Gelukkig weer wat zonnevlekken in zicht

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Gelukkig weer wat zonnevlekken in zicht

#16 Bericht door PE5PVB »

Je geeft die D amateurs een vinger en ze nemen gelijk een hele hand!
34 jaar geleden hadden ze maar 6 kanaaltjes op 2m!
En nu zelf HF met 25 Watt, en zeker geen 1,5 kW.
Volgens mij bedrijven we allemaal dezelfde hobby en is klasseverschil in de maatschappij echt iets van begin vorige eeuw!?

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Gelukkig weer wat zonnevlekken in zicht

#17 Bericht door PD7P »

ach,je houdt altijd mensen die denken dat een bepaald frequentiegebied gereserveerd is voor hun alleen.de tijd staat niet stil,willen we aanspraak blijven houden op de banden in Nederland dan zullen we er met z'n allen meer gebruik van moeten maken.dus ook wij als PD'ers op de hf(al dan niet met 25 watt)

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Gelukkig weer wat zonnevlekken in zicht

#18 Bericht door PA3EYC »

Afgelopen week hoorde ik Swaziland op 20m simplex in een geweldige Pile-Up.
Het was voor mij onmogelijk om er door te komen met mijn slechts 100Watt en 3el SteppIr.
Terwijl heel Europa aan het schreeuwen was, met volgens mij enkele kilowatten, lukte het toch enkele PD'ers met slechts 25W :lol: :lol: door de Pile-Up te komen.
Uiteraard helpt operating practice maar ik had het idee dat hier wat extra vermogen meer geholpen heeft.
'73, Maarten -PA3EYC-

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Gelukkig weer wat zonnevlekken in zicht

#19 Bericht door xxxx »

PA1FJ schreef:Je geeft die D amateurs een vinger en ze nemen gelijk een hele hand!
34 jaar geleden hadden ze maar 6 kanaaltjes op 2m!
En nu zelf HF met 25 Watt, en zeker geen 1,5 kW.
Fred PA1FJ
34 Jaar geleden, toen de lucht nog blauw was, het gras nog groen was en sex verboden was!......Wakker worden Fred want je blijft een beetje hangen in het verleden!.

Gr jelle

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Gelukkig weer wat zonnevlekken in zicht

#20 Bericht door PA3DAT »

Feit blijft natuurlijk wel dat b/c/d er allemaal een boel bijgekregen hebben. Wij alleen concurrentie! :wink:
Maar geeft niets, er bestaan (voorlopig) nog enkele banden waar niet in phone gewerkt mag worden,
dan zijn we nog met de oude hap onder elkaar! :mrgreen:

En wat QRP betreft, één van mijn mooiste verbindingen ooit: 3 Watt op 70cm (IC-402) in een homemade
HB9CV zónder trimmer, dus het BNC-chassisdeeltje rechtstreeks aan die bovenliggende Z-vormige draad.
Dit ding zat met tape op mijn 1/4-golf voor 10 geplakt, ca. 12 meter boven de grond. Vast opgesteld
richting oost...

Ik hoor dus een Pool, een SP-station, die een hele pile-up heeft van Duitsers, Noord-Nederland, Engelsen.
Tot hij een GW hoort, die te zwak is. Hij schakelt van SSB over naar CW, werkt het GW-station en roept,
voordat hij terugschakelt naar SSB, nog één keer QRZ? En toen was ie voor mij, ik had snel de sleutel aan
de IC-402 geknoopt! Ik maakte het QSO, de Pool ging weer over op SSB en daar was die hele pile-up
weer. Maar ik had 'm!! :mrgreen:

Onvergetelijk... :D

Afbeelding

Gisteren nog 4 landen gewerkt op 70cm, met de FT-847 (50 watt?) Mijn "antenne" is een klaverblad(je).
Toch ook een vorm van QRP, wat de antenne betreft! :D
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 28 apr 2011, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Gelukkig weer wat zonnevlekken in zicht

#21 Bericht door xxxx »

Hoe is de activiteit op 70 Cm SSB Aloys?

Jelle

Plaats reactie