Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#16 Bericht door PA2LO »

Hoor je die dikke signalen ook van de westkust of alleen maar van de oostkust van de VS? Ik hoor namelijk nooit dikke signalen uit Nederland.

Jan
Afgelopen 2 weken vanaf de oostkust in ieder geval voldoende 'Nederlands' aanbod. Een opvallende hoeveelheid novice-stations erbij die met hun 25 watt prima signalen neerzetten op de Force-12 op 30 meter hoogte.
_____________________________________________________________________________
Kenwood TS-480 / Begali Expedition / Radiosport RS60cf / Optibeam OB9-5 en OB1-3040

vy 73 de PA2LO

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#17 Bericht door KI6APR »

Dat is wat ik meestal zie. Verbindingen met het oostelijke gedeelte van de VS en wanneer ik "oostkust" schreef, dan bedoelde ik niet letterlijk New York, Florida en zo.
Texas is dan al verder naar het westen maar eigenlijk ook nog maar op de helft tussen oost en west kust. Wanneer ik naar het pad kijk zou het signaal van Noord Californie over Canada, Groenland, IJsland en Schotland moeten gaan.

Ik moet er wel meteen bij vertellen dat ik geen beste antenne heb in verband met Covenants, Conditions and Restrictions. Ik moet het dan ook meer hebben van de juiste condities voor de propagatie. Hoewel mijn antenne geen gain maar attenuation heeft, zouden de dikke signalen met verschillende S-punten toch bij mij met bijvoorbeeld 1,5 S-punten minder te horen moeten zijn, en dat is niet zo.

Nog even wachten dan maar.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#18 Bericht door PA5COR »

Als zendamateur koop je toch geen huis in een CCR gebied? :wink:
Ik begrijp je probleem met de antenneplaatsing... :cry:

Texas ging prima, S6-9 zonder voorversterker aan ( meestal niet aan) op de draad FD-4, 80 en 160 meestal met voorverzwakker.
Geen echte DXer, gewoon lekker luisteren en nu en dan een qso met een nieuw station, of kennissen daar welke in de hobby zijn opgedaan.

De zomer komt er weer aan met de bus maar eens zien of we ergens ( afsluitdijk) bij zout water een 160 meter full size loop kunnen planten, 4 mastjes met scheerlijnen, katrolletjes etc klaarmaken dus, de draad en de rest zijn er al.
FT 100 met MFJ 993B tuner kunnen vanuit de bus worden gevoed, dat is allemaal al klaar.
Misschien nog een vertical erbij, hebben we wat te prutsen op zo'n dag.

De reserve FT 847 kan ook nog mee, maar de FT 100 heeft al 2.4 Kc Collins filters, en een 6 Kc AM filter.

Wie weet dat het lukt met je Jan, de extra zeewater gain is ook nooit weg. :wink:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#19 Bericht door andre »

Mijn log staat redelijk vol met verbindingen all over the world, ook met de Westkust USA. Ik mag mij dan ook gelukkig prijzen met de situatie waarin ik mij bevind met betrekking tot de hoeveelheid aluminium en andere gelijdende antenne materialen.
Fijt is echter dat de signalen welke ik ontvang zeker niet sterker zijn als b.v. 3 jaar geleden. Wat Cor meld is overigens wel waar, dat de cycli <ongeveer> 11 jaar duurt, marge plus en min 1 a 2 jaar. Wat echter ook waar is, en daar breken de wetenschappers zich het hoofd over, is dat het op dit moment extreem rustig is, zelfs voor een uitgesteld maximum.

Overigens is er nog geen enkele wetenschapper die zijn vinger heeft opgestoken en meent te weten wat, hoe, waarom of juist waarom niet e.e.a. gaat zoals het gaat.

Dus ook voor ons, onbenullige gebruikers van zonnevlekken en de bijbehorende magnetische "vlammen", zullen moeten afwachten wat er gaat gebeuren....of juist niet! In ieder geval blijf ik mijn verbindingen wel maken, maximum of minimum.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1251
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#20 Bericht door PA9X »

Wat mij opvalt is dat de de zonnevlekken die nu ontstaan, zelden langer als één zonne-rotatie (27½ dag) bestaan. Afgelopen maanden hebben we vaak een relatief hoog zonnevlekkengetal gezien, maar een lage flux. Oftewel zonnevlekken, welke niet groot en complex worden. Juist dat laatste is nodig voor een hoge flux, en die is nog niet boven 100 geweest.

Als je de migratie van zonnevlekken naar de zon's evenaar bekijkt, kan je concluderen dat Cyclus 24 al een behoorlijk tijd aan de gang is (misschien wel voor 1/3e deel). Deze cyclus komt dus niet gewoon niet op gang.

Natuurlijk kan je ook met minimale zonneactiviteit ook leuke verbindingen maken, maar voor de collega's die het op een "breinaald" moeten doen, is het nu niet leuk.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#21 Bericht door KI6APR »

PA5COR schreef:Als zendamateur koop je toch geen huis in een CCR gebied? :wink:
Ik begrijp je probleem met de antenneplaatsing... :cry:

Texas ging prima, S6-9 zonder voorversterker aan ( meestal niet aan) op de draad FD-4, 80 en 160 meestal met voorverzwakker.
Geen echte DXer, gewoon lekker luisteren en nu en dan een qso met een nieuw station, of kennissen daar welke in de hobby zijn opgedaan.

De zomer komt er weer aan met de bus maar eens zien of we ergens ( afsluitdijk) bij zout water een 160 meter full size loop kunnen planten, 4 mastjes met scheerlijnen, katrolletjes etc klaarmaken dus, de draad en de rest zijn er al.

Wie weet dat het lukt met je Jan, de extra zeewater gain is ook nooit weg. :wink:
Ja dat dacht ik ook, maar toen ik het huis kocht, deed ik al meer dan 10 jaar niets aan de hobby en ik was niet van plan daar zolang te blijven wonen. Zo zie je maar, ik zit er nog steeds. (What was I thinking!) In ieder geval bedankt voor het medeleven. :lol:

Als ik wat meer ruimte had (grotere tuin) en bomen en een huis met twee etages dan hing er allang op zijn minst een dipool. Dat is toch ook wel low profile (niet direct van de straat te zien).

Ik heb ook wel eens plannen gemaakt om mijn eigen "velddag" te houden. Het is er nog steeds niet van gekomen. Ik geef de moed nog niet op. Op een gegeven moment moet het toch lukken. Er is hier zoveel natuur, bergen, meren, bossen, wilde dieren, (pistool meenemen maar ik heb nog geen holster. Er is ook altijd wat.) :)

Ik hoop nog steeds een paar verbindingen te kunnen maken met Nederland en dat hangt dan weer af van de propagatie en mijn werkschema, tijdverschil, etc.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#22 Bericht door PA5COR »

Gelukkig was ik op 12 jarige leeftijd al behept met het virus.
De machtiging pas gehaald in 1977....maar toen elke keer bij het verhuizen tot wanhoop van de diverse YL's als eerste criteria gekozen voor antenne plaatsings mogelijkheden... :lol:
Mijn huidige xyl is dit na 33 jaar wel gewend, ook het feit dat er een bos vuurwapens in huis in de kluis liggen ( sportschutter).
Ik ben meestal tot 3 uur 's nachts wakker en luisterend.
De afgelopen nacht de standaard condities, Virginia S9 op 20, de oostkust en het midden ging, verder geen westkust gehoord.

Ik hoop toch een beetje erop dat over een jaar of 2 het allemaal wat beter gaat.
Top cyclus 2013/2014?, we wachten het maar af. :wink:
KI6APR schreef: Ja dat dacht ik ook, maar toen ik het huis kocht, deed ik al meer dan 10 jaar niets aan de hobby en ik was niet van plan daar zolang te blijven wonen. Zo zie je maar, ik zit er nog steeds. (What was I thinking!) In ieder geval bedankt voor het medeleven. :lol:

Als ik wat meer ruimte had (grotere tuin) en bomen en een huis met twee etages dan hing er allang op zijn minst een dipool. Dat is toch ook wel low profile (niet direct van de straat te zien).

Ik heb ook wel eens plannen gemaakt om mijn eigen "velddag" te houden. Het is er nog steeds niet van gekomen. Ik geef de moed nog niet op. Op een gegeven moment moet het toch lukken. Er is hier zoveel natuur, bergen, meren, bossen, wilde dieren, (pistool meenemen maar ik heb nog geen holster. Er is ook altijd wat.) :)

Ik hoop nog steeds een paar verbindingen te kunnen maken met Nederland en dat hangt dan weer af van de propagatie en mijn werkschema, tijdverschil, etc.

Jan
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#23 Bericht door coolepascal »

PA5COR schreef: Mijn huidige xyl is dit na 33 jaar wel gewend, ook het feit dat er een bos vuurwapens in huis in de kluis liggen ( sportschutter).
Ehhhh... dat van "de grote jachtakte" was maar een woordgrapje hoor :oops:
Blij dat je ver weg woont, ik ben nogal alergies voor rondvliegend lood !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#24 Bericht door PD7P »

dan blijf ik wel verder als 150 meter uit z'n buurt,bij mij mag ie toch alleen maar jagen met pistooltjes :lol: :lol:
zit alleen nog te wachten op bevestiging van het at dat je dat bij mij mag doen(sinds vorige week) :wink:

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#25 Bericht door KI6APR »

PA5COR schreef:Ik ben meestal tot 3 uur 's nachts wakker en luisterend.
De afgelopen nacht de standaard condities, Virginia S9 op 20, de oostkust en het midden ging, verder geen westkust gehoord.
Toch wel grappig hoe dat zo uitkomt met het tijdverschil. Ik sta 's-morgens op om 3 uur (soms 4 uur) en wanneer ik na het werk meteen weer naar huis ga, ben ik ongeveer om 16:00 uur thuis. Dan is het bij jouw 01:00 de volgende dag. Ik heb gisteravond nog wel iemand in de VS horen praten met een DL station op 20. Ik hoorde dat DL station niet.

Opblijven tot 03:00 uur? Kan ik ervan uitgaag dat je gepensioeneerd bent?

Spaceweather.com

Sunspot number: 0
Updated 17 May 2010

Spotless Days
Current Stretch: 9 days
2010 total: 30 days (22%)
2009 total: 260 days (71%)
Since 2004: 798 days
Typical Solar Min: 486 days

KI6APR is standing by.

Natuurlijk zijn er vaak wel openingen. Op de een of andere manier denk ik dat alle stations in de VS lokale stations zijn......
De afstand in de contiguous US van Sacramento naar Maine is zo'n 4500 km en van Sacramento naar Nederland zo'n 8600 km.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#26 Bericht door PA5COR »

Helaas afgekeurd sinds 5 jaar, na een leven van gemiddeld 60 - 112 werkuren per week, meestal 60+ uren weken, veel weekenden doorwerken, en in 10+ jaar geen vakantie gehad, voor mijn rug het definitief begaf als pijpfitter/TIG gecertificeerd lasser, en vroeger als vrachtwagen chauffeur internationaal.

Dus enigszins gekreukt, tijd eindelijk voor de hobby, en de overgang van 04.00 van bed en rijden naar je werk ( meestal 100 km plus) nu pas om 03.00 naar bed.
Wat is gebleven is de 6 uurtjes slaap, meer lukt niet na decennia daarmee gedaan te hebben.

De berekening van de WAO ging over 2821 werkuren in het jaar vooraf aan de afkeuring, normaal werkt iemand 1600 uur per jaar.
Elk nadeel hep ze voordeel zei Johan Cruijf toch? :wink:

Het DL station zal wel een beam hebben gebruikt en wat meer power als de 100 watt waar ik normaal mee bezig ben.
De Heathkit SB-1000 aanzetten is me meestal teveel moeite, en als de signalen goed neembaar zijn ook niet nodig.

Met pistool jezelf verdedigen tegen een beer? zelfs met mijn Desert Eagle in .357 Magnum of S&W 686 revolver is dat underpowered.( 1100 Joule), goed voor een hert met de juiste JHP munitie en +p+ geladen...
Mijn US M1 .30 Karabijn is dan al wat beter voor dat werk.
Voor een beer is een .44 Magnum beter geschikt, beter is nog gewoon niet tegenkomen... :lol:
Ik jaag niet, ben eigenlijk zeer vredelievend, en de wapens zijn mijn gereedschap voor de schiethobby.
Daarbij hoort ook het herladen van munitie wat ik doe, behalve voor de .22LR Walther GSP. :mrgreen:
Maar hopen dat ook de laatste hop naar je toe gaat lukken in de komende jaren, ik geloof er wel in.
Het zal geen kopie worden van de mega condities als in de 60 er jaren, maar meer als dit zal er zeker in zitten.

KI6APR schreef:
PA5COR schreef:Ik ben meestal tot 3 uur 's nachts wakker en luisterend.
De afgelopen nacht de standaard condities, Virginia S9 op 20, de oostkust en het midden ging, verder geen westkust gehoord.
Toch wel grappig hoe dat zo uitkomt met het tijdverschil. Ik sta 's-morgens op om 3 uur (soms 4 uur) en wanneer ik na het werk meteen weer naar huis ga, ben ik ongeveer om 16:00 uur thuis. Dan is het bij jouw 01:00 de volgende dag. Ik heb gisteravond nog wel iemand in de VS horen praten met een DL station op 20. Ik hoorde dat DL station niet.

Opblijven tot 03:00 uur? Kan ik ervan uitgaan dat je gepensioeneerd bent?

Spaceweather.com

Sunspot number: 0
Updated 17 May 2010

Spotless Days
Current Stretch: 9 days
2010 total: 30 days (22%)
2009 total: 260 days (71%)
Since 2004: 798 days
Typical Solar Min: 486 days

KI6APR is standing by.

Natuurlijk zijn er vaak wel openingen. Op de een of andere manier denk ik dat alle stations in de VS lokale stations zijn......
De afstand in de contiguous US van Sacramento naar Maine is zo'n 4500 km en van Sacramento naar Nederland zo'n 8600 km.

Jan
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#27 Bericht door pa1bjs »

Ik heb wel eens wat gelezen over een maunder minimum.
Dit schijnt 1 x per 50 jaar voor te komen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Maunder_Minimum
Een eigenschap is een "mini ijstijd", nou dat kan best kloppen het is van de winter natuurlijk heel erg lang koud geweest.

Wie weet komt dat nu voorbij.

Ps ik ben ook sportschutter.
Ik schiet met een feinwerbau CP2 op CO2 (op een "lucht" vereniging) en Feinwerkbau 601

groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#28 Bericht door andre »

pa1bjs schreef:Ik heb wel eens wat gelezen over een maunder minimum.
Dit schijnt 1 x per 50 jaar voor te komen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Maunder_Minimum
Een eigenschap is een "mini ijstijd", nou dat kan best kloppen het is van de winter natuurlijk heel erg lang koud geweest.


Bas
Eens per 50 jaar, nee zo erg is het niet. Het heeft plaatsgevonden midden 17e eeuw en duurde 50 jaar. Gedurende die tijd was er sprake van een zg mini ijstijd. E.e.a zoals ik er al eerder over citeerde bij de aanvang van dit draadje...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#29 Bericht door KI6APR »

PA5COR schreef:Helaas afgekeurd sinds 5 jaar, na een leven van gemiddeld 60 - 112 werkuren per week, meestal 60+ uren weken, veel weekenden doorwerken, en in 10+ jaar geen vakantie gehad, voor mijn rug het definitief begaf als pijpfitter/TIG gecertificeerd lasser, en vroeger als vrachtwagen chauffeur internationaal.

Met pistool jezelf verdedigen tegen een beer? zelfs met mijn Desert Eagle in .357 Magnum of S&W 686 revolver is dat underpowered.( 1100 Joule), goed voor een hert met de juiste JHP munitie en +p+ geladen... Mijn US M1 .30 Karabijn is dan al wat beter voor dat werk.

Maar hopen dat ook de laatste hop naar je toe gaat lukken in de komende jaren, ik geloof er wel in.
Het zal geen kopie worden van de mega condities als in de 60 er jaren, maar meer als dit zal er zeker in zitten.
Cor,
Bedankt voor de toelichting. Ik begrijp dat je moest stoppen met het werk en hard gewerkt hebt. Veel uren per week inclusief weekeinden. De vrije tijd is jouw gegund. De reden waarom is niet zo leuk.

Nee, ik dacht niet in de eerste plaats aan beren. Hoewel het een Kimber .45 ACP TLE II (1911) is, heb ik ook nog wel een Savage 308WIN bolt action rifle en nog een paar Russissche geweren (omdat we het toch over het Russisch spelalfabet hebben in een andere draad). Er zijn hier ook mountain lions en dergelijke zoals bijvoorbeeld ook: Coyote, Fox, Wolverine, Black Bear, Grizzly Bear, Bobcat. In ieder geval jaag ik ook niet. Beter niet tegenkomen is mijn idee ook wel.

Het lijkt erop dat ik de meeste maxima gemist heb ook al is het als luisteramateur voor wat HF betreft (ik mag pas zenden op HF sinds 2007). Ja ik houd het ook zeer goed in de gaten en het moet lukken ook al duurt het even.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Zonnevlekken, de eerste 50 jaar misschien niet.

#30 Bericht door andre »

Het laatste nieuws, 15 september 2010 door weer een groep wetenschappers die het denken te weten.


Op de zon zijn regelmatig zonnevlekken te zien. De gouden regel in de astronomie is: des te meer zonnevlekken, des te actiever de zon. Toch lijkt hier een einde aan te komen. Wetenschappers voorspellen dat het oppervlak van de zon in 2016 vrijwel volledig zonnevlekvrij is. De decennia daarna blijven de vlekken mogelijk ook weg.

Om een zonnevlek te creëren is een sterk magnetisch veld nodig. Wetenschappers Matthew Penn en William Livingston van het Nationale Zonneobservatorium van Tucson beweren dat een gemiddelde zonnevlek een magnetisch veld heeft van 2700 gauss (magnetische fluxdichtheid). In vergelijking: de gemiddelde kracht van het magnetische veld van de aarde is minder dan één gauss. De afgelopen jaren daalde de gemiddelde waarde van 2700 naar 2200 gauss. Volgens Livingstone en Penn is een minimale waarde van 1500 gauss nodig om zonnevlekken te produceren.

Van 1645 tot 1715 waren er ook nauwelijks zonnevlekken zichtbaar op het oppervlak van de zon. Wetenschappers denken dat dit kwam door een langdurig zonneminimum met een zwak magnetisch veld. Als de lage gemiddelde gauss-waarde een teken is dat er weer een zonneminimum nadert, dan heeft dit niet alleen gevolgen voor de zon, maar ook voor de aarde en de rest van het zonnestelsel.

Zo is het mogelijk dat de temperatuur op aarde wereldwijd daalt en dat we in een kleine ijstijd belanden. “Dit zijn zeer interessante observaties”, zegt zonnefysicus Scott McIntosh van het National Center for Atmospheric Research in Colorado (VS). “De onderzoekers zijn nauwkeurig te werk gegaan en de verwachtingen lijken te kloppen.”



Alle positieve geluiden te spijt omtrent een mogelijke opleving van de hf condities, ben ik zelf van mening dat daar niet echt veel van is te merken. Reeds 10 jaar geleden heb ik me al iets in deze materie verdiept en toen al werd er wat lacheriger gedaan over een mogelijk op handen zijnde "kleine ijstijd". (Meander minimum). Los van de Global Warming die ongetwijfeld gaande is, en waar iedereen de mond van vol heeft, vind ik het wel vreemd dat er zo weinig aandacht is voor deze zonne in-activiteit.
Zou dit te maken kunnen hebben met de wereldwijde miljarden "$ en € die van de wereldbevolking wordt "gestolen" om deze effecten deels teniet te kunnen doen, wat volgens mij een utopie is dat dat zou lukken.....!
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie