NCDXF/IARU HF Monitoring bakens

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

NCDXF/IARU HF Monitoring bakens

#1 Bericht door PA5MW »

Op http://www.ncdxf.org/beacon/beaconlocations.html zie jet het overzicht van de 18 HF bakens, welke ieder op 20/17/15/12/10m sequentieel uitzenden met 100W/10W/1W/0.1W.
Zo kan je in 15min de propagatie op alle 5 HF banden van 20t/m10 horen.
Maar je kan het ook live zien op: http://www.ncdxf.org/beacon/monitors.html

Let wel; zowel de baken stations als de monitoring stations maken slechts gebruik van ' eenvoudige omnidirectionele antennes'.
Meestal een multiband vertical, G5RV, longwire of zo maar een stuk draad.

Dat houdt in dat wat je ziet op de monitoring websites bij jou thuis zeker ook mogeljk moet zijn en wellicht nog veel beter.


Let ook op de tijdstippen waarop de HF banden in sommige richtingen open gaan. Dit varieert ook sterk per seizoen.
Reden te meer om de monitoring websites goed in de gaten te houden.
Of misschien wil je zelf thuis een luisterstation opstellen?


Anyway, mijn monitoring station is na herstel van diverse versleten harde waren "weer in de lucht" op http://www.pa5mw.com/

Na enige dagen experimenteren met de AA54 antenna anlyzer (super ding ja!) bestaat de ontvangstantenne nu uit een 0.3mm draad van ong. 6m schuin in een boom. Het voetpunt op 2m hoogte heeft twee radialen van 2m lengte die in N/Z richting zijn weggespannen. Hieraan zit een 9 op 1 trafo (#43 varkensneusje met 6T:2T). Dat geeft een betere aanpassing dan de 4:1 en 6:1 die ik ook geprobeerd heb. Daarna middels een mantelstroomfilter en RG58 naar de shack.

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: NCDXF/IARU HF Monitoring bakens

#2 Bericht door PE1KXY »

Fijn dat je monitor station het weer doet, keek (kijk) er regelmatig naar. Thanks

PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

Re: NCDXF/IARU HF Monitoring bakens

#3 Bericht door PA5MW »

Inmiddels is de setup compleet en uitvoerig getest.

PC: occasie MAC Mini met SSD. Vooral vanwege het extreem lage verbruik, maar nog meer omdat de SSD het hopenlijk langer uithoudt dan de HDD die na bijna 2jr begon te ratelen/fluiten.
Upload: WinSCP; ook hier had ik weer wat ' issues', maar dat was zoals gebruikelijk operator error. RTFM :shock:
Antenne: 6m draad+ 2 radialen van 2m @2m AGL +9:1trafo +18m RG58
RX: Elecraft K2; door de jaren heen twee hiervan gebouwd en eentje stond lelijk te wezen in een hoekje.

Nog doen:
Cosmetica; coax 2mtr inkorten, verloopstukjes omkatten naar nieuwe kabels.
Website updaten met de juiste tekst en evt wat foto's.
Moet ik weer uitzoeken hoe dat ook alweer gaat 8)

Ik zou het super vinden als er meer onder jullie een monitoring station zouden beginnen.
Immers; de vele bandopeningen zijn grillig en verschillen per antenne/lokatie nogal.

En nogmaals; je ziet wat er op een enkel stukje 0.3mm *dik* te horen is.

Plaats reactie