Weer volop actie op de hoge banden

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Weer volop actie op de hoge banden

#1 Bericht door PA9X »

Leuke condities vanmiddag. Na ±16.00u mooie openingen op 10m naar Zuid Amerika. Op 12m ook Noord Amerika met een station die met 100W op een dipool hier S9+ via de vertical op de meter zette. Ik hoorde een K1 station wat QRP zat op een 3 elements Yagi, met een mooie S6. Op 11m hoorde ik zelfs IJsland op USB en wat Amerikanen op AM doorkomen. Hoorde daar ook behoorlijk harde backscatter signalen uit West Europa.

Jammer dat er zo weinig amateurs de moeite nemen om op 10m te luisteren en roepen want de band was echt wel open.

Wel bijzondere condities met een flux van 75 en een K-index van 5.

dxman
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 sep 2010, 20:29
Locatie: steenwijk

Re: Weer volop actie op de hoge banden

#2 Bericht door dxman »

zuid amerika is echt elke avond te horen op 10m. noord amerika voor het eerst met 10DB signalen na een lange tijd ( ja ook op 10 m )
indonesia gisteren ook erg sterk, australia 5/5 signalen. ook op 10m ja.

niet te veel naar cluster's kijken, maar meer naar je radio luisteren.

ben luister amateur met 5 elements 8m beam. :wink:
Laatst gewijzigd door dxman op 11 okt 2010, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
SWL Amateur ;-)

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: Weer volop actie op de hoge banden

#3 Bericht door ON3RMB »

Jammer dat ik dit gemist heb. Altijd leuk om die banden eens te beluisteren. Hopelijk de volgende dagen meer van dat!
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Weer volop actie op de hoge banden

#4 Bericht door PA2EFR »

PD1JP schreef:Leuke condities vanmiddag. Na ±16.00u mooie openingen op 10m naar Zuid Amerika. Op 12m ook Noord Amerika met een station die met 100W op een dipool hier S9+ via de vertical op de meter zette. Ik hoorde een K1 station wat QRP zat op een 3 elements Yagi, met een mooie S6. Op 11m hoorde ik zelfs IJsland op USB en wat Amerikanen op AM doorkomen. Hoorde daar ook behoorlijk harde backscatter signalen uit West Europa.

Jammer dat er zo weinig amateurs de moeite nemen om op 10m te luisteren en roepen want de band was echt wel open.

Wel bijzondere condities met een flux van 75 en een K-index van 5.
Tja, dan zit ik nog op het werk.
En 's avonds kan ik er pas achter na het familiegebeuren, ook belangrijk.
En dan is het 'beurd" op 10.
Ik hoor nu wel wat fanatieke Groningers op 20 richting de voormalige Antillen roepen, maar ik hoor zelf niks.
Ik ken wel de antennes van die jongens. Die zie je op 10 km afstand al op het platteland. ;)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Weer volop actie op de hoge banden

#5 Bericht door PA5COR »

Beetje moeilijk om QRV te zijn als je met een beurs bezig bent te organiseren van 0.900 tot 22.00 uur.
:lol:

Succes met de QSO's :wink:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Weer volop actie op de hoge banden

#6 Bericht door xxxx »

PA2EFR schreef:
PD1JP schreef:Leuke condities vanmiddag. Na ±16.00u mooie openingen op 10m naar Zuid Amerika. Op 12m ook Noord Amerika met een station die met 100W op een dipool hier S9+ via de vertical op de meter zette. Ik hoorde een K1 station wat QRP zat op een 3 elements Yagi, met een mooie S6. Op 11m hoorde ik zelfs IJsland op USB en wat Amerikanen op AM doorkomen. Hoorde daar ook behoorlijk harde backscatter signalen uit West Europa.

Jammer dat er zo weinig amateurs de moeite nemen om op 10m te luisteren en roepen want de band was echt wel open.

Wel bijzondere condities met een flux van 75 en een K-index van 5.
Tja, dan zit ik nog op het werk.
En 's avonds kan ik er pas achter na het familiegebeuren, ook belangrijk.
En dan is het 'beurd" op 10.
Ik hoor nu wel wat fanatieke Groningers op 20 richting de voormalige Antillen roepen, maar ik hoor zelf niks.
Ik ken wel de antennes van die jongens. Die zie je op 10 km afstand al op het platteland. ;)
Sorry maar hoor de jongens uit de antillen elke avond, zelf nu 5/5 5/7 en dat op een simpele dipool op het balkon......dus daar heb je echt geen grote beams voor nodig...

Gr Jelle

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Weer volop actie op de hoge banden

#7 Bericht door xxxx »

PD4DX schreef:
PA2EFR schreef:
PD1JP schreef:Leuke condities vanmiddag. Na ±16.00u mooie openingen op 10m naar Zuid Amerika. Op 12m ook Noord Amerika met een station die met 100W op een dipool hier S9+ via de vertical op de meter zette. Ik hoorde een K1 station wat QRP zat op een 3 elements Yagi, met een mooie S6. Op 11m hoorde ik zelfs IJsland op USB en wat Amerikanen op AM doorkomen. Hoorde daar ook behoorlijk harde backscatter signalen uit West Europa.

Jammer dat er zo weinig amateurs de moeite nemen om op 10m te luisteren en roepen want de band was echt wel open.

Wel bijzondere condities met een flux van 75 en een K-index van 5.
Tja, dan zit ik nog op het werk.
En 's avonds kan ik er pas achter na het familiegebeuren, ook belangrijk.
En dan is het 'beurd" op 10.
Ik hoor nu wel wat fanatieke Groningers op 20 richting de voormalige Antillen roepen, maar ik hoor zelf niks.
Ik ken wel de antennes van die jongens. Die zie je op 10 km afstand al op het platteland. ;)
Sorry maar hoor de jongens uit de antillen elke avond, zelf nu 5/5 5/7 en dat op een simpele dipool op het balkon......dus daar heb je echt geen grote beams voor nodig...Zij hebben op de juiste momenten wel de juiste antennes onze kant op staan :D

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Weer volop actie op de hoge banden

#8 Bericht door PA9X »

PD4DX schreef:Sorry maar hoor de jongens uit de antillen elke avond, zelf nu 5/5 5/7 en dat op een simpele dipool op het balkon......dus daar heb je echt geen grote beams voor nodig...

Gr Jelle
Is dat op 20m of op 10m? Zit je overigens erg hoog met je balkon? Een dipool op grote hoogte doet het soms zo goed als een beam op lage hoogte.

Moest op mijn oude QTH toch vaak mijn meerdere erkennen in iemand die met een 10m dipool op 40m hoogte zat, terwijl ik een 3 ele. Yagi op 9m hoogte had staan...

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Weer volop actie op de hoge banden

#9 Bericht door coolepascal »

Afgaande op de topic titel dacht ik even dat er ergens een lading 23cm tranceiver van een vrachtauto was gedonderd.
Maar 30MHz valt nu onder 'de hoge banden' wat een spraakverwarring mijnerzijds :oops:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Weer volop actie op de hoge banden

#10 Bericht door xxxx »

Mijn dipool hangt op een meter of 12....

Jelle

Plaats reactie