GU74 in conditie houden

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

GU74 in conditie houden

#1 Bericht door PA3HGT »

Hallo iedereen,

Ik heb 4 reserve GU74's die ik wil conditioneren zodat ik ze kan inzetten mocht er eentje of 2 stuks moeten worden vervangen in de Acom 1000/2000.
Heb eerst de heater van de GU74 onder spanning gebracht vanaf 3 volt tot 12 volt in stappen van 2 volt per 2 uur waar de buis geforceerd gekoeld werd. :D

Nu heb ik begrepen dat het daarna zetten onder hoogspanning ook wel een aanbeveling verdiend en ik had daar toch wel een paar vragen over omdat ik weinig ervaring heb met buizen.
Moet op de aansluiting waar de hoogspanning (Anode?) aan gekoppeld wordt,een gelijk- of wisselspanning worden aangesloten en zo,ja hoeveel mag dat zijn :?:

Ik had begrepen dat G1 (pin1) en G2 (pin 5 en C2) moeten worden verbonden aan massa van de HV :?:
Blijft over de kathode ...
Verdiend het dan ook de aanbeveling om de heaterspanning van 12 volt aan te sluiten waarbij ook de buis uiteraard geforceerd gekoeld moet worden ?


Moet ik op meer dingen letten ?
Misschien stomme vragen maar ik denk dat je alleen stomme antwoorden hebt.
Ik ben benieuwd naar de reacties en alvast bedankt voor de moeite !

Hans
Bijlagen
GU-74B_info_2.jpg
GU-74B_info_2.jpg (58.4 KiB) 5621 keer bekeken
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: GU74 in conditie houden

#2 Bericht door PA1ZP »

Dag Hans

Het zijn zeker geen stomme vragen die je stelt.
Ik zou ook het probleem kunnen hebben als ik nog reserve buizen had.
Iedereen die reserve buizen heeft voor zijn eindtrap zou zich die vraag moeten stellen.
Hoe houd ik deze buizen in goede conditie.
Als je 4 goede buizen hebt in goede conditie is het wisselen en allemaal zeer regelmatig gebruiken van deze buizen de beste methode.

Ik heb slechts 2 tips, kijk eens bij PA0FRI of W8JI op de site, want daar staat behoorlijke info op over reconditioneren van buizen.

Wel weet ik ondertussen van die mensen dat de vraag of het reconditioneren gelukt is pas duidelijk wordt als er uiteindelijk HF power uit de buis gehaald gaat worden.
Al het reconditioneren is er op gebaseerd om de onderdelen van de buis die er voor in staat zijn het vacuum goed te houden en eventueel te herstellen op een juiste manier voldoende heet te stoken zonder gebruik van hoogspanning zodat zij hun werk kunnen gaan doen.
Beide stations zowel PA0FRI Frits als W8JI Tom gebruiken een lage gelijkspanning op de anode om de anode vermogen te laten disciperen en zodoende op een gecontroleerde manier voldoende warmte in de buis te krijgen zodat het getter materiaal zijn werk kan doen.
De lage spanning die ze beiden gebruiken voor het creeeren van een anode stroom en discipatie voorkomt bij een slecht vacuum dat er flash overs van de anode naar de grid of kathode kunnen ontstaan en deze beschadigd kunnen raken.
W8JI is verder heel duidelijk over de kans van slagen, echt zien of het gewerkt heeft en of de buis goed is kan je pas weten als er werkelijk ook hoogspanning op de buis staat en ook flink HF vermogen geleverd wordt.

Een mailtje naar PA0FRI zou u misschien hulp kunnen bieden.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA1cm
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:35

Re: GU74 in conditie houden

#3 Bericht door PA1cm »

Hans, bekijk onderstaande site eens

http://www.ve1dx.net/acomtube/

gr. Corné

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: GU74 in conditie houden

#4 Bericht door PA0FRI »

PA1ZP schreef: Een mailtje naar PA0FRI zou u misschien hulp kunnen bieden.
Zie: http://pa0fri.home.xs4all.nl/Lineairs/T ... iveren.htm
Bijlagen
811s.gif
811s.gif (42.3 KiB) 5553 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: GU74 in conditie houden

#5 Bericht door PA3HGT »

PA0FRI schreef:
PA1ZP schreef: Een mailtje naar PA0FRI zou u misschien hulp kunnen bieden.
Zie: http://pa0fri.home.xs4all.nl/Lineairs/T ... iveren.htm
Jos en Corne: Bedankt voord e replay.

Ik heb Frits gemaild,antwoord gehad en daarna nog een paar aanvullende vragen gesteld.
Ben er nog niet helemaal uit hoe de aansluitingen worden benoemd op de site van Frits maar dat hoor ik of lees ik grag terug.
Ik wil namelijk geen fouten maken en zodoende een buis mogelijk stuk maken,kan ik net zo goed de vrouw een keer mee uiteten nemen ;-)

Hans
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: GU74 in conditie houden

#6 Bericht door PA0FRI »

PA3HGT schreef: Ik heb Frits gemaild,antwoord gehad en daarna nog een paar aanvullende vragen gesteld. Hans
Hans,

de min komt aan de kathode zoals bij GU43B en alle andere indirect verhitte buizen.

De lage gelijkspanning opvoeren tot dat de maximaal toegestane stroom van de buis bereikt wordt.

Ik heb maar één gebruikte GU74 en geen buisvoet, zodat ik geen vergelijkingsmateriaal heb
met een goede buis en dus nog geen correcte info kan verstrekken van die buis.

Frits.
Bijlagen
gu43bs.gif
gu43bs.gif (3.2 KiB) 5535 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: GU74 in conditie houden

#7 Bericht door pa1bvm »

Op zendamateurtweedehands zijn regelmatig advertenties te vinden van een amateur uit Alkmaar
>>ham-Tubes<<

ik heb daar ooit een reserve GU74 gekocht ..
die buis werd dan ook eerst netjes " geactiveerd" door de leverancier volgens een bepaalde methode en daarna pas opgestuurd
deze buis is nog steeds reserve .. af en toe gebruik ik de buis even en dan weer netjes opbergen ..

in de advertenties staat vast wel een e-mail adres .. deze OM uit Alkmaar was heel erg behulpzaam en
had blijkbaar erg veel ervaring met GU74B's ..
Mijn ervaring met GU74B's is beperkt .. al ruim 9 jaar dezelfde buis .. en ondanks mishandeling ..hij doet het nog
ok ..misschien niet helemaal " top" meer maar goed genoeg ..

Groet Rick , PA1BVM

Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: GU74 in conditie houden

#8 Bericht door PA3HGT »

pa1bvm schreef:Op zendamateurtweedehands zijn regelmatig advertenties te vinden van een amateur uit Alkmaar
>>ham-Tubes<<

ik heb daar ooit een reserve GU74 gekocht ..
die buis werd dan ook eerst netjes " geactiveerd" door de leverancier volgens een bepaalde methode en daarna pas opgestuurd
deze buis is nog steeds reserve .. af en toe gebruik ik de buis even en dan weer netjes opbergen ..

in de advertenties staat vast wel een e-mail adres .. deze OM uit Alkmaar was heel erg behulpzaam en
had blijkbaar erg veel ervaring met GU74B's ..
Mijn ervaring met GU74B's is beperkt .. al ruim 9 jaar dezelfde buis .. en ondanks mishandeling ..hij doet het nog
ok ..misschien niet helemaal " top" meer maar goed genoeg ..

Groet Rick , PA1BVM
He Rick,

Kees ken ik wel,ik heb weleens een paar keer met hem gemaild,is ook een goede tip van je.
Ik ga zeker de methode van PA0FRI eens proberen !

Hans
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

Plaats reactie