10m condities

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: 10m condities

#46 Bericht door andre »

beste pd2nlx, jou reactie is te begrijpen echter niet geheel volledig.
Inmiddels heeft Berend e.e.a. in zijn posting aangepast(deleted dus), waaronder de gemelde 11 meter dx op niet legale 11 meter frequenties. Als je het gehele draadje had gelezen had je daar zelf ook achter kunnen komen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: 10m condities

#47 Bericht door PA9X »

andre schreef:beste pd2nlx, jou reactie is te begrijpen echter niet geheel volledig.
Inmiddels heeft Berend e.e.a. in zijn posting aangepast(deleted dus), waaronder de gemelde 11 meter dx op niet legale 11 meter frequenties. Als je het gehele draadje had gelezen had je daar zelf ook achter kunnen komen.
Voor sommigen lijkt die "delete" functie toch erg handig.

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: 10m condities

#48 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: 10m condities

#49 Bericht door PA2LAD »

Die website had al lang verdwenen moeten zijn. De info is stokoud en keer op keer zijn er mensen die er in trappen, zelf er geen fluit van snappen en die bron als "waarheid" aannemen. Het bekende verhaal: "in het land der blinden enz" Op http://www.scannerforum.nl wordt er ook een waarschuwing voor gegeven.

Theo

Re: 10m condities

#50 Bericht door Theo »

PA2LAD schreef:De info is stokoud en keer op keer zijn er mensen die er in trappen, .
Hoe zit het dan volgens jou dan wel? :?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 10m condities

#51 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PB1SAM schreef:
Gebruik AM en SSB
De wijzigingen betekenen geen uitbreiding van frequenties in de 27 MHz band. Bij gebruik van AM of SSB worden dezelfde 40 kanalen gebruikt als bij FM met dien verstande dat bij SSB per kanaal gekozen kan worden tussen een hoge (USB) en een lage zijband (LSB) waardoor er effectief 80 kanalen ontstaan. Het zender-uitgangsvermogen (power output) mag bij AM en SSB niet meer bedragen dan 4 watt PEP. Bij AM betekent dit 1 watt draaggolf-vermogen wat bij volledige modulatie dan weer 4 watt PEP oplevert.
Dit heb ik altijd al zo apart gevonden. Volgens mij blijft het een "bakkie" met 40 kanalen. Ook al kan je gebruik maken van LSB/USB/FM/AM.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: 10m condities

#52 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 10m condities

#53 Bericht door PA3DAT »

Ik heb het nooit geprobeerd, maar is het mogelijk dat twee stations gelijktijdig werken op één
frequentie, de een in usb, de ander in lsb?
Als het antwoord daarop "ja" is, dan zijn die 40 kanalen praktisch beschouwd er toch 80?

(Puur en alleen gekeken naar usb/lsb, niet met AM of FM natuurlijk...)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: 10m condities

#54 Bericht door KI6APR »

PA3DAT schreef:
NL13526 schreef:Maar ik vind altijd van, Je kunt tog niet zomaar je machteging halen , zonder te weten hoe het is om verbindingen te maken.
Daarvoor hebben we de afdeling luisteramateurs.
Velen van ons zijn luisteramateur (geweest) en hebben jarenlange ervaring met luisteren op de kortegolf banden.
Sommige luisteramateurs weten meer van de korte golf, propagatie, antennes etc. etc. dan menig F-amateur.
En hebben thuis het DXCC al aan de muur hangen...
Zélf meedoen (uitzenden) is daarna toch een fluitje?
Helemaal mee eens. Ik ben zelf ook luisteramateur geweest voordat ik mijn C machtiging had. Het is wel even iets anders wanneer je leest over iemand die lang geleden een piraat is geweest en zich nu verbeterd heeft vergeleken met iemand die al toegeeft dat het hem helemaal niets uitmaakt. Gewoon ergens gaan zenden om wat ervaring op te doen voordat hij ook het examen gaat doen? Wanneer die N machtiging er dan is, ook gewoon op alle frequenties gaat zenden met 400 Watt om er alvast aan te wennen hoe het is wanneer hij slaagt voor de F machtiging want je moet toch eerst praktijk ervaring opdoen?

Ik hoop dat die gedachtengang van een NL-xxxx of CB'er nog wel een beetje gaat veranderen voordat zo'n persoon het N of F examen haalt. Ook de CB lingo wordt nog wel eens gehoord op 2 meter in de VS van een nieuwe ham (ik weet niet hoe dat in Nederland is) en dat wordt dan ook steevast gecorrigeerd. Grow up already!

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: 10m condities

#55 Bericht door KI6APR »

USB/LSB op dezelfde frequentie van de onderdrukte draaggolf, dus de frequentie op het display van de transceiver. Dat heb ik ook nog niet geprobeerd omdat er afspraken zijn over het gebruik van LSB beneden 10 MHz en USB op 10 MHz en hoger. De niet geslecteerde zijband wordt wel sterk verzwakt. => 60 dB. Daardoor neemt de benodigde bandbreedte af, maar om nu USB en LSB te gaan gebruiken naarst elkaar is weer iets heel anders. Dat is niet echt de reden voor SSB versus DSB.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: 10m condities

#56 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: 10m condities

#57 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 10m condities

#58 Bericht door PA3DAT »

Da's een beetje muggeNzifterij... :wink: We bedoelen dus wel hetzelfde.

Wat ik bedoel is dat het dus mogelijk zou zijn om op 40 kanalen met 80 stations
tegelijk actief te zijn (in verbinding met 80 tegenstations dus!)
Als je elk kanaal dubbel kunt gebruiken heb je er als het ware 80.

Ik bedoel dus niet dat 40 kanalan AM, FM, USB, LSB en CW samen 200 kanalen zijn!
Dat is een achterlijke stelling, die je ook wel eens tegenkomt... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 10m condities

#59 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA3DAT schreef:Ik bedoel dus niet dat 40 kanalan AM, FM, USB, LSB en CW samen 200 kanalen zijn!
Dat is een achterlijke stelling, die je ook wel eens tegenkomt... :D
Ja, zo was mijn eerdere opmerking ook bedoeld. En inderdaad....., ik hoor ook heel vaak oneigenlijk gebruik van de Q code. Deze is van origine bedoeld voor cw qso's.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: 10m condities

#60 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie