10m condities

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Theo

Re: 10m condities

#61 Bericht door Theo »

PB1SAM schreef:Ik vind het jammer dat er zo wordt afgegeven op de CB.
Net alsof het iets vies is.
Er zijn zat radioamateurs die vroegâh als piraat zijn begonnen.
Goed geschreven deze mening, en ik onderschrijf het ook. :!:
In de dagelijkse praktijk, zijn er heel veel zendamateurs bezig in de piraten wereld.
Van zenders bouwen tot de kilowatten eindtrappen. :D

En nu plots niet met zijn allen roomser als de paus willen zijn.?
Of weten vele dit niet?

Soms is dit een vreemd wereldje, piraten zijn vreemd, praten anders, moeten we niet.
Even strak door de bocht :D
Maar de puinhoop die we er zelf van maken in een contest bv, dat is dan wel heel normaal.
Ga maar eens kijken als er wat bijzonders te werken zou kunnen zijn, hoe de gedrags code tot uiting komt :shock:

Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.
Ik zo niet durven om deze te werpen :oops: :oops: :oops:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 10m condities

#62 Bericht door PA3DAT »

Theo schreef:In de dagelijkse praktijk, zijn er heel veel zendamateurs bezig in de piraten wereld.
Van zenders bouwen tot de kilowatten eindtrappen. :D
Je mag natuurlijk voor jezelf spreken, maar ik betwijfel dat "heel veel". Dat vind ik een beetje
kort door de bocht!

Ik ben ook begonnen met een illegaal bakkie, toen ik 19 was. Ik werd hetzelfde weekend nog gepakt,
en daarmee was het gauw uit met de pret omdat ik geen behoefte had aan een strafblad.
Toen 27Mc vrij kwam heb ik dat ook een korte tijd gedaan, maar jonge jonge, wat een puinhoop
was dat. Van kreunende sexueel opgewonden huisvrouwen aan de microfoon, tot serieuze
bedreigingen om bij mij "de voorgevel even te komen verbouwen"... Want "we weten waar je woont!"

Als student aan een lerarenopleiding heb ik me toen maar eens achter de oren gekrabd en me
afgevraagd waar ik in vredesnaam mee bezig was... Er kwam de behoefte een een fatsoenlijke
uitoefening van de hobby, in gezelschap van fatsoenlijke mensen, liefst met enig verstand van
zaken. Dankzij Yme PAoJA (sk), Douwe PA3ABT en Goos PA0SIR ben ik gelicenseerd radioamateur
geworden.

Sindsdien (1980) houd ik me gaarne aan de regels. Ik doe geen illegale dingen op radiogebied, noem
altijd mijn call en probeer de medeamateur beleefd en met respect tegemoet te treden. Ongeacht
of hij/zij schoonmaker, bouwvakker, dokter of professor is.

Ik denk dat wij ons, afgezien van onze radio-elektronische kennis, op die manier (vaak)
onderscheiden van "piraten".

En ga me nu niet vertellen dat ik hypocriet zou zijn: misschien ben ik ook ooit een illegaal geweest,
maar ik heb mijn leven gebeterd en ben terug op het rechte pad! :D :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Theo

Re: 10m condities

#63 Bericht door Theo »

PA3DAT schreef: En ga me nu niet vertellen dat ik hypocriet zou zijn: misschien ben ik ook ooit een illegaal geweest,
maar ik heb mijn leven gebeterd en ben terug op het rechte pad! :D :wink:
Met mijn laatste zin, heb ik juist dit te proberen voorkomen.
Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.
Ik heb juist met mijn stuk wat tegengas proberen te geven aan de kijk op cb en andere piraten.

Als je niet in een omgeving woont, waar veel piraten zich ophouden, zul je dat ook wel niet merken.
Dat heb heb ik trachten open te houden, voor de lezer zelf.
En als vergelijk een contest of bijzonder station benoemt.
Letterlijk zeg ik daar mee, dat de zendamateur die zich daar misdraagt, in mijn ogen ook een piraat is.
Hij houd zich niet an de afspraak, en wij accepteren dat ook nog :o
En daarbij heb ik niets maar dan ook niets over jou willen zeggen.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1251
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: 10m condities

#64 Bericht door PA9X »

We moeten wel stilstaan bij het feit dat de meeste aanwas amateurs, op dit moment voortvloeit uit DX'ende 11m piraten die uit de illegaliteit willen, om een stap verder te kunnen zetten in hun ontwikkeling. Vroeger werd op elektrotechnische opleidingen (MTS / HTS) nog aandacht besteed aan de radiohobby, op mijn eigen technische school was een heuse shack bemand door twee leraren met een A-licentie. Maar dat is ook verleden tijd, uit deze hoek is er nauwelijks aanwas.

Nu kun je dit soort piratenpraktijken op 11m de kop indrukken, maar dan stromen VERON en VRZA op termijn leeg. Mijn persoonlijke mening is gedogen zolang er niemand last van heeft, en tegelijkertijd diezelfde jongens en meiden stimuleren om een licentie te halen. Zo ben ik goed bevriend met een Deense amateur, die in zijn piratentijd op 11m door lokale amateurs op zijn eigen 11m werd benaderd, en vervolgens de helpende hand kreeg toegereikt voor het behalen van de licentie. Fantastisch toch???

En ja, ooit was die 11m mijn bakermat voor de radiohobby. Met wat ik daar geleerd heb durf ik te zeggen dat er facetten zijn van de hobby, waarvan ik inmiddels door de 11m ervaringen meer kennis van heb dan de gemiddelde amateur. Waaronder die 10m band :D en het subforum waar dit bericht in staat.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: 10m condities

#65 Bericht door andre »

Het is toch weer frappant dat een topic als dit, "10 meter conditie's" afglijd naar een discussie die al vele malen is gevoerd, nog vele malen gevoerd zal gaan worden en nooit tot een eensgezinde discussie zal gaan leiden.

Ik vraag me wel eens af, met mijn eigen geschiedenis in mijn achterhoofd, wanneer je als radio amateur dat briefje van bekwaamheid hebt ontvangen, ongeacht je achtergrond, je je mag gaan afgeven op alles wat buiten de normen en waarden van een radio zendamateur valt.
Ik heb wel eens eerder een opmerking gemaakt dat de ego's van menig "gelicenceerd zendamateur" langer zijn als hun antenne mast. Enkele opmerkingen in dit topic hebben weer enige raakvlak met deze uitspraak...helaas.

Dit is een forum voor radio zendamateurs, dus niet voor piraten en of 27mc amateurs. Wil niet zeggen dat wij deze hobbyisten als een minder (w) (v) aardige groep moeten gaan bestempelen. Zoals al eerder gemeld, daar kan je dan als gelicenceerd amateur wel eens flink je neus aan stoten.

on topic again:
ik weet niet hoe het nu is maar gisteravond, 7-6-2010 waren er bijzonder leuke openingen naar het oosten. Verbindingen tot over de 7000km gemaakt in die richting.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: 10m condities

#66 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 10m condities

#67 Bericht door PA3DAT »

Ok, on topic: zondagmiddag, met de camper op weg naar huis, toch nog leuk
Isabelle F5BOY in de Savoye gewerkt! En daarna nog een paar Slovenen.
En dat met het frontje van de FT857 op het dashboard en een 50cm "lange"
Firestick op het (metalen) dak.

Oeps, een 27Mc-antenne... :oops:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: 10m condities

#68 Bericht door PA2LO »

Firestick op het (metalen) dak.
Ik vraag me af waarom bijna iedereen de naam van dit merk antenne fout schrijft.
't Is al sinds de oprichting in 1962 'Firestik'.

Firestik heeft overigens ook een 10 meter (en 2 meter) antenne in het assortiment. Je :oops: omdat het een CB antenne zou zijn is dus echt niet nodig. (Was sowieso al niet nodig omdat deze stokjes van prima kwaliteit zijn en jaren meegaan...)
_____________________________________________________________________________
Kenwood TS-480 / Begali Expedition / Radiosport RS60cf / Optibeam OB9-5 en OB1-3040

vy 73 de PA2LO

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 10m condities

#69 Bericht door PA3DAT »

Ok Gert, dat wist ik niet. "Stick" lag nogal voor de hand he?
Maar het is dus een Firestik, waarschijnlijk die van 62cm. Hij zit ergens
rond de 28MHz, sinds ik het afregel-draadeindje eruit verwijderd heb.
Hoger in de band kon ik 'm zo niet krijgen, jij nog een idee?

Ik gebruik 'm overigens voornamelijk voor ontvangst. 's Ochtends, aan
het ontbijt, luisteren we even naar Radio NL Wereldomroep. Dat gaat
prima, op die "stik"!

Die :oops: was een grapje, in mijn omvangrijke verzameling antennes
bevinden zich wel meer exemplaren die resoneren in de 11m-band. Ik
zeg ook nooit "nee" wanner iemand zo'n ding gratis aanbiedt, "omdat
ie 'm anders toch weggooit..."
Begin jaren '80, als student, had ik zo'n spriet achterop de besteleend,
en een FT7 voorin. Zat de xyl (Femma PA3DWK) met Polen en Schotland
te kletsen, als ik reed!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: 10m condities

#70 Bericht door KI6APR »

PA2LO schreef:
Firestick op het (metalen) dak.
Ik vraag me af waarom bijna iedereen de naam van dit merk antenne fout schrijft.
't Is al sinds de oprichting in 1962 'Firestik'.
Zo werkt het eigenlijk wel. Wanneer de fabrikant zelf de naam met opzet verkeerd spelt, mag je het niet gaan verbeteren.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: 10m condities

#71 Bericht door PC8M »

Vandaag even een draadje gespannen om wat HF te luisteren. Viel me op dat er op 10 meter weer leuke condities zijn. Hoor wat italiaanse stations. Op de illegale tripple 5 is het weer een zooitje ;-) Hongarije ook gehoord met de call HA3FTA.

Zie ook: http://www.vhfdx.net/spots/map.php?Lan= ... L=M&Map=EU

Succes met qso's maken!

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1251
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: 10m condities

#72 Bericht door PA9X »

PD2ADX schreef:Vandaag even een draadje gespannen om wat HF te luisteren. Viel me op dat er op 10 meter weer leuke condities zijn. Hoor wat italiaanse stations. Op de illegale tripple 5 is het weer een zooitje ;-) Hongarije ook gehoord met de call HA3FTA.

Zie ook: http://www.vhfdx.net/spots/map.php?Lan= ... L=M&Map=EU

Succes met qso's maken!
Ook 6m is weer open, net als gisteren.

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 339
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

Re: 10m condities

#73 Bericht door gelderjg »

Gisteren avond 10 nog laat open naar caribisch gebied.
Gewerkt FM5AA Martinique en KP2/JA1BPA Virgin islands 21 uur UTC.

GD DX de PA3ANF :D
Amateurradio is a way of life...but life is more then amateurradio....

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: 10m condities

#74 Bericht door PA3FS »

Vandaag was het ook weer leuk op 10 meter FM ,heb een paar leuke verbindingen gemaakt. Sommige via de repeater van Stockholm en via F5ZTW .

on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Re: 10m condities

#75 Bericht door on7tz »

Eergisteren zelf nog op 10m met K1IED gewerkt met een 3el beam met signalen van s7 zodus we zijn op goede weg

Dave

Plaats reactie