2m condities

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: 2m condities

#31 Bericht door PE5PVB »

@PD1JP

Je reageert op een bericht uit juni.... Of heb je een heel sterk geheugen of een logboek waarin je schreef dat er die dag niets te doen was.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: 2m condities

#32 Bericht door PA9X »

PE5PVB schreef:@PD1JP

Je reageert op een bericht uit juni.... Of heb je een heel sterk geheugen of een logboek waarin je schreef dat er die dag niets te doen was.
Het eerste klopt, het tweede klopt ook, maar het derde niet helemaal, alhoewel ik wel een logboek heb. :D

Ik denk dat je mijn reactie verkeerd lees. Ik trek gewoon de conclusie dat Es propagatie over 1200km op 2m hoogst onwaarschijnlijk is. Daar heb je overigens geen sterk geheugen of een uitgebreid logboek voor nodig. Een weerkaart van die dag laat een groot hogedrukgebied in onze omgeving zien, en dat zegt voldoende over tropo condities. Uiteraard was er ook goede Es propagatie..., met een combinatie van beiden kan je dan ineens zomaar afstanden van duizenden km's maken.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: 2m condities

#33 Bericht door PD0MV »

mijn handtekening heb je ook vast

73 PD0MV


PS
kwam gister nog een 2m SSB en CW in 1 tegen op marktplaats

T E A B
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: 2m condities

#34 Bericht door PE7EB »

PD1JP schreef:Ik trek gewoon de conclusie dat Es propagatie over 1200km op 2m hoogst onwaarschijnlijk is.
En dat durf ik dan weer zonder meer in twijfel te trekken, tijdens een goede Es opening zijn afstanden tot 1500 km en zelfs meer single hop geen enkel probleem.
Zelf heb ik op 28 april 2005 om 14:23Z IS0GQX gewerkt met 25W USB in een zelfbouw 5el yagi op 4m asl, vanaf mijn toenmalig QTH Obdam was dat ruim 1500 km, dat was puur en alleen Es en absoluut géén combinatie met tropo.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2m condities

#35 Bericht door pa1bvm »

Het is eigenlijk maar goed dat we dx-clusters hebben waar wel de gemaakte verbindingen op 144 Mhz te zien zijn .
Dan kunnen onze overheden daar kijken naar de gemaakte verbindingen , voordat ze de "band" weggeven ... echt ik zie toch heel veel activiteit
dat je dat in Nederland niet direct kan horen met een 1/4 golf verticaal sprietje in FM .. dat klopt

ik hoor met een dipool op 40 meter ook niet alle DX .. maar dan is het er nog wel ..
tja had ik maar een drie elements of een fraaie vertical voor 40 meter.. helaas..

dat geldt natuurlijk ook voor VHF en UHF
zet maar eens een fikse 144 Mhz hark op het dak ( 7 elements of meer ) fatsoenlijke voorversterker , goede SSB set eraan ( liefst natuurlijk een fraaie HF doos met een goede transverter ) en even geen rg58 gebruiken ..

draai antenne zo +/- 165 graden stem af op 144.448 ( SSB /CW) en verbaas je dat je regelmatig de piepjes van het baken HB9HB hoort ..da's dan wel +/- 600 km
in jo21 moet dat lukken.

als dat lukt ..

dan met opkomst van de maan ..luister eens op 144.125 daar zit vaak I2FAK via EME het een en ander te doen
echt die hoor je met een single yagi ..want het is een station met veel ERP ..hmmm gruwelijk veel ERP
ik hoor hem hier regelmatig als de maan al op 22 graden elevatie staat ..en ik heb geen elevatie in mijn antenne ( 17 ele )
oja .. staat natuurlijk ook in de DX-cluster ..

en er vallen echt nog steeds meteoren ... of anders iets met Aurora doen ..

genoeg te doen op 144 ..en hoger ..
maar het zijn geen banden waar je in drie weken 40 DXCC's kan scoren .. gelukkig maar ...anders was voor mij de lol er gauw af ..

tot werkens in de pile -up ..

73 Rick

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: 2m condities

#36 Bericht door Ton_O_E »

Gisteren avond was er nog aurora, vooral veel Duitse-stations van verder weg te horen.
Het was even best druk rond de 144.300
Voorheen PA3TON

Plaats reactie