CB keydown contests of Extreme CB

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

CB keydown contests of Extreme CB

#1 Bericht door Remco »

Vandaag kwam ik op YouTube toevallig terecht in de wondere wereld
van de zgn. CB keydown contests, ook wel Extreme CB geheten.
Deze tak van 'sport' wordt klaarblijkelijk (nog) voornamelijk in de US gebezigd.

Wat is de bedoeling: twee personen met een 'bakkie' in de auto (hierover later meer)
staan naast elkaar. Enkele tientallen kilometers verderop staat een luisterpost
met een jurylid (en vaak ook een audiorecorder wanneer de uitslag wordt betwist).
De jury weet vaak niet welke code de deelnemers gebruiken. Er kunnen meerdere
luisterposten zijn met elk een jurylid.

Op aangeven van een persoon knijpen de twee deelnemers hun microfoon in en
roepen elk een, velaal unieke, code (meestal een getal). Diegene die het hardst
is, of als beste wordt verstaan, gaat door naar de volgende ronde of heeft gewonnen.

Het is dus een wedstrijd in pletten : -))

Met open mond van verbazing en respect heb ik zitten kijken naar de technisch
hoogstaande contrapsies die verschillende deelnemers in elkaar hebben geflanst
om binnen de wedstrijdregels en de (technische) randvoorwaarden zo'n hard
mogelijk signaal neer te zetten.

Je hebt verschillende klasses, afhankelijk van hoeveel 'pills' je in je eindtrap hebt zitten.
De 'pill' is een standaard, gelijk aan een 2SC2879, dus ~100W output. Er zijn deelnemers
die eindtrappen maken met 64 pills en dus 6.5 kW output maken (in de auto) !!

Maar, het kan nog extremer, 25 kW out met een 3CX15000. Als je onder de motorkap
kijkt wat er allemaal aan generatoren gemonteerd zijn om zo'n 3CX15000 ook z'n
output te laten leveren, ongelofelijk! Dit zijn deelnemers in de (wat ik maar even noem)
vrije klasse.

Even afgezien van 'dat het CB is' en 'dat CB-ers geen zendamaZeurs' (sorry, zendamateurs ;- )
zijn, vind ik het concept erg grappig. Temeer omdat je er ook wat voor moet doen.
Ofwel, maak het maar 'ns.

Wanneer je 25 kW output wilt opwekken in een auto moet je dondersgoed weten wat je doet.
Het moet heel blijven, je moet aan je antennesysteem werken etc etc. Ze doen aan
audioprocessing om maar zo goed mogelijk bij de jury/scheidsrechter hoorbaar te zijn enz.

Het is een melange van de zendkant van het contesten en een velddag ; -)

En ja, je mag volgens de FCC maar 4 watt hebben en ja, misschien dat er een beetje teveel
veldsterkte wordt neergezet etc etc.

See for yourself:

Hier een filmpje met wat uitleg.

Twee Big Guns. Het antenneontwerp van 'SHA-SHA' (die ook wint) is uitzonderlijk te noemen : -)

Dit is een filmpje van een jurylid.

Hier is een eindtrap te zien met 3 x 3CX5000.
Het filmpje duurt wat lang, maar bij 3:24 gaat de deksel van de eindtrap af.

Hier een filmpje van iemand die ons door zijn hele mobiele 'dragracing' pletstation leidt.

Wedstrijdregelementen.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: CB keydown contests of Extreme CB

#2 Bericht door xxxx »

Hahah lachen dit 8) .....Had al eens zoiets eerder gezien maar nog nooit zo extreem.
Vraag me toch wel af of je met dit soort vermogens en zo dicht er bij staan geen flinke overdosis Hf krijgt.....Doos paracetamollen tegen de hoofdpijn lijkt me wel nodig :lol:

Gr Jelle

Theo

Re: CB keydown contests of Extreme CB

#3 Bericht door Theo »

oei wat grappig zeg, en wat een techniek komt er aan te pas.
Lijkt me wel wat :D

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: CB keydown contests of Extreme CB

#4 Bericht door elsinga »

Het is mijn idee niet van een hobby, maar ze moeten inderdaad wel aardig thuis zijn in de QRO HF en antenne-techniek hiervoor. 8)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: CB keydown contests of Extreme CB

#5 Bericht door PE1KXY »

Gewoon fantasties. Wel een aparte kant van de hobby, is weer eens iets anders, geeft een heel ander licht op de kreet mobiel :D

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: CB keydown contests of Extreme CB

#6 Bericht door ON5GM »

Wel vet geluid van die Chevy !
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: CB keydown contests of Extreme CB

#7 Bericht door PA2EFR »

Ik vraag me af of je die dingen bij een beetje condities niet tot hier kunt ontvangen.
;)

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: CB keydown contests of Extreme CB

#8 Bericht door PA3BAS »

.... But will it blend?

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: CB keydown contests of Extreme CB

#9 Bericht door pa5cal »

LOL! is us cb niet AM ?

Ik zou verwachten dat met zulke power variaties de spraak invloed op het toerental van de motor zou hebben ;)

-P

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: CB keydown contests of Extreme CB

#10 Bericht door PA2EFR »

Daarom geven ze gas.
Toch kan dat bij lange na niet de kW's compenseren.
Het blijft maar een relatief klein wisselstroomdynamo van die auto.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: CB keydown contests of Extreme CB

#11 Bericht door pa5cal »

ze hebben er hele rijen met dynamo's op zitten (of alternators). Ook al geven ze gas, als de airco van mijn voertuig inslaat en daarbij ook beide elektrische fans dan merk ik daar toch wat van (met de wagen op cruisecontrol). De inschakel piek is erg fors, en de "klap" van de magneet koppeling van de aircopomp komt daar nog eens bij.

Ik zou verwachten dat wanneer je tussen de 2.5 en 10kw moduleert dat het ook al geef je gas te horen moet zijn in de belasting van de motor. Gezien de amp niet 100% efficient is wordt er toch al snel 20kw electrische energie opgewekt. De dynamo is ook weer niet 100% efficient en ga zo maar door, dus je onttrekt wellicht wel 30kw van de motor! Een amerikaanse V8 is in de regel wel vrij krachtig, maar vergis je niet dat ze het voor elkaar krijgen om 240pk uit een 7.zoveel liter V8 te prutsen, waarbij honda dat doet met 4 cylinders minder en slechts 2 liters. Kortom, ik zou het toch verwacht hebben er iets van te horen of merken :)

Ik vermoed dat het niet overkomt op de video.

-P

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CB keydown contests of Extreme CB

#12 Bericht door PA2OLD »

Ik dacht te hebben gelezen in een van die filmpjes dat er 1150HP werd opgewekt.
Dan kom je al een heel eind.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: CB keydown contests of Extreme CB

#13 Bericht door Remco »

Ik ben er niet helemaal ingedoken maar vermoed het volgende m.b.t.
de 3CX15000 (of de 3 x 3CX5000, aka 'een Mississippi 3CX15000' ; -) contrapsies:

Een paar generatoren wordt gebruikt om de gloeispanning te maken, die dan
overigens wel gestabiliseerd moet worden op de vereiste spanning/stroom
(6.3V voor 3CX15000 en 10V voor 3CX5000).

'De rest' van de generatoren zit aan de primaire kant van een hoogspanningstrafo.
Hoe meer gas je geeft, des te meer spanning er uit de generatoren komt, des
te meer hoogspanning en des te meer output. Dat zie je heel duidelijk op een
van de filmpjes.

Stel er wordt 20 kW output gemaakt. Rendement van de eindtrap ~65%
(hoe meer HV er op de anode staat, des te beter het rendement overigens).
Rendement van de generatoren ~85% (is o.a. afhankelijk van toerental).
Dan stel ik de overbrengingsverliezen maar even op ~10% (i.v.m. ingewikkelde
V-snaarcontrapsies etc.), dus rendement ~90%.

Om 20 kW output te maken moet er (1/0.65)*(1/0.85)*(1/0.90)*20kW = ~40 kW
gemaakt worden. Dat is dus ~54 pk.
Een gewone middenklasse auto levert dat zonder problemen.

Naarmate de motor zwaarder belast wordt, zal het toerental afnemen en vandaar
dus dat men 'ernstig' gas geeft. En zoals het met amerikanen vaak is, de 'brute
force approach' levert ook rendement en resultaten ; -)

Ik blijf het een intrigerend iets vinden.

Zullen wij met een clubje een dergelijke contrapsie maken en meedoen in de States? :- )
Laatst gewijzigd door Remco op 06 sep 2012, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: CB keydown contests of Extreme CB

#14 Bericht door pa1bvm »

wij weten allemaal wat het radiovirus kan doen ...
tja ..

die mannen moeten hier toch te horen zijn ...
kan je misschien on-line een extra jury rapport geven voor DX ....


7777777777777777777....3333333333333333333

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: CB keydown contests of Extreme CB

#15 Bericht door xxxx »

PA2EFR schreef:Ik vraag me af of je die dingen bij een beetje condities niet tot hier kunt ontvangen.
;)
In zuid amerika worden ze 30db over 9 ontvangen......Dus met wat condities zal het hier ook zeker te ontvangen zijn.
Zou er alleen niet graag naar luisteren :wink:

Maar blijft wel een grappig iets.

Gr Jelle

Plaats reactie