Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#31 Bericht door PA5COR »

We bestuderen de zon nog maar 400 jaar of zo, van de 4.5 Miljard jaar dat ie er is...
Vandaar dat de echte wetenschappers ook geen enkele vaste uitspraak doen over wat de zon gaat doen, we weten het gewoon niet, elke ander uitspraak is gebaseerd op speculatie.

Ook onder de wat moeilijkere omstandigheden werk ik de wereld nog steeds rond met mijn bescheiden antennepark, laat staan iemand met een paar goede HF beams.
Zo blijft het nog een sport ook ;)
10/12/15/17 waren de laatste tijd ook weer regelmatig open.
Op 160 heeft ons groepje Canada en de USA gewerkt.
Met gewoon een inverted L van 22 meter hoog in een woonwijk....
Alles in SSb, laat staan wat je met de digitale modes kan doen.

Goed, vandaag de MFJ 998 Intellituner ophalen, goed voor 1.5 Kw, kan mooi de inverted L tunen op andere banden als alleen de 160 meter.
Komt bij de voet van de antenne, weer een nieuw project voor de komende weken.

Allemaal maar succes met de DX.

73,
Cor
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

andre
Berichten: 2481
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#32 Bericht door andre »

Hoi Cor,
je slaat inderdaad de spijker op de kop. We weten het niet. Maar dat gaat op voor een heleboel onderwerpen waarbij hemellichamen en het heelal een rol speelt. Galilei is er weliswaar mee begonnen maar in die 450 jaar zijn we nauwelijks verder gekomen....alhoewel..We weten dat er om de 11 jaar een maximum plaats vind, we weten ook dat in de 17e eeuw deze er 40 jaar niet waren. We weten ook er op dit moment een enorm lange inactiviteit plaats vind, eigenlijk dus best wel veel in deze korte tijd.

En ook ik werk de hele wereld rond op hf met mijn beampje, maar daar gaat het niet om. Het zou inmiddels stukken makkelijker moeten zijn als 3 jaar geleden, en helaas merk ik daar weinig tot niets van. En dat komt dan weer overeen met de aanwezigheid van, of eigenlijk de afwezigheid van de zonnevlekken nu, zo tegen het eind van deze cyclus in 2012.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#33 Bericht door PA3FAT »

Volgens mij is de cyclus niet in 2012 afgelopen maar gaan we dan enigszins richting het maximum.

http://www.solarcycle24.com/sunspots.htm

Maximum wordt dus niet zo groot als in vorige cyclus. Maar gemiddeld klimmen we volgens het plaatje uit het dal.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

andre
Berichten: 2481
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#34 Bericht door andre »

Er wordt gesproken over een cyclus van 11 jaar, echter dat is een gemiddelde. Er zijn langere en ook kortere cycli tussen, maar gemiddeld is het over honderden jaren uitgekomen op 11 jaar. In diverse berichtgevingen zie je dan ook verschillen in de genoemde maximum. 2012/2013.
Gemiddeld klimmen we nauwelijks uit het dal overigens, er zijn alleen enkele opvallende uitschieters, waarna de sunspot weer als een kaartenhuis in elkaar ploft.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#35 Bericht door PA9X »

andre schreef:Gemiddeld klimmen we nauwelijks uit het dal overigens, er zijn alleen enkele opvallende uitschieters, waarna de sunspot weer als een kaartenhuis in elkaar ploft.
Toch zeggen de cijfers wat anders. Het aantal dagen zonder vlekken neemt nog steeds af en je ziet zonnevlekken steeds verder ontwikkelen, en ook steeds langer in tact blijven. Het zonnevlekkengetal ligt ook al 3 maanden rond 20 of hoger, dat betekent dat er gemiddeld zo'n 2 groepen met zonnevlekken tegelijk aanwezig zijn op de zichtbare zijde van de zon. Maar goed, het gaat niet erg hard!

Persoonlijk vind ik de condities nu ook merkbaar beter dan twee jaar geleden, wat niet wil zeggen dat het makkelijker verbindingen maken is, want de qrm stijgt ook evenredig mee.

Afbeelding

andre
Berichten: 2481
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#36 Bericht door andre »

http://www.ad.nl/ad/nl/1008/Planet-Watc ... tijd.dhtml

komt wel steeds dichterbij....
mijn waarnemingen zijn nu ook die van gerenommeerde weermannen.... :(


zonneactiviteit...nee hoor...het wordt allengs minder, rekening houdend dat het juist explosief moet gaan toenemen, in de juiste context bezien.

en o ja...ik heb gisteravond laat rond 22.00utc horry -up Brazilië gewerkt op 20, maar dat was niet te wijten aan een spontane explosie op de zon hoor....dat gebeurd me wel meer.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#37 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#38 Bericht door Steef »

Moeten we maar weer wat meer co2 uitstoot gaan doen :twisted:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#39 Bericht door PA5COR »

Ik zal mijn busje wel ff startten :lol:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PD8L
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:46
Roepletters: PD8L
Locatie: JO21WX

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#40 Bericht door PD8L »

andre schreef:Het laatste nieuws, 15 september 2010 door weer een groep wetenschappers die het denken te weten.


Op de zon zijn regelmatig zonnevlekken te zien. De gouden regel in de astronomie is: des te meer zonnevlekken, des te actiever de zon. Toch lijkt hier een einde aan te komen. Wetenschappers voorspellen dat het oppervlak van de zon in 2016 vrijwel volledig zonnevlekvrij is. De decennia daarna blijven de vlekken mogelijk ook weg.

Om een zonnevlek te creëren is een sterk magnetisch veld nodig. Wetenschappers Matthew Penn en William Livingston van het Nationale Zonneobservatorium van Tucson beweren dat een gemiddelde zonnevlek een magnetisch veld heeft van 2700 gauss (magnetische fluxdichtheid). In vergelijking: de gemiddelde kracht van het magnetische veld van de aarde is minder dan één gauss. De afgelopen jaren daalde de gemiddelde waarde van 2700 naar 2200 gauss. Volgens Livingstone en Penn is een minimale waarde van 1500 gauss nodig om zonnevlekken te produceren.

Van 1645 tot 1715 waren er ook nauwelijks zonnevlekken zichtbaar op het oppervlak van de zon. Wetenschappers denken dat dit kwam door een langdurig zonneminimum met een zwak magnetisch veld. Als de lage gemiddelde gauss-waarde een teken is dat er weer een zonneminimum nadert, dan heeft dit niet alleen gevolgen voor de zon, maar ook voor de aarde en de rest van het zonnestelsel.

Zo is het mogelijk dat de temperatuur op aarde wereldwijd daalt en dat we in een kleine ijstijd belanden. “Dit zijn zeer interessante observaties”, zegt zonnefysicus Scott McIntosh van het National Center for Atmospheric Research in Colorado (VS). “De onderzoekers zijn nauwkeurig te werk gegaan en de verwachtingen lijken te kloppen.”



Alle positieve geluiden te spijt omtrent een mogelijke opleving van de hf condities, ben ik zelf van mening dat daar niet echt veel van is te merken. Reeds 10 jaar geleden heb ik me al iets in deze materie verdiept en toen al werd er wat lacheriger gedaan over een mogelijk op handen zijnde "kleine ijstijd". (Meander minimum). Los van de Global Warming die ongetwijfeld gaande is, en waar iedereen de mond van vol heeft, vind ik het wel vreemd dat er zo weinig aandacht is voor deze zonne in-activiteit.
Zou dit te maken kunnen hebben met de wereldwijde miljarden "$ en € die van de wereldbevolking wordt "gestolen" om deze effecten deels teniet te kunnen doen, wat volgens mij een utopie is dat dat zou lukken.....!

Vanmorgen was er op radio 538 bij Edwin Evers een paragnost uit belgie, die hem elk jaar opbelt voor de jaarlijkse voorspellingen. Een van de voorspellingen die hij zei was dat er een ijstijd aankomt.....
Hier schrok ik wel even van! Ik denk dus nu echt dat die wetenschappers wel eens gelijk kunnen hebben!

Greetz!

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#41 Bericht door PF1JM »

PD1LEB schreef: Vanmorgen was er op radio 538 bij Edwin Evers een paragnost uit belgie, die hem elk jaar opbelt voor de jaarlijkse voorspellingen. Een van de voorspellingen die hij zei was dat er een ijstijd aankomt.....
Hier schrok ik wel even van! Ik denk dus nu echt dat die wetenschappers wel eens gelijk kunnen hebben!

Greetz!
Wacht effe. Even checken of ik dit helemaal goed begrijp.
Omdat een paragnost roept dat er een ijstijd aankomt, denk jij dat wetenschappers wel eens gelijk kunnen hebben? :roll:
Ik begrijp jou niet helemaal, denk ik.
Smile.... Tomorrow will be worse!

PD8L
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:46
Roepletters: PD8L
Locatie: JO21WX

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#42 Bericht door PD8L »

Je kan op z'n minst zeggen dat het wel héél toevallig is dat de wetenschappers er uitspraken over doen, en er een paragnost is die dit ziet aankomen, zonder weet te hebben van de zonnevlekken, of uberhaubt iets van radioamateurisme. Tevens had hij een aantal voorspellingen van vorig jaar helemaal goed.
Laat ik het dan zo zeggen, ik zie het verband er wel van in.

En het is dan niet moeilijk te begrijpen dat dit wel eens zou kunnen uitkomen. Er is niet verteld wanneer dit gaat gebeuren, maar gezien de 2 winters die nu beleven is het helemaal geen gekke gedachte.

Dus moeilijk te begrijpen? Nee hoor! :D

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#43 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#44 Bericht door Steef »

Het is natuurlijk niet zo dat de paragnost het artikel van de wetenschappers ook heeft gelezen :shock: :mrgreen: :mrgreen:








:lol: :lol:
Wie praat luistert niet

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#45 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie