.
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Sneeuwscatter....

#2 Bericht door PD0MV »

zeer interresant, nog niet eerder over nagedacht, maar het zou moeten kunnen, om dat het gecrystalisserd water is wat signaal zou moet reflecteren, dus dat het signaal met een driehoekig effect /\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\ door de sneeuwbuien zou moeten gaan.


wel interresant topic, zelf nog niet ervaren maar wel degelijk zou het theoretisch gezien moeten kunnen.


73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Sneeuwscatter....

#3 Bericht door pa1bjs »

Helaas wil dat niet...
Sneeuw absorbeert een hele berg energie.
Kijk maar eens naar het effect op de 3m als het sneeuwt, dan zakt het ontvangst helemaal in elkaar.
Een mooi voorbeeld is voor mij de repeater van Rotterdam, deze komt onder normale omstandigheden s7 tot s9 binnen, en als het sneeuwt dan wordt dit net s1 a s2.
Voor mij geld dit ook op de HF, die wordt erg stil bij sneeuwval (maar dat kan altijd nog de antenne zijn die kort gesloten wordt tussen de vertical en de radialen)
Het zelfde geld voor de 70cm band, hogere frequenties weet ik niet, want daar heb ik geen spulletjes voor :mrgreen:
Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Sneeuwscatter....

#4 Bericht door PE7EB »

VHF-UHF-SHF Contest maart 2006
Hét grote verhaal van deze contest was natuurlijk de sneeuwscatter op 24 GHz. Nog nooit werden – door anderen – zoveel en zo verre verbindingen op deze band gemaakt.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie