Openingen verschuiven

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Openingen verschuiven

#1 Bericht door vk2gwk »

Zo af en toe komen op dit forum meldingen voor van DXmet daarbij de tijd dat die DX gewerkt is - lange pad of korte pad - enz.
Het lijkt me nuttig om er op te wijzen dat de DX openingen constant in tijd verschuiven. Het hangt helemaal van de zonnestand en het seizoen af wanneer een band op een bepaald tijdstip open is naar een bepaalde DX richting.

Voor VK bijvoorbeeld..... VK is groot en dus verschilt het alweer aanzienlijk tussen VK2 en bijv. VK5 en VK6 waar zo'n 1500 - 3500 km tussen zitten...

VK2 is momenteel te bereiken via het lange pad (over Zuid Amerika dus) tussen 08:30 en 09:30 met een marge van dertig minuten naar beide kanten. Maar zodra we de langste dag - bij jullie de kortste - voorbij zijn gaat dat weer terug in de tijd. Die openingen houden nl. verband met de "grey zone" = de schemertijd. Die wisselt met de seizoenen en schuift dus per maand een eindje op, de ene kant of de andere kant uit. Hou daar rekening mee als je wilt uitkijken naar bijv. Oceanie. Wat in october nog prima gaat wil in november niet meer, maar wel op een ander tijdstip. En voor april en mei idem ditto.

Afgezien van de tijd verschuiving treedt er ook vaak een geografische verschuiving op. Mid winter in EU heeft VK3 en VK5 het voordeel en ligt het moeilijk voor ZL. Maar met het intreden van het voorjaar verschuift de opening naar het oosten en krijgen ZL en VK2 meer kansen dan VK3 en VK5.
Je kunt mooi zien - hoe het werkt - als je een programma hebt dat door de tijd de "dag rand" laat zien op een kaart. Met zo'n programmaatje is het makkelijker te begrijpen hoe die verschuivingen in tijd en gebied werken.

En dan heb ik het eigenlijk alleen ng maar over 20M gehad. Voor de andere banden ligt het weer anders. 40M en 30M gedragen zich grotendeels gelijk, maar dan vaak 30 minuten vroeger... 17M is vaak alleen korte pad.....
Succes en veel DX! Veel luisteren!
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Openingen verschuiven

#2 Bericht door PA9X »

Je kan dit mooi observeren op de baken website van PA5MW:

http://www.pa5mw.com/

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Openingen verschuiven

#3 Bericht door PA3JD »

Henk,
Bedankt voor de uiteenzetting. Heb daar nooit zo bij stil gestaan. Maar dat komt, denk ik, doordat ik nog niet zo lang qrv ben, (sinds 2008). Volgens mij heb jij al heel wat zonnemaxima en - minima meegemaakt en natuurlijk een stevige dosis ervaring met propagatie vanuit down under richting PA.
73 de Joop

Plaats reactie