Openingen VK (ZL)

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Openingen VK (ZL)

#1 Bericht door vk2gwk »

Momenteel zijn er vrij regelmatige openingen vanuit Nederland naar VK (met name VK2 - VK5 en VK7) op 20 M.
De eerste is over het "lange pad" (met de antenne richting WZW) en valt momenteel rond 06:30 UTC.
De tweede is over het "korte pad" (met de antenne richting ONO) en valt rond 21:30 UTC.
De openingen zijn met een speling van ca. 30 minuten aan beide zijden van de genoemde tijd en zullen in de komende weken (tot 21 juni) nog wat met de zon mee schuiven. Dus de LP opening in de morgenuren (in NL) wordt nog wat vroeger - zeg maar vanaf 7 uur lokale tijd terwijl de avond opening wat later wordt. Dat komt omdat de beste propagatie over deze afsatanden nu eenmaal langs de "dag rand" loopt en die verschuift.

Ik heb de laatste tijd regelmatig goede verbindingen kunnen maken met W-Euopa tijdens beide openingen en hou altijd een oor open voor stations waarvan de call met een P begint (en daar zit dan een enkele Braziliaan tussen... :) )
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Openingen VK (ZL)

#2 Bericht door PA2LO »

Vanavond was je in aan de westkust van Florida ook prima op te nemen Henk! 5/7 via het korte pad.
_____________________________________________________________________________
Kenwood TS-480 / Begali Expedition / Radiosport RS60cf / Optibeam OB9-5 en OB1-3040

vy 73 de PA2LO

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1251
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Openingen VK (ZL)

#3 Bericht door PA9X »

vk2gwk schreef:Momenteel zijn er vrij regelmatige openingen vanuit Nederland naar VK (met name VK2 - VK5 en VK7) op 20 M.
De eerste is over het "lange pad" (met de antenne richting WZW) en valt momenteel rond 06:30 UTC.
De tweede is over het "korte pad" (met de antenne richting ONO) en valt rond 21:30 UTC.
De openingen zijn met een speling van ca. 30 minuten aan beide zijden van de genoemde tijd en zullen in de komende weken (tot 21 juni) nog wat met de zon mee schuiven. Dus de LP opening in de morgenuren (in NL) wordt nog wat vroeger - zeg maar vanaf 7 uur lokale tijd terwijl de avond opening wat later wordt. Dat komt omdat de beste propagatie over deze afsatanden nu eenmaal langs de "dag rand" loopt en die verschuift.

Ik heb de laatste tijd regelmatig goede verbindingen kunnen maken met W-Euopa tijdens beide openingen en hou altijd een oor open voor stations waarvan de call met een P begint (en daar zit dan een enkele Braziliaan tussen... :) )
Merk je nog verschil in signaalsterktes tussen LP en KP? Zijn er ook stations die bijvoorbeeld via het KP goed te horen zijn, en via het LP niet?

Ik werk zelf met een vertical en VK via LP heb ik in 2009 slechts één keer gehoord. En roepen heeft dan weinig zin...

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Openingen VK (ZL)

#4 Bericht door vk2gwk »

De opening gedurende de Nederlandse avond (21:30 UTC) is meestal het beste over het korte pad. Maar de afgelopen dagen heb ik gemerkt dat ook het lange pad wel wil. Van vorige jaren heb ik de ervaring dat het zelfs binnen een tijdbetek van 45 - 60 minuten kan "omslaan" van kort naar lang. Absolute signaal sterkte hangt af van de condities op dat moment.... dat varieert tijdens de opening - die ook geografisch verschuift van oost naar west.

Hier komt mijn Steppir met het 180 graden knopje goed van pas want ik kan steeds - vooral wanneer ik met stations met vaste antennes werk (zoals een vertical of dipool) - even kijken welke richting het beste resultaat geeft.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Plaats reactie