CB keydown contests of Extreme CB
CB keydown contests of Extreme CB
Vandaag kwam ik op YouTube toevallig terecht in de wondere wereld
van de zgn. CB keydown contests, ook wel Extreme CB geheten.
Deze tak van 'sport' wordt klaarblijkelijk (nog) voornamelijk in de US gebezigd.
Wat is de bedoeling: twee personen met een 'bakkie' in de auto (hierover later meer)
staan naast elkaar. Enkele tientallen kilometers verderop staat een luisterpost
met een jurylid (en vaak ook een audiorecorder wanneer de uitslag wordt betwist).
De jury weet vaak niet welke code de deelnemers gebruiken. Er kunnen meerdere
luisterposten zijn met elk een jurylid.
Op aangeven van een persoon knijpen de twee deelnemers hun microfoon in en
roepen elk een, velaal unieke, code (meestal een getal). Diegene die het hardst
is, of als beste wordt verstaan, gaat door naar de volgende ronde of heeft gewonnen.
Het is dus een wedstrijd in pletten : -))
Met open mond van verbazing en respect heb ik zitten kijken naar de technisch
hoogstaande contrapsies die verschillende deelnemers in elkaar hebben geflanst
om binnen de wedstrijdregels en de (technische) randvoorwaarden zo'n hard
mogelijk signaal neer te zetten.
Je hebt verschillende klasses, afhankelijk van hoeveel 'pills' je in je eindtrap hebt zitten.
De 'pill' is een standaard, gelijk aan een 2SC2879, dus ~100W output. Er zijn deelnemers
die eindtrappen maken met 64 pills en dus 6.5 kW output maken (in de auto) !!
Maar, het kan nog extremer, 25 kW out met een 3CX15000. Als je onder de motorkap
kijkt wat er allemaal aan generatoren gemonteerd zijn om zo'n 3CX15000 ook z'n
output te laten leveren, ongelofelijk! Dit zijn deelnemers in de (wat ik maar even noem)
vrije klasse.
Even afgezien van 'dat het CB is' en 'dat CB-ers geen zendamaZeurs' (sorry, zendamateurs ;- )
zijn, vind ik het concept erg grappig. Temeer omdat je er ook wat voor moet doen.
Ofwel, maak het maar 'ns.
Wanneer je 25 kW output wilt opwekken in een auto moet je dondersgoed weten wat je doet.
Het moet heel blijven, je moet aan je antennesysteem werken etc etc. Ze doen aan
audioprocessing om maar zo goed mogelijk bij de jury/scheidsrechter hoorbaar te zijn enz.
Het is een melange van de zendkant van het contesten en een velddag ; -)
En ja, je mag volgens de FCC maar 4 watt hebben en ja, misschien dat er een beetje teveel
veldsterkte wordt neergezet etc etc.
See for yourself:
Hier een filmpje met wat uitleg.
Twee Big Guns. Het antenneontwerp van 'SHA-SHA' (die ook wint) is uitzonderlijk te noemen : -)
Dit is een filmpje van een jurylid.
Hier is een eindtrap te zien met 3 x 3CX5000.
Het filmpje duurt wat lang, maar bij 3:24 gaat de deksel van de eindtrap af.
Hier een filmpje van iemand die ons door zijn hele mobiele 'dragracing' pletstation leidt.
Wedstrijdregelementen.
van de zgn. CB keydown contests, ook wel Extreme CB geheten.
Deze tak van 'sport' wordt klaarblijkelijk (nog) voornamelijk in de US gebezigd.
Wat is de bedoeling: twee personen met een 'bakkie' in de auto (hierover later meer)
staan naast elkaar. Enkele tientallen kilometers verderop staat een luisterpost
met een jurylid (en vaak ook een audiorecorder wanneer de uitslag wordt betwist).
De jury weet vaak niet welke code de deelnemers gebruiken. Er kunnen meerdere
luisterposten zijn met elk een jurylid.
Op aangeven van een persoon knijpen de twee deelnemers hun microfoon in en
roepen elk een, velaal unieke, code (meestal een getal). Diegene die het hardst
is, of als beste wordt verstaan, gaat door naar de volgende ronde of heeft gewonnen.
Het is dus een wedstrijd in pletten : -))
Met open mond van verbazing en respect heb ik zitten kijken naar de technisch
hoogstaande contrapsies die verschillende deelnemers in elkaar hebben geflanst
om binnen de wedstrijdregels en de (technische) randvoorwaarden zo'n hard
mogelijk signaal neer te zetten.
Je hebt verschillende klasses, afhankelijk van hoeveel 'pills' je in je eindtrap hebt zitten.
De 'pill' is een standaard, gelijk aan een 2SC2879, dus ~100W output. Er zijn deelnemers
die eindtrappen maken met 64 pills en dus 6.5 kW output maken (in de auto) !!
Maar, het kan nog extremer, 25 kW out met een 3CX15000. Als je onder de motorkap
kijkt wat er allemaal aan generatoren gemonteerd zijn om zo'n 3CX15000 ook z'n
output te laten leveren, ongelofelijk! Dit zijn deelnemers in de (wat ik maar even noem)
vrije klasse.
Even afgezien van 'dat het CB is' en 'dat CB-ers geen zendamaZeurs' (sorry, zendamateurs ;- )
zijn, vind ik het concept erg grappig. Temeer omdat je er ook wat voor moet doen.
Ofwel, maak het maar 'ns.
Wanneer je 25 kW output wilt opwekken in een auto moet je dondersgoed weten wat je doet.
Het moet heel blijven, je moet aan je antennesysteem werken etc etc. Ze doen aan
audioprocessing om maar zo goed mogelijk bij de jury/scheidsrechter hoorbaar te zijn enz.
Het is een melange van de zendkant van het contesten en een velddag ; -)
En ja, je mag volgens de FCC maar 4 watt hebben en ja, misschien dat er een beetje teveel
veldsterkte wordt neergezet etc etc.
See for yourself:
Hier een filmpje met wat uitleg.
Twee Big Guns. Het antenneontwerp van 'SHA-SHA' (die ook wint) is uitzonderlijk te noemen : -)
Dit is een filmpje van een jurylid.
Hier is een eindtrap te zien met 3 x 3CX5000.
Het filmpje duurt wat lang, maar bij 3:24 gaat de deksel van de eindtrap af.
Hier een filmpje van iemand die ons door zijn hele mobiele 'dragracing' pletstation leidt.
Wedstrijdregelementen.
Re: CB keydown contests of Extreme CB
Hahah lachen dit .....Had al eens zoiets eerder gezien maar nog nooit zo extreem.
Vraag me toch wel af of je met dit soort vermogens en zo dicht er bij staan geen flinke overdosis Hf krijgt.....Doos paracetamollen tegen de hoofdpijn lijkt me wel nodig
Gr Jelle
Vraag me toch wel af of je met dit soort vermogens en zo dicht er bij staan geen flinke overdosis Hf krijgt.....Doos paracetamollen tegen de hoofdpijn lijkt me wel nodig
Gr Jelle
Re: CB keydown contests of Extreme CB
oei wat grappig zeg, en wat een techniek komt er aan te pas.
Lijkt me wel wat
Lijkt me wel wat
- elsinga
- Moderator
- Berichten: 3130
- Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
- Roepletters: PC5E
- Locatie: Heerenveen (JO22xx)
- Contacteer:
Re: CB keydown contests of Extreme CB
Het is mijn idee niet van een hobby, maar ze moeten inderdaad wel aardig thuis zijn in de QRO HF en antenne-techniek hiervoor.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken
-
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
- Roepletters: PE1KXY
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: CB keydown contests of Extreme CB
Gewoon fantasties. Wel een aparte kant van de hobby, is weer eens iets anders, geeft een heel ander licht op de kreet mobiel
Re: CB keydown contests of Extreme CB
Wel vet geluid van die Chevy !
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N
- PA2EFR
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
- Roepletters: PA2EFR
- Locatie: JO33HE: Haren Gn.
- Contacteer:
Re: CB keydown contests of Extreme CB
Ik vraag me af of je die dingen bij een beetje condities niet tot hier kunt ontvangen.
Mijn andere sites: https://www.tapedeckforum.nl en https://www.pa2efr.nl
Re: CB keydown contests of Extreme CB
.... But will it blend?
Re: CB keydown contests of Extreme CB
LOL! is us cb niet AM ?
Ik zou verwachten dat met zulke power variaties de spraak invloed op het toerental van de motor zou hebben
-P
Ik zou verwachten dat met zulke power variaties de spraak invloed op het toerental van de motor zou hebben
-P
- PA2EFR
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
- Roepletters: PA2EFR
- Locatie: JO33HE: Haren Gn.
- Contacteer:
Re: CB keydown contests of Extreme CB
Daarom geven ze gas.
Toch kan dat bij lange na niet de kW's compenseren.
Het blijft maar een relatief klein wisselstroomdynamo van die auto.
Toch kan dat bij lange na niet de kW's compenseren.
Het blijft maar een relatief klein wisselstroomdynamo van die auto.
Mijn andere sites: https://www.tapedeckforum.nl en https://www.pa2efr.nl
Re: CB keydown contests of Extreme CB
ze hebben er hele rijen met dynamo's op zitten (of alternators). Ook al geven ze gas, als de airco van mijn voertuig inslaat en daarbij ook beide elektrische fans dan merk ik daar toch wat van (met de wagen op cruisecontrol). De inschakel piek is erg fors, en de "klap" van de magneet koppeling van de aircopomp komt daar nog eens bij.
Ik zou verwachten dat wanneer je tussen de 2.5 en 10kw moduleert dat het ook al geef je gas te horen moet zijn in de belasting van de motor. Gezien de amp niet 100% efficient is wordt er toch al snel 20kw electrische energie opgewekt. De dynamo is ook weer niet 100% efficient en ga zo maar door, dus je onttrekt wellicht wel 30kw van de motor! Een amerikaanse V8 is in de regel wel vrij krachtig, maar vergis je niet dat ze het voor elkaar krijgen om 240pk uit een 7.zoveel liter V8 te prutsen, waarbij honda dat doet met 4 cylinders minder en slechts 2 liters. Kortom, ik zou het toch verwacht hebben er iets van te horen of merken
Ik vermoed dat het niet overkomt op de video.
-P
Ik zou verwachten dat wanneer je tussen de 2.5 en 10kw moduleert dat het ook al geef je gas te horen moet zijn in de belasting van de motor. Gezien de amp niet 100% efficient is wordt er toch al snel 20kw electrische energie opgewekt. De dynamo is ook weer niet 100% efficient en ga zo maar door, dus je onttrekt wellicht wel 30kw van de motor! Een amerikaanse V8 is in de regel wel vrij krachtig, maar vergis je niet dat ze het voor elkaar krijgen om 240pk uit een 7.zoveel liter V8 te prutsen, waarbij honda dat doet met 4 cylinders minder en slechts 2 liters. Kortom, ik zou het toch verwacht hebben er iets van te horen of merken
Ik vermoed dat het niet overkomt op de video.
-P
Re: CB keydown contests of Extreme CB
Ik dacht te hebben gelezen in een van die filmpjes dat er 1150HP werd opgewekt.
Dan kom je al een heel eind.
Dan kom je al een heel eind.
Re: CB keydown contests of Extreme CB
Ik ben er niet helemaal ingedoken maar vermoed het volgende m.b.t.
de 3CX15000 (of de 3 x 3CX5000, aka 'een Mississippi 3CX15000' ; -) contrapsies:
Een paar generatoren wordt gebruikt om de gloeispanning te maken, die dan
overigens wel gestabiliseerd moet worden op de vereiste spanning/stroom
(6.3V voor 3CX15000 en 10V voor 3CX5000).
'De rest' van de generatoren zit aan de primaire kant van een hoogspanningstrafo.
Hoe meer gas je geeft, des te meer spanning er uit de generatoren komt, des
te meer hoogspanning en des te meer output. Dat zie je heel duidelijk op een
van de filmpjes.
Stel er wordt 20 kW output gemaakt. Rendement van de eindtrap ~65%
(hoe meer HV er op de anode staat, des te beter het rendement overigens).
Rendement van de generatoren ~85% (is o.a. afhankelijk van toerental).
Dan stel ik de overbrengingsverliezen maar even op ~10% (i.v.m. ingewikkelde
V-snaarcontrapsies etc.), dus rendement ~90%.
Om 20 kW output te maken moet er (1/0.65)*(1/0.85)*(1/0.90)*20kW = ~40 kW
gemaakt worden. Dat is dus ~54 pk.
Een gewone middenklasse auto levert dat zonder problemen.
Naarmate de motor zwaarder belast wordt, zal het toerental afnemen en vandaar
dus dat men 'ernstig' gas geeft. En zoals het met amerikanen vaak is, de 'brute
force approach' levert ook rendement en resultaten ; -)
Ik blijf het een intrigerend iets vinden.
Zullen wij met een clubje een dergelijke contrapsie maken en meedoen in de States? :- )
de 3CX15000 (of de 3 x 3CX5000, aka 'een Mississippi 3CX15000' ; -) contrapsies:
Een paar generatoren wordt gebruikt om de gloeispanning te maken, die dan
overigens wel gestabiliseerd moet worden op de vereiste spanning/stroom
(6.3V voor 3CX15000 en 10V voor 3CX5000).
'De rest' van de generatoren zit aan de primaire kant van een hoogspanningstrafo.
Hoe meer gas je geeft, des te meer spanning er uit de generatoren komt, des
te meer hoogspanning en des te meer output. Dat zie je heel duidelijk op een
van de filmpjes.
Stel er wordt 20 kW output gemaakt. Rendement van de eindtrap ~65%
(hoe meer HV er op de anode staat, des te beter het rendement overigens).
Rendement van de generatoren ~85% (is o.a. afhankelijk van toerental).
Dan stel ik de overbrengingsverliezen maar even op ~10% (i.v.m. ingewikkelde
V-snaarcontrapsies etc.), dus rendement ~90%.
Om 20 kW output te maken moet er (1/0.65)*(1/0.85)*(1/0.90)*20kW = ~40 kW
gemaakt worden. Dat is dus ~54 pk.
Een gewone middenklasse auto levert dat zonder problemen.
Naarmate de motor zwaarder belast wordt, zal het toerental afnemen en vandaar
dus dat men 'ernstig' gas geeft. En zoals het met amerikanen vaak is, de 'brute
force approach' levert ook rendement en resultaten ; -)
Ik blijf het een intrigerend iets vinden.
Zullen wij met een clubje een dergelijke contrapsie maken en meedoen in de States? :- )
Laatst gewijzigd door Remco op 06 sep 2012, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: CB keydown contests of Extreme CB
wij weten allemaal wat het radiovirus kan doen ...
tja ..
die mannen moeten hier toch te horen zijn ...
kan je misschien on-line een extra jury rapport geven voor DX ....
7777777777777777777....3333333333333333333
tja ..
die mannen moeten hier toch te horen zijn ...
kan je misschien on-line een extra jury rapport geven voor DX ....
7777777777777777777....3333333333333333333
Re: CB keydown contests of Extreme CB
In zuid amerika worden ze 30db over 9 ontvangen......Dus met wat condities zal het hier ook zeker te ontvangen zijn.PA2EFR schreef:Ik vraag me af of je die dingen bij een beetje condities niet tot hier kunt ontvangen.
Zou er alleen niet graag naar luisteren
Maar blijft wel een grappig iets.
Gr Jelle