Wanneer Es?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Wanneer Es?

#1 Bericht door PA1GVZ »

Afgelopen voorjaar/zomer veel Es activiteiten kunnen volgen op dxmaps.com en ook gehoord met mijn binnenspriet op 6m.
Dit is met uitstek het Es seizoen heb ik begrepen. Mijn vraag is nu of dit samenhangt met de zonne activiteiten? We hebben straks het hoogte punt weer gehad met het zonnevlekken maximum, maar komt Es net zo vaak voor tijdens de rustigere periodes van zon?

Dan weet ik of het de moeite loont om iets met een 6m antenne te gaan doen dit voorjaar.

73, Gert

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Wanneer Es?

#2 Bericht door PA9X »

Het zomer Es seizoen start rond eind april en loopt door tot in augustus. In de winter is er van december tot eind januari nog een kort, minder krachtig, Es seizoen. Alhoewel er elke zomer en winter wel mooie Es is, schijnt Es het beste te zijn in jaren van lage zonneactiviteit.

Als je zorgt dat je in april wat voor 6m hebt (dipool of vertical is voldoende), ga je zeker in de zomer wat werken. Vooral in de late ochtend en late middag is Es vaak het sterkst, maar betekent niet dat het op andere tijdstippen (ook 's-nachts) niet voorkomt.

pe1czg
Berichten: 72
Lid geworden op: 19 apr 2009, 22:20
Roepletters: PE1CZG
Locatie: Soest

Re: Wanneer Es?

#3 Bericht door pe1czg »

Es heeft weinig te maken met de activiteit van de Zon. Es periode is vanaf eind April t/m 1e weken Augustus.
Beste Es is doorgaans de maanden juni en juli. De meeste van mijn beste verbindingen op 6 gemaakt via Es.
Es komt net zo vaak voor als tijdens zonnevlekken maximum en in de minimum periode dan inderdaad zelfs beter dan in het maximum.

Suc6, Ger

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wanneer Es?

#4 Bericht door PA2RU »

pe1czg schreef:Es heeft weinig te maken met de activiteit van de Zon. Es periode is vanaf eind April t/m 1e weken Augustus.
Beste Es is doorgaans de maanden juni en juli. De meeste van mijn beste verbindingen op 6 gemaakt via Es.
Es komt net zo vaak voor als tijdens zonnevlekken maximum en in de minimum periode dan inderdaad zelfs beter dan in het maximum.

Suc6, Ger
ES is zeer zeker wel afhankelijk van de zon...
Tijdens de vorige maximum waren er periode's dat je vrijwel dagelijks ES had , zelfs op 2meter.
EEA was ook gerelateerd aan de omwentelingstijd van de zon natuurlijk : ongeveer 3 weken en je kon er haast de klok op gelijk zetten ;)
In 2011 en 2012 heb ik geen ES verbindingen gemaakt , pas in '13 enkelen en ik verwacht dat dit jaar ook ES op 2meter.

Op 6 komt ES relatief vaker voor dan op 2 wat dus te maken heeft met de MUF.
73 René PA2RU

pe1czg
Berichten: 72
Lid geworden op: 19 apr 2009, 22:20
Roepletters: PE1CZG
Locatie: Soest

Re: Wanneer Es?

#5 Bericht door pe1czg »

No conclusive theory has yet been formulated as to the origin of Sporadic E. Attempts to connect the incidence of Sporadic E with the eleven-year Sunspot cycle have provided tentative correlations. There seems to be a positive correlation between sunspot maximum and Es activity in Europe. Conversely, there seems to be a negative correlation between maximum sunspot activity and Es activity in Australia.

Na 25 jaar actief op 6 meter kan ik uit eigen ervaring melden dat er geen aantoonbare relatie is tussen Es en het zonnevlekken maximum. Het ene jaar is Es seizoen weer wat beter en daarna kan het weer wat slechter zijn. De laatste jaren zijn de de Es seizoenen erg goed geweest. Er zijn dan weer mensen die spreken van SSSP propagatie en dit is weer iets anders dan Es. Gedurende cycle 23 ( 2000-2003) was Es propagatie beduidend minder. Het is en blijft een leuk onderwerp om over te "bomen"

Lees hier een goede uitleg: http://www.uksmg.org/content/sporade.htm

The relationship between sporadic-E ionization and the 11 year solar cycle is less clear, but data from three long-term studies, presented in Fig 4, suggests that sporadic E may peak during solar minima.

My 2 cents.... Ger (worked and confirmed 200 DXCC on six)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wanneer Es?

#6 Bericht door coolepascal »

Ik zou me voor 6M niet enkel vastpinnen op Es, er zijn immers meer propagatie bevorderende omstandigheden mogelijk.
Denk aan temperatuur inversies en Aurora, die komen ook zat voor op die band (nu ja vroegah dan... ik doe er niets meer mee, met geen enkele band eigenlijk)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie