6m/50MHz, magic band?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#31 Bericht door PA2RU »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Leuke opname Rene.

Doet mij denken aan de tijd dat ik op 2M aurora werkte. Ik heb het dan over eind jaren 80.
Aurora vind ik naast ES het mooiste op 2m...tijdens de vorige maximum heb ik ook vele aurora qso's gemaakt met m'n oude call : PD0RFU
Meest telegrafie ;)
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#32 Bericht door PA2RU »

6 doet het de laatste tijd erg goed ;)
Al een aantal nieuwe landen gewerkt:
IJsland , Groenland , Bahrein , Palestina , Sint Martin en afgelopen nacht zelfs Japan , even na middernacht!
Vanmiddag was 6 weer eens goed te pas , heb een qso gehad met K1TOL en N1BUG
Van laatst genoemde heb ik zelfs een opname van na mijn qso op youtube gezet :
http://www.youtube.com/watch?v=6lX5sWRhOhc
73 René PA2RU

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 6m/50MHz, magic band?

#33 Bericht door pe5t »

Rene, mooi he die 6 meter maar vergt veel geduld.
Er is veel meer activiteit dan voorgaande jaren.
Hiet nog gewerkt met Vietnam (XV9DT), Malaysia (9M2TO), Mongolie (JT0YAB), paar Chinezen, Djibouti (J28AA, keihard gistermiddag), paar JA's, Ethiopie (ET3BN), San andres (5J0BV) en nog wat ander strations uit de Caribbian.

Beste E-seizoen ooit

Kees

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#34 Bericht door coolepascal »

@PA3AMZ schandalige reclame, zeker als je weet dat er hier TenTec fans rondlopen :oops:
Gelukkig zijn die dingen hier niet overal te krijgen, anders had ik dat ding al lang gehad.
Ik ben op 6M begonnen toen er hier nog niets te koop was en we er enkel CW mochten plegen.
Veel ontwerpjes waren er toen ook niet dus besloot ik zelf wat te verzinnen.
Een kennis van mij had dat idee ook opgepakt, wat schertste mijn verbazing dat we beiden het zelfde hadden ontworpen en aleen hier en daar wat weerstandswaardes anders waren.
Ik herinner me nog dat ik wat losse gefreesde printjes op het buro had liggen en daar enkel een meetsnoertje aan had hangen.
Een paar weken was het doodstil op de band maar ineens hoorde ik LA6QBA met 59-60
Met slechts een half watt kreeg ook ik 599 terug. een paar minuten laten 9H1EL ook niet direct wat je verwacht op een stukje draad van anderhalve meter lang.
Toen SSB werd toegelaten had ik er weinig lol meer aan en duurde het bijna 15 jaar voor ik weer wat op die band deed.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: 6m/50MHz, magic band?

#35 Bericht door PA3 »

Is er een makkelijke/goedkope manier om op 6 meter wat te doen, b.v. een transverter aan je HF bak? --Hans
Laatst gewijzigd door PA3 op 24 jun 2010, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#36 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

hansfong schreef:Is er een makkelijke/goedkope manier om op 6 meter wat te doen, b.v. een transverter aan je HF back? --Hans
Hans,

Er zijn meerdere mogelijkheden in omloop. Transverter uitgaande van 10M, zelfbouw of kant en klaar. Er zijn, zeldzaam, setjes met alleen 6M, bijv. de yaesu FT690.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#37 Bericht door PA2RU »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
hansfong schreef:Is er een makkelijke/goedkope manier om op 6 meter wat te doen, b.v. een transverter aan je HF back? --Hans
Hans,

Er zijn meerdere mogelijkheden in omloop. Transverter uitgaande van 10M, zelfbouw of kant en klaar. Er zijn, zeldzaam, setjes met alleen 6M, bijv. de yaesu FT690.
Ik ken iemand die een transvertor van 2 naar 6 heeft gebouwd die het erg goed doet!
Setjes met alleen 6meter zijn inderdaad dun bezaaid , kenwood heeft er ook 1 : de TS60
Meestal kom je toch uit op een hf set waar 6 als extra in zit.
pe5t schreef:Rene, mooi he die 6 meter maar vergt veel geduld.
Er is veel meer activiteit dan voorgaande jaren.
Hiet nog gewerkt met Vietnam (XV9DT), Malaysia (9M2TO), Mongolie (JT0YAB), paar Chinezen, Djibouti (J28AA, keihard gistermiddag), paar JA's, Ethiopie (ET3BN), San andres (5J0BV) en nog wat ander strations uit de Caribbian.

Beste E-seizoen ooit

Kees
Dit is ook voor mij het beste ES seizoen tot nu toe...
Dat alles wat je opnoemt hierboven heb ik niet gewerkt , muv Japan en wat uit de Caribisch gebied..
Net even na het middag uur vandaag wat qso's gehad met de USA..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#38 Bericht door coolepascal »

hansfong schreef:Is er een makkelijke/goedkope manier om op 6 meter wat te doen, b.v. een transverter aan je HF bak? --Hans
Hans zoals ik al aangaf ik heb indertijd een transvertertje gebouwd uitgaande van 2M.
Zoiets is absoluut geen rocketsceince en prima met goedkope onderdelen te doen.
Het duurste onderdeel was het Xtal (enne ja een paar opgeblazen eindtorren voor ik erachter kwam dat ik de impedantie op die tor wat hoog had gekozen :oops: )
Maar verder zat er niet veel spectaculairs in, ik denk hooguit voor 20 Euries aan onderdelen (nu ja die plastic trimmers moet je natuurlijk ook geen 2 euro per stuk voor willen betalen)
Het loont zich zeer zeker de moeite, want als de band open is dan issie inderdaad nogal magic ;)
Ik verwacht overigens ook wel spectaculare resultaten op de 4M band als we die ooit gaan krijgen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#39 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#40 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PF3CH schreef:Hoezo zeldzaam :roll:
Er zijn zeker wel 6mtr mono-transceivers enige jaren in produktie geweest bij de bekende fabrikanten, dus zeldzaam kunnen die dan toch niet zijn?
Zoveel kom je ze niet tegen in Nederland. Jij hebt een FT690 maar hoeveel in NL hebben nog zo'n set? Dit bedoel ik met zeldzaam.

Heb jij al iets kunnen werken via Es?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#41 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 22:54, 2 keer totaal gewijzigd.

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: 6m/50MHz, magic band?

#42 Bericht door PE9PE »

PF3CH schreef:Klopt. Ik bezit inderdaad een 6 mtr trx. De Yaesu FT-690 RII incl. de 10 Watt eindtrap :P
Nee, hij is niet te koop en ik doe 'm zeker niet weg :mrgreen:

Via Es al iets kunnen werken? Hmm, met een 'stok' aan het balkonhek zeker in stedelijk gebied, wat bij mij de situatie is.
Gebruik 'm gewoon voor lokaal verkeer, mijn tegenstation waarmee ik op 6mtr (51.500 FM) gewoonlijk dagelijks contact heb zit 1740 meter bij mij vandaan :lol:

Hallo Charles,

In het Es seizoen werk jij heel Europa met harde tot zeer harde signalen, ook met je stok aan het balkon.
Met Es gebruik je signalen die toch alleen maar recht omhoog stralen.
Laat ik het anders zeggen.
Het is niet mogelijk "geen DX" te werken in het Es seizoen, hoe slecht je antenne en antennesituatie ook is.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#43 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Dit ben ik met Rob eens. Zelfs met een draaddipool op de vloer zijn er mogelijkheden. En je antenne op het balkon is toch ook geschikt voor 6M?

Ik werk hier met een 5/8 spriet voor 2M, deze heb ik voor 6m wat verlengt. Staat ook op het balkon en heb dit seizoen al heel wat qso's gemaakt met uitgangsvermogen variërend van 5 tot maximaal 20 watts.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#44 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#45 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PF3CH schreef:Diamond VX1000 staat op de 'stok' aan het balkonhek. Dus een juiste keuze :D
Deze antenne is geschikt voor 6M, er moet dus iets mee te doen zijn.

Wat handige hulpmiddelen, naast zelf luisteren op de band:
http://www.vhfdx.net/spots/map.php?Lan= ... L=M&Map=EU
http://www.keele.ac.uk/depts/por/50.htm
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie