Hoezo geen HF propagatie?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Hoezo geen HF propagatie?

#1 Bericht door PA1EJO »

Vanochtend hoorde ik weer het bekende geklaag op #pi2nos Er is geen HF propagatie, er gebeurt niets op HF en dus ik ga naar #pi2nos. Volgens mij zijn er zijn degelijk HF mogelijkheden de afgelopen dagen geweest zelfs met de bescheiden middelen die ik heb, QRM van de buren daargelaten. QSO's binnen zichtbereik op 20 en 40 meter zijn niet makkelijk, erg moeilijk er iets van te maken, maar, op 20m is het een stuk rustiger en zijn er diverse mogelijkheden. Niet iedereen kan een optibeam plaatsen, d'accord, maar, een end-fed antenne in de tuin spannen zou toch niet zo heel moeilijk moeten zijn. Waar je nog meer mee kan doen is CW, zorg dat je PC met de transceiver kan praten en stuur een paar CQ's uit, of beter, luister naar lopende CW QSO's en gooi een keer je callsign met een RST rapportje terug. Als je dit zo'n dag of wat gedaan hebt ben je verbaasd waar je allemaal te horen bent. Het resultaat staat op mijn website, een van de tools die ik gebruik is de reversed beacon lookup die je kunt vinden bij http://www.dxwatch.com. CW is ideaal omdat er wereldwijd diverse amateurs zijn die CW skimmer software draaien die waarschijnlijk vanzelf de callsigns rapporteren. Verder heeft CW een hogere spectrale dichtheid dan SSB zodat je in de ruis makkelijk herkenbaar bent. De afgelopen 3 dagen was dit ruwweg mijn bereik http://www.reversebeacon.net/dxsd1/dxsd ... x&c=PD1EJO, transatlantisch was dus mogelijk, en vanochtend hoorde iemand in Finland me blijkbaar. Hoezo zijn er geen HF mogelijkheden.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#2 Bericht door pa5wil »

In CW zal het misschien wel lukken. Maar spraak is moeilijk. Vandaag hoor ik niets op de 10-20-40 m met endfed, alleen CW een enkel zwak station op de 20 en 40. Op 10 m hoor ik al maanden niets. Gisteren waren er weer contesten en was er wel veel te horen op de 20 en 40m ook met een simpele endfed in de tuin.
Wil

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#3 Bericht door PH2LB »

@PD1EJO > Precies. Hier afgelopen weekend tussen de bedrijven door nog een paar leuke landen gewerkt in (Iran, Brazil, Uruguay, Algerije (zelfde OM in precies de zelfde maand in 2014 en 2015), Azoren en mooi aantal middellandse zee stations) en gehoord (Australië, Sri Lanka, Curacao ). Allemaal op een simpele 10/15/20/40m endfed.

Wat velen vergeten is dat je set wel kunt aanzetten, maar je bent overgeleverd aan de grillen van de zon, een snufje meteorologie en de daaruit vloeiende propagatie. Dat kan inhouden dat je het ene moment niks hoort en het andere moment voor een paar minuten de banden opgegaan. Als je dan zit te snuffelen op de verkeerde plek . . . dan gaat het visje aan je voorbij. Als je geen hengeltje uitgooit, dan kun je ook geen vissen vangen. En die onderwater sonar (DX cluster) is een leuke toevoeging, maar bied zekers geen garanties op een goede vangst.

En zo jammer dat veel RZA's alleen maar oog hebben voor HF en gaan lopen klagen als de Propagatie een keer een beetje tegen zit. Als je propagatie frustratie wilt, ga dan maar eens werken op 6m, 4m en 2m. Hoe zo grillig ;-). Maar de antennes zijn nog te overzien en de pret is er niet minder om als je weer een mooie verbinding hebt gelegd.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

-Verwijderd account

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#4 Bericht door -Verwijderd account »

PH2LB schreef:En zo jammer dat veel RZA's alleen maar oog hebben voor HF en gaan lopen klagen als de Propagatie een keer een beetje tegen zit.
Dat snap ik inderdaad ook niet, waarom iedereen persé op HF verbindingen wil maken.
We hebben nog zoveel meer banden dan alleen HF :idea:
PH2LB schreef: Als je propagatie frustratie wilt, ga dan maar eens werken op 6m, 4m en 2m. Hoe zo grillig ;-).
Precies! Maar de novice amateurs mogen geen gebruik maken van 6m en 4m; deze banden beluisteren mag iedereen :D
Maar op 2m en 70cm zijn best leuke verbindingen te maken over behoorlijke afstanden. Maar dan is het wel nodig dat je ook daadwerkelijk actief bent op die banden...

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#5 Bericht door PG7M »

Wil51 schreef:In CW zal het misschien wel lukken. Maar spraak is moeilijk. Vandaag hoor ik niets op de 10-20-40 m met endfed, alleen CW een enkel zwak station op de 20 en 40. Op 10 m hoor ik al maanden niets. Gisteren waren er weer contesten en was er wel veel te horen op de 20 en 40m ook met een simpele endfed in de tuin.
Gisteren einde middag / begin avond, was 10 meterband ineens open richting Zuid-Oost Europa, Africa (ZD7VC) en Zuid-Amerika met hele goede signalen. Zelfs 6 meter was open richting Zuid-Oost Europa.
PG7M Robert

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#6 Bericht door dxhunter »

@PD1EJO

Even een klein uitstapje van je propagatie topic.
Op je website schijf je dat de meeste CW op de band tegenwoordig met computers gemaakt wordt. Buiten de contesten in de weekenden om is dit niet juist. Als je wat meer ervaring krijgt met morse dan hoor je al vrij snel of iemand met de hand seint of niet, en wat voor soort sleutel men gebruikt. Handkey, paddle, bug of sideswiper hebben allemaal hun eigen klank en dat hoor je meteen.

In pile-ups zullen ongetwijfeld veel amateurs zijn die hun call seinen met een pc, maar dan praat je over call + 599 TU qso's. Stations in wat langere qso's dan alleen 599 TU 10 seconden qso's seinen vrijwel allemaal met de hand.

Het gebruik van cw keyboard zoals in USA wel worden gebruikt hoor je in Europa heel weinig. Dus seinen met en de pc en opnemen op gehoor. Je moet dan ook behoorlijk snel kunnen typen als je qrq wilt uitzenden, heel prettig werkt dat niet. Een beetje geoefend CW'er kan sneller seinen met een paddle dan typen op een toetsenbord.

Heel af en toe word ik wel eens aangeroepen door iemand die een PC gebruikt om morse te maken. Maar dit gebeurd maar heel weinig. Meestal merk je al snel aan de manier van seinen dat ze een pc gebruiken en omdat deze OM's de CW afkortingen en termen niet gebruiken en vaak niet weten dat de K een eindteken is van uitzending. Ik vind het altijd erg leuk om een qso om met zo iemand te maken in tegenstelling tot sommigen anderen die het qso dan beeindigen.

Wat betreft de propagatie. Gisterenavond was er sporadic E op 6 meter maar op 80/60/40 meter was het niet veel. Echter vanmorgen waren condx al weer een stuk beter vond ik.

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#7 Bericht door PA1EJO »

@pa4m je ziet dat ik een beginneling CW ben maar er wel veel plezier in heb nu ik de micro keyer aan de praat heb gekregen, zal je opmerkingen verwerken in het blog, want dat wist ik dus niet. Bepaalde CW riedeltjes zoals CQ DX en TEST herken ik al zonder er meer over na te denken. Maar voor de rest ben ik geheel van de computer afhankelijk. Op QRZ en DXWATCH kun je zien wat ik doe. 8)
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#8 Bericht door pa5wil »

@PD1EJQ Ik zie op je pagina op qrz.com dat we dezelfde antenne gebruiken voor vhf-uhf. Alleen ik heb hem op zolder omdat op dak nog niet mogelijk is. Welke software gebruik je om pc aan TX te koppelen voor CW?
Wil

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#9 Bericht door PA1EJO »

Wil51 schreef:@PD1EJQ Ik zie op je pagina op qrz.com dat we dezelfde antenne gebruiken voor vhf-uhf. Alleen ik heb hem op zolder omdat op dak nog niet mogelijk is. Welke software gebruik je om pc aan TX te koppelen voor CW?
Als je de microkeyer 2 hebt draaien dan kun je een winkey poort aanmaken als een serial USB device op je PC, als dat eenmaal draait heb je voor CW bijvoorbeeld CWget en CWtype nodig om het eea aan de praat te krijgen, zie b.v. http://www.dxsoft.com/en/products/cwget/ en http://www.dxsoft.com/en/products/cwtype/ Er is ook andere CW software die iets verder gaat dan wat CWget doet, b.v HRD of CWskimmer of FLdigi. Er is veel op dit gebied.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#10 Bericht door PA1GVZ »

Of gewoon eens wat proberen met een digi mode, psk31, jt9 of jt65. Ik ben zelf vaak actief op 20, 30 of 40m met jt9/65. Europa lukt elke dag wel, USA gaat afgelopen week ook aardig in de avonduren maar zelfs Australië pas nog.
Mijn antenne een zinken dakgoot, met max 10 watt vermogen.

En het is echt niet stil, zeker in de avond een waterval vol signalen.

73 Gert

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#11 Bericht door PA1EJO »

PA1GVZ schreef:Of gewoon eens wat proberen met een digi mode, psk31, jt9 of jt65. Ik ben zelf vaak actief op 20, 30 of 40m met jt9/65. Europa lukt elke dag wel, USA gaat afgelopen week ook aardig in de avonduren maar zelfs Australië pas nog.
Mijn antenne een zinken dakgoot, met max 10 watt vermogen.

En het is echt niet stil, zeker in de avond een waterval vol signalen.

73 Gert
Ooit hoop ik dit soort digitale modes ook eens aan de praat te krijgen.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

#12 Bericht door Bert_1 »

Bij pskreporter.info kun je mooi zien hoe de propagatie is trouwens.
Bert

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#13 Bericht door Radioot »

Wat je zelf kunt horen is toch wel wat interessanter dan wat anderen horen.
Begin eens met de NCDXF bakens:

http://www.ncdxf.org/beacon/

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#14 Bericht door Bert_1 »

Wat anderen horen is ook interessant, vooral als het je eigen signaal is waarvan je kunt zien hoe hard je binnenkomt en hoe dit verandert gedurende een periode. Ook leuk om antennes te testen of het effect van meer of minder vermogen te zien.

Bert
Bert

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re:

#15 Bericht door PA1EJO »

PE1KVL schreef:Bij pskreporter.info kun je mooi zien hoe de propagatie is trouwens.
Ik zie dus dat het werkt, PSK31 is ontvangen op 20m alleen reageerde er niemand op wat ik uitzond. Is dit simplex, of moet je een split aanhouden?
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Plaats reactie