grondgolf,dode zone en skipafstand ??

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON3BHS
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2009, 20:04

grondgolf,dode zone en skipafstand ??

#1 Bericht door ON3BHS »

ik heb een vraagje over de grondgolf,dode zone en skipafstand.
We gaan hier dus wel vanuit dat er genoeg flux is en er dus propagatie is van radiogolven voor 10m band
als ik nu op de 10m geen dode zone wil wat kan ik dan best doen?Ik spreek hier over verbinding
met een mobiel(auto) naar basis.

eerste vraag?

hoe groot kan mijn grondgolf zijn ongeveer met bv gewoon gpa halve golf antenne bij 10w ?vergroot deze met meer vermogen?
is de hoogte van plaatsing hier bij van belang voor de grondgolf?
horizontale bv dipool geeft bijna geen grondgolf is dit juist?

tweede vraag?

om beter bereik te hebben lokaal(in land) ben ik dus best met een dipool omdat die hoek groter is en dus het signaal vlugger naar
de aarde terug komt dus word mijn skip afstand minder groot is dit juist?

maar omdat op mijn wagen een verticale antenne staat gaat deze minder de radiogolven opvangen van een horizontale dipool?

Hoe kan ik dan best de dode zone weg werken?misschien met een zelfbouw halve golf deels vertikaal en deels horizontaal in L vorm maken?


Het zijn nogal vragen he maar jullie kunnen mij hier misschien met helpen omdat ik nogal nieuw ben op hf

groetjes
Bart
on3bhs

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: grondgolf,dode zone en skipafstand ??

#2 Bericht door PA9X »

Hoe dan ook, op 10m is er altijd wel een dode zone. Op dagen met goede condities kan backscatter zorgen dat je toch in deze dode zone kunt werken, maar dat vereist over het algemeen wat meer vermogen dan 10W, en een betere antenne dan een dipool of vertical. Binnen België zal het verder alleen lukken met de grondgolf, dan geldt voor de antenne: hoe hoger hoe beter.

Bereik is ook sterk afhankelijk van de lokale situatie (stedelijk, open veld, bebost, heuvellachtig) waar je dan mobiel én basis actief bent. Met een groundplane op 10m hoogte hoor ik op een dag met normale weersomstandigheden truckers op 27MHz tot zeker 20km ver, en dat op FM. Met een 3 ele. quad op 17m hoogte horizontaal gepolariseerd, is het op een dag met sterk tropo effect gelukt om met 20W vanaf mijn oude QTH (NO Brabant) tot in een voorstad van Parijs te werken (±370km).

Wil je een advies over welke antenne te gebruiken op de basis of het mobiele station?

73

Jean-Paul

ON3BHS
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2009, 20:04

Re: grondgolf,dode zone en skipafstand ??

#3 Bericht door ON3BHS »

Ja welke antenne is volgens jou best op auto?thuis zelf werk ik met een antenne gpa van rond 10m met een balun 1/9, die gebruik ik ook voor 20/40/80m

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: grondgolf,dode zone en skipafstand ??

#4 Bericht door PA9X »

Voor mobiel werk op 10m heb ik zelf goede ervaringen met commerciele 27MHz antennes zoals de Wilson 1000, zowel lokaal als DX. Echter met een tuner is er op anderen banden zoals 20m, 40m en 80m niets te doen met deze antenne.

73

Jean-Paul.

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: grondgolf,dode zone en skipafstand ??

#5 Bericht door PA-een »

Ik kan de Sirtel Santiago 1200 zeer aanbevelen voor 10m. Dit is een 27Mc mobiel antenne die breed genoeg is om ook op 10m uit de kunst te werken. Hij is dan ook circa 1.9m lang, en na 14 jaar persoonlijke ervaring outperformt hij de Wilson 1000 zeer zeker. Heeft trouwens weinig tegencapaciteit nodig om al goed bruikbaar te zijn voor TX. Mogelijk valt hij nog wat te tunen als je 'm alleen op 10m wil gebruiken, want hij is af fabriek op 11m getuned..
Afbeelding

Voor andere HF banden mobiel gebruik ik de ATAS-120 van Yaesu. Vereist wel een stevige montage op de auto, maar werkt uit de kunst. Deze antenne kan alle amateurbanden tussen 40m en 70cm aan.
Hieronder plaatje van PE1RQM die de antenne op zijn balkon gebruikt.
Afbeelding
De ATAS-120 werkt met een Yaesu FT-859 of FT-897 of met een MFJ-besturingskastje (voor andere transceivers) om actief te tunen.

Ik denk dat ik ooit voor 80m mobiel nog eens een simpele spriet ga proberen, maar heb er helaas nog geen ervaring mee. :)

73,
Floris

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: grondgolf,dode zone en skipafstand ??

#6 Bericht door PA-een »

Overigens zie ik dat de Wilson 5000 tegenwoordig lekker breedbandig is:
Bron
Frequency range 26 MHz to 30 MHz

ON3BHS
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2009, 20:04

Re: grondgolf,dode zone en skipafstand ??

#7 Bericht door ON3BHS »

THXS

ga ik zeker eens bekijken en opzoeken op internet die antennes

nog een vraagje hebben jullie een idee vanaf wanneer je op 10M een grondgolf hebt van om en bij de 50km max ,over wat vermogen spreken we dan?Ik denk dat de grondgolf vergroot met meer vermogen of ben ik fout ?

groetjes
bart

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: grondgolf,dode zone en skipafstand ??

#8 Bericht door PA0ETE »

Hoewel op 10m hoogte een minder grote rol speelt dan op 2m is hoogte ook daar een effectievere manier om ver te komen dan zendvermogen of antennewinst.

Volgens mij is op 10m trouwens nog steeds meer sprake van een 'ruimtegolf' dan een echte grondgolf. De grondgolf tref je alleen op lager dan 160m aan. Een grondgolf staat loodrecht op het geleidend oppervlak van bijvoorbeeld het grondwater en plant zich dus zonder ruimte ertussen direct op het aardoppervlak voort, en buigt dus daardoor ook met de aarde mee. Op 10m is dit maar voor een klein gedeelte het geval, en zit er als het ware wel ruimte tussen de ethergolven en de bodem. Om die reden maakt hoogte op 10 meter nog positief verschil. Bij een grondgolf zou je een slechter signaal krijgen naarmate de antenne hoger staat omdat zo het contact met de bodem niet meer bestaat. Een ruimtegolf plant zich in hoofdzaak in een rechte lijn voort, hoewel hij op 10 nog wel een beetje met de aarde meebuigt. Die lijn bepaalt de afstand.

Dat het op 10m mobiel minder goed gaat dan op 6m (waar dat echt heel goed gaat) komt doordat je voor 10 m niet meer echt effectieve mobielantennes kunt maken. Wil je ermee rondrijden moet je meestal genoegen nemen met een antenne die (veel) te kort is, of die in ieder geval voldoende tegencapaciteit mist.

Ik durf niet zoveel te zeggen over reële opstellingen. Vaak gaat een signaal tussen twee vaste stations op die band niet veel verder dan zeg 15 à 20 km. Alleen met 1/2 golf of 5/8 golf antennes op een redelijke hoogte kom je verder. Ik heb zelf op een vrij primitieve antenne op 27 MHz onder normale omstandigheden wel stations op 70 km afstand gehoord die op hoge flatgebouwen zaten.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: grondgolf,dode zone en skipafstand ??

#9 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Voor wat de antenne werkte ik altijd graag met de DV27 in verband met de toploading.
Wel is deze antenne vrij smalbandig en heeft niet meer bandbreedte als max 600 tot 800 kHz.

De afstand die je normaal gezien van mobiel naar basis kan doen is ongeveer gelijk aan een 2 meter station van mobiel naar basis met een redelijke antenne.
Op SSB gaat dat echter aanmerkelijk beter als op FM.
Op 10 M heb je wel minder last van het geflutter als op 2 M.

Ik vind zelf nog steeds 6m of 10/11m betere banden voor mobiel gebruik als 2 meter en al helemaal veel beter als 70 cm.
Natuurlijk heb je op 10/11m wel bijna geen repeaters.

De verste afstand naar een mobiel station op 10 mtr was een roadtrain in VK.
Op grondgolf met 12 watt van Lommel ON naar Oss.

Zelf kon ik mobiel altijd wel een 30 tal KM overbruggen met 25 watt

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie