Middengolf stations Westkust en Stille Oceaan

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
johnjansen
Berichten: 40
Lid geworden op: 31 dec 2017, 11:29

Middengolf stations Westkust en Stille Oceaan

#1 Bericht door johnjansen »

Toen ik in 2013 mijn eerste Beverage antenne testte, ontving ik meteen een middengolfstation uit San Francisco. Ik weet niet meer precies welke, maar het was ergens boven 1000 kHz en nog aardig hard ook. Voor mij vrij uniek want ik heb verder nooit meer wat uit die hoek gehoord.

Ik ben op zoek naar amateurs hier die op 160m al eens verbindingen hebben gemaakt met stations aan de Amerikaanse westkust of in de Stille Oceaan. Ik ben namelijk benieuwd rond welke tijd van de dag zij dat gedaan hebben en met welke ontvangstantenne.
Een andere blik op actualiteiten uit de radioamateurwereld in de weblog Amateurradio 365:

https://amateurradio365.wordpress.com

3x SDR Play2
1x Kenwood R-5000
Beverages, miniwhip.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Middengolf stations Westkust en Stille Oceaan

#2 Bericht door pe5t »

John,

Zie het Lotw uittreksel van mijn QSLs van Alaska en Hawaii. Merk op, niet alleen in de vroege ochtend maar ook 's middags zijn contacten mogelijk. Het radio pad moet in het donker liggen en de ionosfeer moet meewerken, d.w.z. lage A- en K-waarden en lage aurora activiteit. En dan heb je nog een goede ontvangantenne nodig en uiteraard voor een verbinding een goede zendantenne met enig vermogen. De openingen waren deze winter zeer sporadisch.
Maar ook deze winter beide staten weer in het log op 160m. Er staan ook maar weinig verbindingen met de westkust staten in het log deze winter. Totaal geen condities. K7ZV in Oregon is meestal het eerst. Als die niet doorkomt wordt het niets...
Slechts enkele Nederlandse amateurs, waaronder ik, hebben het Worked All States behaald. Was een hele klus.
Verder in de Pacific staan in het log VP6, XF, FO, KH0, KH2, KH4, KH9, T8, P2, T32, T2, 3D2, FK, YJ en nog een paar in het westelijke deel. Vrijwel allemaal dx-pedities.

Ontvangantennes: Beverages en dubbele loops
Zendantennes: inverted L's.

En, ALLEMAAL CW. Hoewel FT8 ook opkomt.
Bijlagen
Hawaii 160m.JPG
Alaska 160m.JPG

johnjansen
Berichten: 40
Lid geworden op: 31 dec 2017, 11:29

Re: Middengolf stations Westkust en Stille Oceaan

#3 Bericht door johnjansen »

Kees, dank voor je reactie.

Ik ben luisteramateur en pak de meeste luistermomenten in de avond. Het lijkt mij dat CW ontvangen wat beter gaat dan AM stations op een al overvolle band. Ik heb nog steeds de hoop dat ik weer eens wat hoor uit die richting.
Een andere blik op actualiteiten uit de radioamateurwereld in de weblog Amateurradio 365:

https://amateurradio365.wordpress.com

3x SDR Play2
1x Kenwood R-5000
Beverages, miniwhip.

Plaats reactie