Goede tropo condities op 2m. (27-10-2014).

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Goede tropo condities op 2m. (27-10-2014).

#16 Bericht door PA3DAT »

PD0MS schreef:Een mens kan zich toch wel eens vergissen of niet????
Jawel hoor. Zolang je je vrouw maar niet met de verkeerde voornaam aanspreekt! Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Goede tropo condities op 2m. (27-10-2014).

#17 Bericht door PG0DX »

oud topic... verkeerde datum...wellicht dat er een beter topic was...
maar ehm.... ik heb nog een ts790e in de kast staan, en een verticaal sprietje op 10 meter hoogte.
Ik dacht: laat mij eens op 2meter kijken FT8...

Ik schrik me een hoedje !... OK1VVT (jo60) komt gewoon binnen....
Dan moet de band wel open zijn lijkt me ...

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Goede tropo condities op 2m. (27-10-2014).

#18 Bericht door 19DT2120 »

Op de VHF banden is meer te beleven dan 10/11/12m banden
Soms weet ik het ook niet meer.........

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Goede tropo condities op 2m. (27-10-2014).

#19 Bericht door PG0DX »

zou best kunnen....mijn ervaring op 2 meter is gering
Op 10 meter verbaas ik me wel eens (als de band mega open is) hoeveel mensen actief zijn.

Voor nu op 2 meter
2 meter.png



Dat valt me niet tegen.....met....ik meende een diamond x30 oid (zo'n spriet van 1 meter hoog (2 meter ?) hangt al zo lang als de mast staat naast de mast, inclusief de coax.....dus punten ter verbetering zijn er hihi.

Voel me wel "heel slecht" ...heb bijna het idee dat er een dummyload aan hangt hihi....daarom bijzonder blij dat ik even de 2 meter set heb aangesloten...hartstikke leuk ! ben nu stiekem al even een beampje aan het ontwerpen hihi

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Goede tropo condities op 2m. (27-10-2014).

#20 Bericht door PH2LB »

Ging vanmorgen ook weer lekker op 2m met FT8. Niet zo hard als afgelopen vrijdag maar toch.
Weer paar grids kunnen werken in deze modus met 20w.

Leuk om te zien dat er weer meer ge-experimenteerd wordt op de 2m.

Antenna : 9 elm yagi JO32hi in richting JO00.
Rig : FT897D 20W zonder preamp.
Bijlagen
Screenshot 2018-04-29 at 12.40.48.png
Screenshot 2018-04-29 at 12.39.05.png
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Goede tropo condities op 2m. (27-10-2014).

#21 Bericht door pa1bvm »

gebruik maken van digi modes op VHF .. in dit geval FT8 is toch geen experiment ???
hier en daar op het scherm klikken en je maakt een " QSO"

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Goede tropo condities op 2m. (27-10-2014).

#22 Bericht door PG0DX »

Waarom niet ?

-Verwijderd account

Re: Goede tropo condities op 2m. (27-10-2014).

#23 Bericht door -Verwijderd account »

pa1bvm schreef:gebruik maken van digi modes op VHF .. in dit geval FT8 is toch geen experiment ???
hier en daar op het scherm klikken en je maakt een " QSO"
Precies, je hoeft zelf haast niks meer te doen want alles gaat automatisch via de computer. Het zijn nieuwe mogelijkheden waarvan gebruik gemaakt word door een aantal amateurs. Er worden op die wijze automatisch verbindingen gemaakt en achteraf kan je zien hoever je signaal is gekomen.

Nee, het is niet iets wat mij aanspreekt. Maar zoals je zelf ook weet kent deze hobby diverse richtingen en ook niet iedereen is actief met ATV, om maar een voorbeeld te noemen.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Goede tropo condities op 2m. (27-10-2014).

#24 Bericht door PG0DX »

Ging vanmorgen ook weer lekker op 2m met FT8. Niet zo hard als afgelopen vrijdag maar toch.
Weer paar grids kunnen werken in deze modus met 20w.

Leuk om te zien dat er weer meer ge-experimenteerd wordt op de 2m.

Antenna : 9 elm yagi JO32hi in richting JO00.
Rig : FT897D 20W zonder preamp.


Hmm...ik heb er moeite mee...reacties hierop die minder positief zijn ?
Of .. 1 die in ieder geval willen laten weten dat dit niet behoort tot "experiment" ?

....Als de beste OM die mening heeft ....dan is dat voor hem zo......toch ?
Je mag elke opmerking plaatsen en elke mening hebben natuurlijk, ik begrijp de meerwaarde niet.
Het heeft alleen een negatieve tendens (in mijn ogen, en ik doe mn best om die niet te zien)

Zelf had ik alleen graag meer iets gezien in de zin van :

Leuk te lezen !, helaas is het "mijn tak van sport niet".
Wellicht dat je eens op USB/FM/CW kunt uitkomen ? Ik zou je graag in die modes willen werken, alvast bedankt !

Hoe je het went of keert, ik zou elke activiteit op 2m op prijs stellen.
Er zijn er ook vele die EME qso's maken met de computer, maar dat is dan ook niet iets wat "leuk" is....en dat snap ik niet.

Een ieder beleeft "zijn experiment" en als dat voor hem zo is....dan zou het fijn zijn als hij gesteund wordt in "zijn ding".
Of u of ik het "leuk" vinden is minder van belang lijkt me.

tja...ik vindt het gewoon jammer.....wat is nu de meerwaarde van zo'n opmerking ? hmm... zal nog eens lezen, ik zal het wel verkeerd interpreteren.

Groet ! Henry

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Goede tropo condities op 2m. (27-10-2014).

#25 Bericht door PH2LB »

Na het betoog van Henry (waarvoor dank overigens) kan ik het niet laten toch maar even te reageren.

Het is idd zo dat een ieder zijn hobby bedrijft in de onderdelen die hij/zij leuk vindt. Dit kan van DXCC's jagen is in QRO, tot proberen je eerste QSO te maken met je zelfgebouwde QRP setje. Dit vanuit een lekker verwarmde shack/huiskamer met je huisdier bij je (of van uit de auto), ff een praatje maken met een collega amateur of toch het veld in om een PAFFje/IOTA/SOTA te activeren. Simplex, via een repeater of zelfs via de maan, met je zelfbouw GHz apparatuur, het kan allemaal. En dan ook nog kunnen kiezen uit CW, SSB, FM, AM, ATV, of bedenk het welke modus dan ook (digitaal/analoog). man man wat een keuze. Je zou elkaar eigenlijk bijna niet meer tegen komen op de banden.

Of je nu FT8 wel of geen experiment vind. Of je het klikken op een CQ in het scherm wat mogelijk een QSO tot gevolg heeft, wel of niet een echte verbinding vindt. Ieder heeft recht op zijn eigen mening. Het is hoe je hem brengt zoals Henry in zijn post schreef.

Als iemand via QRO een nieuwe DXCC in CW werkt hoor je mij ook niet zeggen "nou das ook 2 vingers in de neus met 1000W en een 4 elements beam op 25m hoogte. Of hij/zij het toch voor elkaar heeft gekregen zijn eerste ATV verbinding op 23 cm of 13 cm te doen met modules gekocht van een bekende leverancier. Dan hoor je mij ook niet zeggen "ja zo kan ik het ook." .
Want het is geen 2 vingers in de neus, hij/zij heeft er moeite voor gedaan en tijd voor genomen om die DXCC te werken (of super veel mazzel gehad).
Het hem/haar gelukt om die ATV verbinding op te zetten. Ook al heb je het zelf 100 keer gedaan : het is een persoonlijke mijlpaal voor hem of haar.
Denk terug aan je eigen eerste stappen in deze wereld : het gevoel van je eerste QSO, je eerste DX, je eerste QSL kaart, het gevoel dat je in morse CQ CQ voor het eerste herkent.

Dat gevoel daar gaat het om. Tot zover mijn mening.



Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, zal ik uit te leggen waarom ik met FT8 aan het experimenteren ben op 2m en het maken van een FT8 verbinding op 2m voor mij best wel een uitdaging is.

Ik heb al vanaf het begin dat ik mijn eerste machtiging heb, een 2m yagi op het dak staan (eerste zelfbouw daarna een groter exemplaar gekocht voor schroot prijs). De 2m band is een band waarbij om langere afstand je afhankelijk bent van tropo etc en daarom zit ik altijd met smart te wachten op de tropo's, maar maak ook regelmatig in SSB leuke QSO's met collega RZA's hier in de regio die VHF ook een warm hart toedragen. Hier in Twente zijn er een boel en ook de andere noordelijke provincies wordt het nog veel gebruikt.
Maar zoals gezegd is het niet elke dag feest en soms wil je gewoon even een zij stapje of experimenteren met andere zaken dan waar je normaal mee werkt en daarom heb ik gekozen om de afgelopen tijd eens met FT8 op 2m te gaan experimenteren om te kijken of ik mijn personal best (700Km+) op 2m kan verbeteren. Eigenlijk zou dat appeltje eitje moeten zijn, maar helaas heb ik nog geen match gehad tussen mijn vrije tijd en een mooie tropo. Ook bied mijn QTH helaas niet de mogelijkheden om een uitgebreide antenne installatie te plaatsen, is de NAP hoogte ook niet bijzonder, heb een aantal flat in mijn wijk en ben ik al maar wat blij met mijn 2m en 70cm beam(pje) en simpele EndFed. Verder is het zo dat veel RZA's in binnen en buitenland door het 2m/70cm repeater netwerk, geen behoefte hebben om antenne's voor horizontale polarisatie te installeren en daardoor worden die banden eigenlijk weinig tot niet meer gebruikt in andere modi dan FM (APRS en enkele SSTV uitzending daargelaten). Tel daarbij op het beperkt aantal modellen rigs waarop 2m/70cm SSB/CW/AM beschikbaar is en je kansen voor een leuke QSO in SSB zowel binnen als buiten de lands grenzen met een beetje echte afstand al een hele uitdaging : gewoon omdat er weinig mensen zijn die luisteren op die frequenties en in die modi.

Juist door nieuwe modi of technieken zoals FT8 die officieel bedoeld zijn voor HF (zie de default instellingen van dat pakket) zijn er mensen weer gaan experimenteren, en heeft dat er voor gezorgd dat er weer meer activiteit in het onderste deel van de 2m band is gekomen. Zelfs op de 70cm band wordt er ge-experimenteerd met FT8, WSPR etc. Naar mijn bescheiden mening, komt dat het bandgebruik alleen maar ten goede aan waarmee het voor velen van ons allemaal is begonnen, namelijk : experimenten.
Radiozendamateurs in Nederland
Radiozendamateurs in Nederland leggen met hun radiozenders contact met andere zendamateurs in Nederland, ergens anders op de wereld of zelfs in de ruimte. Hiervoor gebruiken ze apparatuur die ze zelf bouwen of kopen. Ook experimenteert een zendamateur met radiozendapparatuur en met antennes. De zendamateur doet dit vanuit persoonlijke interesse voor radiocommunicatie en radiotechniek. Zulke experimenten stonden ruim 100 jaar geleden aan de basis van de ontwikkeling van radio- en telecommunicatie. Nederland heeft verschillende verenigingen voor radiozendamateurs, zoals VERON en VRZA.

bron : https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... en-examens

Juist de experimenten van pioniers als Joe Taylor, K1JT hebben er voor gezorgd er binnen onze hobby nieuwe mogelijkheden zijn zoals FT8 (zie : https://en.wikipedia.org/wiki/WSJT_(ama ... _software) ). Toen WSPR uit kwam moesten veel mensen er ook niks van hebben. Want wat had je nu aan een simplex systeem waarbij een computer het bericht moduleerde en uitzond via een verbonden zender, je een computer gekoppeld aan je ontvanger nodig had om het te decoderen. Je als ontvangende partij kon zien vanaf waar het bericht kwam en je de data vervolgens naar een centrale computer stuurde. Toch totaal nutteloos of misschien toch niet? Want wacht nu eens even.... de zendende partij kon daar wel overzichtslijstje en maps opvragen met gegevens waar hij overal gehoord was. Nog mooier: ander RZA's konden deze kaarten ook opvragen en voordat ze ook maar een seconde geluisterd hadden inzicht krijgen in propagatie van dat moment...... En laat je dit nu ook prima met FT8 kunnen doen. En nog mooier, het is een QSO ipv een broadcast. Dus je weet dat het return pad ook werkt.

Maar zoals gezegd, een ieder heeft recht op zijn eigen mening en bovenstaande is de mijne.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Goede tropo condities op 2m. (27-10-2014).

#26 Bericht door PA1GVZ »

Ik heb FT8 op 2 meter ook pas ontdekt. Eerst met een klein rondstralertje en daarna aan de slag gegaan om een HB9CV in elkaar te sleutelen als experiment ( :wink: :D ). Hangt nu nog aan het plafond en zo nu en dan zijn er leuke afstanden te werken met deze enigszins primitieve opstelling. De volgende stap is een 2m antenne buiten plaatsen. Voor mij weer nieuw omdat ik doorgaans op hf actief ben, zeker nu tijdens het zonnevlekken minimum een leuk alternatief. Ben heel benieuwd wat er komen gaat nu ook het Es seizoen begint, iets minder spectaculair dan op 6m maar volgens mij zijn er momenten dat ook 2m hiervan mee kan profiteren.

73, Gert

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5107
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Goede tropo condities op 2m. (27-10-2014).

#27 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

WSJT-X laat bij mij geen 2m frequentie zien. Kan ik dit instellen?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Goede tropo condities op 2m. (27-10-2014).

#28 Bericht door PH2LB »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:WSJT-X laat bij mij geen 2m frequentie zien. Kan ik dit instellen?
Tjeerd, dat is mogelijk in de File > Settings > Frequencies.
Daar kun je dan de frequentie (144.174) en de gewenste mode (FT8) toevoegen.
Klik in de bovenste tabel (working frequencies), doe een rechte muis klik op een regel en kies "Insert".
In de dialoog kies IARU Region, Mode FT8 en als frequentie 144.174.
Klik op OK en you're good to go.

zie : http://physics.princeton.edu/pulsar/k1j ... D_SETTINGS
PA1GVZ schreef:Ik heb FT8 op 2 meter ook pas ontdekt. Eerst met een klein rondstralertje en daarna aan de slag gegaan om een HB9CV in elkaar te sleutelen als experiment ( :wink: :D ). Hangt nu nog aan het plafond en zo nu en dan zijn er leuke afstanden te werken met deze enigszins primitieve opstelling. De volgende stap is een 2m antenne buiten plaatsen. Voor mij weer nieuw omdat ik doorgaans op hf actief ben, zeker nu tijdens het zonnevlekken minimum een leuk alternatief.
Kijk lekker aan het experimenteren en ben ook benieuwd naar je resultaten. :idea:
Laatst gewijzigd door PH2LB op 30 apr 2018, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Goede tropo condities op 2m. (27-10-2014).

#29 Bericht door Randy »

PA1GVZ schreef:Ik heb FT8 op 2 meter ook pas ontdekt. Eerst met een klein rondstralertje en daarna aan de slag gegaan om een HB9CV in elkaar te sleutelen als experiment ( :wink: :D ). Hangt nu nog aan het plafond en zo nu en dan zijn er leuke afstanden te werken met deze enigszins primitieve opstelling. De volgende stap is een 2m antenne buiten plaatsen. Voor mij weer nieuw omdat ik doorgaans op hf actief ben, zeker nu tijdens het zonnevlekken minimum een leuk alternatief. Ben heel benieuwd wat er komen gaat nu ook het Es seizoen begint, iets minder spectaculair dan op 6m maar volgens mij zijn er momenten dat ook 2m hiervan mee kan profiteren.

73, Gert
Probeer het op de 1e dinsdag van de maand (morgen dus) ook eens in SSB nu je een horizontale antenne hebt. Rond 1900 uur de antenne op 40 graden en stations als OZ1BEF of SK7MW proberen te werken. Nadien op 120 graden richting Ruhrgebied en na 2100 uur de antenne naar het westen om het ene na het andere UK-station eruit te vissen. Vergeet je log niet in te zenden. Info: https://vhf-uhf.veron.nl/home/activiteitenagenda/

-Verwijderd account

Re: Goede tropo condities op 2m. (27-10-2014).

#30 Bericht door -Verwijderd account »

Dankjewel voor je uitgebreide verhandeling over de mogelijkheden die tot onze beschikking staan.
PH2LB schreef:Ik heb al vanaf het begin dat ik mijn eerste machtiging heb, een 2m yagi op het dak staan (eerste zelfbouw daarna een groter exemplaar gekocht voor schroot prijs). De 2m band is een band waarbij om langere afstand je afhankelijk bent van tropo etc en daarom zit ik altijd met smart te wachten op de tropo's, maar maak ook regelmatig in SSB leuke QSO's met collega RZA's hier in de regio die VHF ook een warm hart toedragen. Hier in Twente zijn er een boel en ook de andere noordelijke provincies wordt het nog veel gebruikt.
Ik heb sterk de indruk dat er duidelijk verschil bestaat tussen de Randstad en de rest van het land voor wat betreft het gebruik van de amateurbanden. De 2m en de 70cm banden wordn hier weinig gebruikt voor onderling qso in simplex verkeer. En de SSB-mode wordt hier in de Randstad amper gebruikt. Opmerkelijk genoeg is er hier in mijn regio drukker op 4m dan op 2m en 70cm bij elkaar... Ik heb het dan wel over phone qso's in FM-mode, buiten het repeaternetwerk.
PH2LB schreef:Verder is het zo dat veel RZA's in binnen en buitenland door het 2m/70cm repeater netwerk, geen behoefte hebben om antenne's voor horizontale polarisatie te installeren en daardoor worden die banden eigenlijk weinig tot niet meer gebruikt in andere modi dan FM (APRS en enkele SSTV uitzending daargelaten). Tel daarbij op het beperkt aantal modellen rigs waarop 2m/70cm SSB/CW/AM beschikbaar is en je kansen voor een leuke QSO in SSB zowel binnen als buiten de lands grenzen met een beetje echte afstand al een hele uitdaging.
Persoonlijk vind ik dat we hier in Nederland wel erg veel repeaters hebben. En mede daardoor voelt menig amateur weinig behoefte om een antenne-installatie bij de woning te plaatsen. Alhoewel het ook veroorzaakt wordt door weerstand vanuit de buurt als je een beam wilt neerzetten. En gemeentes en woningbouw werken ook al weinig mee. Veel gedoe waar men geen zin in heeft.
Iemand die in dunbevolkt gebied woont en een 20 meter hoge mast heeft staan op het erf met enkel VHF en UHF beams erin, zal de drukte op de banden heel anders ervaren dan een stedeling in een finexwijk. De daken van zulke rijtjeshuizen kennen helemaal geen schoorstenen meer waar je een mastje aan kan bevestigen.

All-mode transceivers voor VHF en UHF zijn er wel in voldoende mate hoor, maar weinig interesse daarvoor. Want FM-mode is wel voldoende voor lokaal verkeer met een witte stok op een paaltje. Geen gedoe met rotor en richtantennes, lekker makkelijk.
Er zijn dus nog heel veel andere oorzaken meer waarom de interesse verschillend is. Zoals dus onder andere de praktische mogelijkheden voor antenneplaatsing.

Plaats reactie