Startschot met een linkje (meer propagatielinkjes welkom)

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Startschot met een linkje (meer propagatielinkjes welkom)

#1 Bericht door PA0ETE »

Hierbij het startschot van het nieuwe forum 'Propagatie/zonneactiviteit'

http://www.solarcycle24.com/

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Startschot met een linkje (meer propagatielinkjes welkom)

#2 Bericht door PA3FAT »

-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Startschot met een linkje (meer propagatielinkjes welkom)

#3 Bericht door PA0ETE »

Die is ook leuk, thanks!

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Startschot met een linkje (meer propagatielinkjes welkom)

#4 Bericht door PA3FAT »

-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Startschot met een linkje (meer propagatielinkjes welkom)

#5 Bericht door SM0FLY »

De 'bijbel' voor propagatie

http://www.voacap.com/

Obligaat voor alle DX'ers !

73/Bram

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Startschot met een linkje (meer propagatielinkjes welkom)

#6 Bericht door PE9DX »

Nog eentje erbij:

http://www.solen.info/solar/

Johan PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Startschot met een linkje (meer propagatielinkjes welkom)

#7 Bericht door PA0ETE »

Daar zitten hele leuke bij inderdaad!

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Startschot met een linkje (meer propagatielinkjes welkom)

#8 Bericht door PA2LO »

_____________________________________________________________________________
Kenwood TS-480 / Begali Expedition / Radiosport RS60cf / Optibeam OB9-5 en OB1-3040

vy 73 de PA2LO

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Startschot met een linkje (meer propagatielinkjes welkom)

#9 Bericht door pa5cal »

off-topic...
latest.exe :shock: da's nog een cgi-bin ;)

Gebruikersavatar
PD7N
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 apr 2009, 18:11
Roepletters: PD7N
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Startschot met een linkje (meer propagatielinkjes welkom)

#10 Bericht door PD7N »

Mijn interesse gaat voornamelijk uit naar VHF en daarom raadpleeg ik geregeld de VHF Propagation Maps. A.d.h.v. analyses van APRS pakketten valt op te maken hoe de condities op 2 meter zijn.
Wilbert

pb0aie

Re: Startschot met een linkje (meer propagatielinkjes welkom)

#11 Bericht door pb0aie »

Hartelijk dank voor deze bijdrage! Ik kende VHF propagation map niet.Een groot aantal getoonde roepletters zie ik hier in Noord Nederland op het scherm in APRS. Dit ontlokt mij ook de opmerking, dat APRS een prima propagatie-indicator is.
Als ik binnen 30 minuten na inschakeling een 40-tal roepletters op het scherm zie, van ON tot OZ, dan zijn er wel openingen.
Dit voorbeeld lukt niet elke week, maar de propagatie-waarde is er zeker.

pb0aie

jan ausema

Gebruikersavatar
PD7N
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 apr 2009, 18:11
Roepletters: PD7N
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Startschot met een linkje (meer propagatielinkjes welkom)

#12 Bericht door PD7N »

pb0aie schreef:Dit ontlokt mij ook de opmerking, dat APRS een prima propagatie-indicator is.
Ik kan dat zondermeer bevestigen. Onafhankelijk van de VHF Propagation Maps had ik al een APRS-kaart opgezet. Deze toont de locatie van de direct ontvangen stations (groen) en de indirect ontvangen stations (rood).

Op dit ogenblik staat hij uit. Het kost mij n.l. een ontvanger en een antenne die ik ook voor andere doeleinden gebruik. Maar ik zal hem weer eens aanzwengelen. Ik heb hier nog wel een scanner en een mobielsprietje over. Meer is niet nodig.

Als er condities zijn, zie je dat direct op de kaart. De intelligentie zit erin dat ik moet detecteren of de datapakketten rechtstreeks ontvangen zijn of doorgestuurd. Verder is niet elk pakket een positieaanduiding. Zo houd ik bij waar elk station is voor als er eens een pakket rechtstreeks komt (en dan ga ik er maar vanuit dat de zender niet (te veel) verplaatst is).

Als de berekende afstand (leuk stukje wiskunde) boven een bepaalde waarde komt, gaat er een tweet uit via @PD7N.

Toevoeging: ik heb 'm weer 'aangezwengeld'. Truc met scanner was niet erg succesvol; draait nu op Icom R-1500+discone. Volgende dagen maar eens verder hobby'en. :-)
Wilbert

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Startschot met een linkje (meer propagatielinkjes welkom)

#13 Bericht door vk2gwk »

Propagatie voorspellingen zijn net zo betrouwbaar als weersvoorspellingen. Beide hangen af van een groot aantal variablelen die "random" kunnen worden beinvloed: plotselinge zonne uitbarstingen en veranderingen in de ionosfeer door invloeden vanuit de onderliggende stratosfeer enz. enz. Het enige "zekere" wat ik in de afgelopen bijna 50 jaar HF operation heb kunnen vaststellen is dat "meer zonnevlekken" over het algemeen betere openingen geeft.
Wanneer die vallen (beginnen en eindigen) is binnen een bepaalde marge in propagatie software wel te voorspellen: als de software aangeeft: lange pad VK-NL rond 09:00 UTC (voor m.n. deze tijd van het jaar) dan klopt dat meestal wel, maar het kan ook pieken rond 08:30 maar ook rond 09:30. Dat is niet te voorspellen. Ook is niet te voorspellen of het S5 of S9 signalen gaat opleveren.

Een van de dingen waar amateurs vaak geen rekening mee houden is dat de "openingen" door het seizoen behoorlijk kunnen verschuiven in tijd. De zonne "piek" (= hoogste stand) verplaatst zich constant in een soort van "sinus" beweging van Noord naar Zuid en terug met pieken in de zomer en de winter. Dat gaat niet linieair maar volgens een sinus. Dus de eerste weken na bijv. 21 december zie je nog niet zo veel verandering. Maar in de periode van begin februari tot half mei zit er per dag een waarneembare verschuiving in de propagatie opening omdat de zon dan redelijk snel van stand veranderd. Tussen half mei, 21 juni en begin augustus is het weer redelijk vlak en dan, ineens, beginnen de veranderingen weer op te vallen door de maanden september tot november....

Een tweede effect is dat in voor- en najaar de openingen anders in "localiteit" kunnen zijn. Zo is in voor en najaar bijv. VK2 bevoordeeld t.o.v. VK5 en ZL omdat de "opening" dan optimaal is voor dat stuk van de aardbol. Die optimale opening verschuift echter ook met de seizoenen. In mid zomer is het meer westelijke deel van VK in het voordeel en in de winter gaat het voordeel juist meer richting ZL.

Hou rekening met dit soort veranderingen als je bijv. "lange pad" Australie wilt werken. Maar dit principe geldt uiteraard voor alle propagatie-paden.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Startschot met een linkje (meer propagatielinkjes welkom)

#14 Bericht door PD0MV »

Wat een leuk initiatief, om dit ook op het forum te zetten.
Zeer interresant.
73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

pb0aie

Re: Startschot met een linkje (meer propagatielinkjes welkom)

#15 Bericht door pb0aie »

Dag Mark,
Enthousiaste reacties spreken mij altijd aan!
Graag wijs ik je op de vele experimenteer-mogelijkheden van APRS.
Mocht je hierin interesse hebben, kijk dan eens bij UI-view op het internet.
Met een computer en een zend-ontvanger op 144.800 heb je de hardware om mee te kunnen doen.
De software is vrij te downloaden, een bijdrage aan het Koningin Wilhelmina Fonds wordt zeer gewaardeerd.
Als je het niet aan de praat krijgt, heb ik ons beiden in problemen gebracht, ik woon in de kop van Drenthe!!

jan ausema
pb0aie

Plaats reactie