Tropo op 2 meter

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
pe1pip
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 jul 2013, 12:57
Roepletters: pe1pip

Re: Tropo op 2 meter

#16 Bericht door pe1pip »

pa4o schreef:Als IK cq roep, dan werk IK liever 10x liever Russen in een goede Tropo dan omliggende landen, dat is voor mij geen DX. Daar hoef ik mij niet voor te schamen. Ieder zijn keus toch? Omliggende landen kun je iedere dag werken op 2m hoef je niet eens moeite voor te doen. Tenminste dat denk ik, heb niet veel ervaring op de 2m band.

Peter
Voor jou zal Duitsland iets alledaags zijn, mijn station is zodanig dat als ik Duitsland werk, dat iets niet heel gewoons is, en zeker als het tegenstation verder richting het oosten van Duitsland ligt. We hebben het dan over 700km, dat tel ik best als DX. Natuurlijk staat het jou vrij om al die stations te negeren die jou als DX beschouwen, maar met zo druk als de banden tegenwoordig zijn doe je die jongens vast een groot plezier door ze wel te antwoorden.
--

73, Remco - pe1pip

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Tropo op 2 meter

#17 Bericht door pd1ahm »

Ik vond stelling op het eerste gezicht ook kort door de bocht, maar hij heeft ze toch beantwoord? Dus ik snap niet waarom nu mensen over hem heen vallen. Als hij ze nu niet had beantwoord was het pas bot geweest. :wink:

Maar we dwalen af....de topic was de mooie openingen op 2 meter en op 70 cm.
Gezien de drukte tijdens de contest en de afstanden die gemaakt worden is de tropo nog een beetje aanwezig. Ik woon te zuidelijk en de echte afstanden naar oost Europa waren helaas niet te horen of te werken. Maar toch ben ik heel blij met de afstanden die ik wel werkte. Toch 7 verschillende landen in het log. Ook hier weer heel tevreden met het resultaat tot nu toe. (contest loopt op dit moment nog)

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Tropo op 2 meter

#18 Bericht door pa3kc »

Ha die Hans,

Nog steeds aan het funken op VHF/UHF, goed bezig!

Ik zie dat je de gestackede 2m yagi's hebt geruild voor een 2m kanon en 2x 70cm yagi's. Super man.

Wat voor 14 elements 2m kanon is dat en gebruik je nu ook ontvangst versterkers?

73 vanuit Eindhoven

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Tropo op 2 meter

#19 Bericht door pa1bvm »

@Randy .. er is ALTIJD activiteit op 144 Mhz .. de maan is er zeker 8 a 9 uur per dag .. kan je gewoon lekker QSO's maken
Als je niet veel hoort hoeft dat niet te betekenen dat er niet veel is ..
kijk vanavond zo tegen een uur of 24:00 ( locale tijd ) op www.livecq.eu daar zie je al de cq roepende EME stations

en of het nu wel of niet DX is .. het cq roepende station heeft de lead .. hij werkt ze of niet ..

voor mij is de dichtsbijzijnde DX het vakje JO24 of jo26 ... want die heb ik nog niet ..

Ik ervaar het zelf ook als "naar" als er een opening is naar YL of UA2 en je vraagt in je CQ expliciet naar YL en UA2 en je krijgt een reply uit uit jo41 .. dat kan net die mooie verbinding verstoren ..
zelfs al pick je een stukje van de call op en je vraagt of YL2a questionmark nog eens wil roepen ... en dan komt er een DL retour .. die werk ik dan de rest van de avond maar even niet ..
nou roep ik niet veel cq .. ik luister liever en reageerd dan direckt op het roepende station ( als het dx is ..)


al met al hier in jo21 niet veel harde tropo gehoord een paar SM7 stations .. en paar GM een GD
we zaten hier in het zuiden wat naast de de duct .. tja .. dat is ook VHF ..

tot in de pile up ..

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Tropo op 2 meter

#20 Bericht door pa4o »

Miste nu mijn 4x11 eme antennes wel Rick. Had ik nog meer (dx) kunnen werken :-)
Misschien moet ik maar weer aan bouwen gaan voor 2m.

Peter

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Tropo op 2 meter

#21 Bericht door pa1bvm »

daar kan ik me wel iets bij voorstellen Peter ..het gaat vast kriebelen ... hahahahaha

hier net shuifmastje klaar .. 17 ele kan nu van +/- 10 naar +/- 19 meter .. netjes kantelbaar dus nou kan ik er gewoon makkelijk bij . Rx kabel is ecoflex 10, TX is combi van 1/2 inch hardline en ecoflex 15 LNA in de mast ..

maar .. er is altijd een maar .. Yagi "kijkt"een beetje de grond in ...
ik had voorheen een graad of 3 a 5 elevatie ( vast ) .. maar dat ben ik vergeten .. dus binnenkort weer omlaag ..

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Tropo op 2 meter

#22 Bericht door pa4o »

Ja dat scheelt wel, heb hier mijn yagi op standaard 7graden elevatie gezet. Met mijn eme antennes toen kon ik dat direct horen als ik van 0 graden naar een 7graden eleveerde. Nadeel van in een woonbuurt wonen. Foto's gezien van je mast, ziet er goed uit.

Peter

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Tropo op 2 meter

#23 Bericht door pa1bvm »

na Tropo .. dan vanavond Aurora op 144 .. ( een zwitser hoorde zelfs via Aurora een schots station)

paar CW qso's gemaakt GM en SM....hmmmm ...mijn cw sleutelen wordt toch wel wat roestig en stroef ....

daarna nog 2x SSB QSO in Aurora ( GM ) dat was voor mij een hele tijd geleden ..
een GM station zelfs ruim een 58 SSB Aurora signaal ..

leuk ... ook in het najaar is er veel te doen op 144 ( straks weer meteoren )

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Tropo op 2 meter

#24 Bericht door pa4o »

Moet mijn GS35 ook maar weer eens van de zolder halen Rick. Begint nu wel te kriebelen..

Peter

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Tropo op 2 meter

#25 Bericht door pa1bvm »

Hi Peter ..

JA ..haal hem maar op ....even een tijdje voorgloeien voordat je de triode op de BBQ gaat bakken


zeker in het hoge noorden zal het wel bol hebben gestaan van de aurora signalen ..
Misschien komt er nog een "tweede" golf iets later op de avond ..

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Tropo op 2 meter

#26 Bericht door ----- »

Goede aurora inderdaad, meerdere schotten gewerkt , paar engelse, paar zweden, noorwegen allemaal in CW op 2 meter. Ik heb ook nog even op 4 meter geluisterd, maar daar kon ik geen activiteit ontdekken.

Plaats reactie