Nieuw NCDXF/IARU HF baken monitoring station in Nederland

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

Nieuw NCDXF/IARU HF baken monitoring station in Nederland

#1 Bericht door PA5MW »

Sedert lange tijd heb ik thuis een NCDXF/IARU HF Beacon monitoring station actief, welke vanaf heden ook op internet te volgen is.

In het kort: dit levert iedere 15minuten een overzicht van de actuele dx condities op de vijf banden 20-17-15-12-10m.

In het diagram zie je 18 stations verspreid over de hele wereld, welke mogelijk in het 15min segment zijn ontvangen.
Belangrijk detail is dat de HF bakens aan het einde van hun uitzending een reeks korte draaggolven met respectievenlijk 100W, 10W, 1W en 0,1W uitzenden.
En dat allemaal uitgezonden op een eenvoudige multiband rondstraler. Zo ook voor de ontvangstantenne bij mij thuis die slechts bestaat uit een vishengel met 5 verticale draden er langs gespannen als kwartgolf groundplane.
Kortom je ziet in het diagram wat er (bijna in real-time) in Brabant te horen, c.q. welk dx-land er wellicht ook te werken is.

Mijn HF Beacon monitoring station is semi-live te volgen op http://www.pa5mw.com
De website laat de actuele situatie zien en die van de afgelopen 24 uur.

Meer uitleg over deze HF bakens vind je op http://www.ncdxf.org/pages/beacons.html

73 Mark, PA5MW

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuw NCDXF/IARU HF baken monitoring station in Nederlan

#2 Bericht door PA3DAT »

Hé Mark, mooi man! Ik zet 'm gelijk bij mijn favorieten.
Als ik vragen mocht hebben meld ik me hier wel weer.
Heel mooi gedaan! :P
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Nieuw NCDXF/IARU HF baken monitoring station in Nederlan

#3 Bericht door PA9X »

Mooi werk Mark, complimenten! Hij staat hier ook bij de favorieten.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Nieuw NCDXF/IARU HF baken monitoring station in Nederlan

#4 Bericht door PA9X »

LU4AA 's-ochtends via lange pad, en dat oppikken met een vertical, dat vind ik best verrassend. Moet wel aan je mooie INRAD filter liggen!

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Nieuw NCDXF/IARU HF baken monitoring station in Nederlan

#5 Bericht door PE7EB »

Mooi gedaan Mark, ik zal er zeker vaker naar kijken.
Zou je ook wat over de gebruikte antenne kunnen/willen vertellen?

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

Re: Nieuw NCDXF/IARU HF baken monitoring station in Nederlan

#6 Bericht door PA5MW »

PD1JP schreef:LU4AA 's-ochtends via lange pad, en dat oppikken met een vertical, dat vind ik best verrassend. Moet wel aan je mooie INRAD filter liggen!
Hmmm... ik heb al zo'n 5 jaar deze setup thuis staan, met steeds wisselende antennes en detectie software.
Mijn ervaring is dat er heel erg veel, soms uiterst korte, bandopeningen zijn die aan ons voorbij gaan.

Het 400Hz INRAD cw filter is niet de oorzaak van de ontvangst; en het AF DSP filter van de TS570 staat hierbij ook nog wijd open op 600Hz. Dit is nodig voor FAROS om goed te kunnen werken.
Die LU4AA is er gewoon. En zeker niet elke dag; je zal merken dat sommige bakens maar gedurende een relatief korte periode in het jaar hoorbaar zijn. Propagatie is een steeds verassend mooi en vooral levendig gegeven.
Heb de afgelopen jaren openingen op 10m gezien, 's-nachts tussen 1 en half drie. En dat terwijl er al maanden geen enkele zonnevlek te bekennen was.
Sporadic E (Es) propagatie laat behalve overdag ook nog wel eens in de nachturen van zich horen. Zo heb ik ook meerder keren nieuwe landen kunnen werken op 50Mhz, door gewoon op te blijven tot 2 uur :)

Dank voor de commentaren!

PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

Re: Nieuw NCDXF/IARU HF baken monitoring station in Nederlan

#7 Bericht door PA5MW »

PE7EB schreef:Mooi gedaan Mark, ik zal er zeker vaker naar kijken.
Zou je ook wat over de gebruikte antenne kunnen/willen vertellen?

Eric
Hallo Eric,
Je kan wat meer details vinden over de principes op:

http://pa5mw.blogspot.com/search/label/ ... 20Observer

http://pa5mw.blogspot.com/2008/08/simpl ... tical.html

Groeten,
Mark

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 480
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Nieuw NCDXF/IARU HF baken monitoring station in Nederlan

#8 Bericht door PA0MJM »

Mark,

Mny tnx! Jouw positie geeft een mooi overzicht voor de cdx in PA.
En het toeval wil dat ON5AU (http://users.skynet.be/on5au/lastlog.html) ff uit de lucht is.
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Nieuw NCDXF/IARU HF baken monitoring station in Nederlan

#9 Bericht door PE1KXY »

Dit is nu wederom een mooi voorbeeld hoe internet ons kan helpen, mooi werk man, en bedankt!

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Nieuw NCDXF/IARU HF baken monitoring station in Nederlan

#10 Bericht door PA9X »

De informatie van deze website blijft boeiend. Zag dat LU4AA het grootse deel van de nacht op 20m te horen was.

PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

Re: Nieuw NCDXF/IARU HF baken monitoring station in Nederlan

#11 Bericht door PA5MW »

Ja je ziet de effecten van de stijgende zonneactiviteit goed.
En als je het dagelijks volgt met de data van spaceweather.com / sidc.oma.be en dergelijke, dan moet je de 27 dagen cyclus kunnen herkennen, c.q. bijna voorspellen.
73 Mark

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Nieuw NCDXF/IARU HF baken monitoring station in Nederlan

#12 Bericht door PA-een »

Kortom, er is 's avonds als ik thuis ben niets meer te beleven... :mrgreen: :lol:

PD0VDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 okt 2010, 20:50

Re: Nieuw NCDXF/IARU HF baken monitoring station in Nederlan

#13 Bericht door PD0VDE »

Hoi Mark, had je website van de week gezien, toen ik ook bakens wilde gaan monitoren.
Toevallig zie ik je bericht hier nu ook op zendamateur.com

In den beginne wilde het hier niet echt werken, waarbij ik ook Faros heb geprobeerd.
Nu is er hier midden in de woonwijk (gem. Best, vlakbij ;-) genoeg storing om op te pikken wat roet in het eten gooit.

Ik ben dus eigenlijk nieuwsgierig, hoeveel last ondervind jij van QRM tijdens het ontvangst van de bakens?
Zit er serieus over te denken om ergens een ontvangst opstelling midden tussen de weilanden te zetten vandaar...

Gr Stefan.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Nieuw NCDXF/IARU HF baken monitoring station in Nederlan

#14 Bericht door PE7EB »

PA1FW schreef:Kortom, er is 's avonds als ik thuis ben niets meer te beleven... :mrgreen: :lol:
Geduld Floris, het wordt wel beter, of je zoekt een baan in de nachtelijke uren ;)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

Re: Nieuw NCDXF/IARU HF baken monitoring station in Nederlan

#15 Bericht door PA5MW »

PD0VDE schreef: Ik ben dus eigenlijk nieuwsgierig, hoeveel last ondervind jij van QRM tijdens het ontvangst van de bakens?
'Hoeveel' is altijd relatief :mrgreen:
Dan moet ik dus eerst elders, liefst meerdere plaatsen, een achtergronds ruismeting doen.
Ik heb hier thuis enkel ruismetingen verrricht op 144 en 50Mhz (zie mijn blog: http://pa5mw.blogspot.com/2009/04/locat ... on_12.html ).
Op HF staat dat wel in de planning, met name een vergelijk met de locatie van de TU in Eindhoven alwaar we (natuurlijk) heel erg veel bandrommel horen.
Iets met een laptop, (leen)Perseus+accu en een kleine portable breedband antenne zit ik aan te denken
PD0VDE schreef:Zit er serieus over te denken om ergens een ontvangst opstelling midden tussen de weilanden te zetten vandaar...
DAT werkt Q5 !
Wij hebben een remote RX setup, bestaande uit een Elecraft K2, pc met hamradio deluxe en een 6m "vishgengel GP" welke is afgestemd op 1.83Mhz (160m).
Deze setup staat in een weiland ergens in middle-of-nowhere-country onder Weert en dient als referentie wanneer we thuis weer eens een experimentele RX antenne testen.
Via interpret is dat live vergelijkbaar met mijn thuis-achtertuin-vishengel-160m-vertical, welke exact gelijk is.
Wat een enorm verschil! De remote RX is met name overdag erg rustig, doodstil bijna.
Voorbeeld: gedurende de winter hoor ik het OK0EV baken op 1854 thuis pas vanaf een uurtje of vier/vijf in de middag. Via de remote RX is deze soms al vanaf half twee hoorbaar. En in bijna alle gevallen is de s/n virueel tientallen db's beter. Uiteraard hoor ik Yanken en VK'ers een stuk beter via de remote RX.
Als ik nou thuis ook nog een TX antenne mogelijkheid voor 160m had :roll:

Plaats reactie