Het Zendcomplex meet 3kW duurzame vermogen

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Draco Malfoy
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jan 2010, 02:47

Het Zendcomplex meet 3kW duurzame vermogen

#1 Bericht door Draco Malfoy »

Goede mittag aan alle zendamateurs.

Ik zou willen hier een zelfgebouwte Zendcomplex op basis van enkele militaire modulen verbeelden. In het project werd bijzondere prijs gestellt op industriële aanbiedingsvorm, de naleving van industrie-normen, absolute degelijkheid en betrouwbaarheid, evenals hoge lineariteit van de versterking en de best mogelijke signaal kwaliteit.

Heel kort de belangrijkste gegevens:
- Frequenzbereich - 1,5 tot 30Mhz;
- Röhre - GU-84B;
- Sendeleistung - 3kW Norm/Dauerstrich, nicht SSB, nicht PEP, sondern 3kW für alle Betriebsarten im 24/7 Format;
- Betriebsart - SSB, FM;
- Ansteuerung - von einem Rohde & Schwarz Signalgenerator oder wahlweise vom Tranciever über ein 30db Dämpfungsglied (in der Anlage integriert);
- Antennen: sämtliche über symmetrische Feederleitung gespeiste Antennen (beispielsweise vollsymmetrische Dipole, asymmetirsche Vertikalstrahler), sowie alle Antennen, die über ein 50 Ohm Koaxialkabel gespeist werden;
- angestrebte Signalqualität: IMD Abstand - 36db, Oberwellenabstand - 58 db.
- Gewicht: max. 400 kg;
- Stromverbrauch: 400V Drehstrom max. 10A je Phase;

Wat er nog niet afgerond is, en daarom op de foto's niet te finden: het switchbox "antenne/proefloop", ventilatie eenheid, enkele kabels tussen de modules, keramische feedthroughs voor de Feeder-Lijn, geïntegreerde dummy-load.

Voor alle suggesties en opbouwende kritiek ben ik altijd open en dankbaar :-)

Na de voltooiing is de zendcomplex vervremdbaar, prijs kan worden aangevraagd.
Bij interesse, je kunt mij in de ruimten van onze firma bezoeken en de installatie zelf testen.
Bijlagen
_DSC8749.JPG
_DSC8747.JPG
_DSC8742.JPG
_DSC8704.JPG
_DSC8701.JPG
_DSC8692.JPG
_DSC8683.JPG
Laatst gewijzigd door Draco Malfoy op 01 nov 2011, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Draco Malfoy
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jan 2010, 02:47

Re: Het Zendcomplex meet 3kW duurzame vermogen

#2 Bericht door Draco Malfoy »

noog enkele foto's:
Bijlagen
_DSC8883.JPG
_DSC8903.JPG
_DSC8909.JPG
_DSC8911.JPG
_DSC8917.JPG
_DSC8919.JPG
_DSC8927.JPG

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Het Zendcomplex meet 3kW duurzame vermogen

#3 Bericht door PE1LGW »

voor welke frequentie is dit bedoeld.
had ook je call sign niet gevonden in je verhaal.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Draco Malfoy
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jan 2010, 02:47

Re: Het Zendcomplex meet 3kW duurzame vermogen

#4 Bericht door Draco Malfoy »

Excuse, tuurlijk 1-30 Mhz, heb ik nu ook boven gewijzigd. Waarvoor is mij callsign van interesse ?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Het Zendcomplex meet 3kW duurzame vermogen

#5 Bericht door coolepascal »

Rens, voor het bezit of verkoop van dergelijke spullen is nog een callsign nogeen licentie een vereiste.
Mijn call en mijn naam is immers ook absoluut geheim en niemand weet die... :twisted:

Moet zeggen dat de gekozen nickname van deze meneer wel boekdelen spreekt, past idd bij het apparaat dat hij aanbied :roll:

Overigens meneer Malafoyde het gebruik van een dergelijk apparaat door radioamateurs is in Nederland (en naar ik meen ook in Belgie) ook teveel van het goede !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Het Zendcomplex meet 3kW duurzame vermogen

#6 Bericht door PE1PQX »

Voor zover ik weet is een registratie geen vereiste voor verkoop en bezit van radio-zend apparatuur.
Het gebruik daarentegen weer wel....

Zit nog wel een verschil in.

Edit, verbetering: vergunning veranderd in registratie
Laatst gewijzigd door PE1PQX op 01 nov 2011, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Het Zendcomplex meet 3kW duurzame vermogen

#7 Bericht door PE1LGW »

we zitten bijna op de zelfde golf lengte.
Naar mijn idee is het in bezit hebben van een dergelijk zender park zonder licentie in nederland niet toegestaan, maar hij gaat natuurlijk niet zenden met de krachtpatser.
Maar ik kan het mis hebben.
Nu is het niet duidelijk of deze zendamatuer in nederland woont of in een ander land.
En in een ander land zijn natuurlijk andere regels.

Hij maakt wel goed gebruik van een vertaal tool. (vervremdbaar) Mooi woord

PS ik spreek mogelijk vanavond wel weer mobiel.
Zal je dan met je eigen naam aan spreken 8)

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Het Zendcomplex meet 3kW duurzame vermogen

#8 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 29 mar 2012, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Het Zendcomplex meet 3kW duurzame vermogen

#9 Bericht door PE1PQX »

In de vergunning-voorwaarden staat niets over het in het bezit hebben van dergelijke apparatuur zonder die registratie.
Destijds was het bezit wel toegestaan, maar het gebruik niet (zonder de verplichte machtiging/vergunning/registratie).
Dit zou anders betekenen dat eindbuizen (zoals 4CX800, 4CX1500 en veel meer) die een vermogen kunnen leveren van meer dan 400W RF ook verboden bezit zouden zijn... Denk niet dat de betreffende wetten zo krom zijn...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Draco Malfoy
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jan 2010, 02:47

Re: Het Zendcomplex meet 3kW duurzame vermogen

#10 Bericht door Draco Malfoy »

PE1LGW schreef:Nu is het niet duidelijk of deze zendamatuer in nederland woont of in een ander land.
En in een ander land zijn natuurlijk andere regels.
Ik sitte in Duitsland. Wij hebben geen beperkingen voor het besit van zendapparatuur. Indien ik ermee zenden willen zou, gaa ik naar een zendamateur-club meet een geldige registratie.
Daarboven ben ik geen privatperson, maar een onderneming in de elektrotechnische branche. Ik bouwe eigenlijk control units voor de industrie.
Hij maakt wel goed gebruik van een vertaal tool. (vervremdbaar) Mooi woord
U heeft gelijk, mij nederlands is noog niet perfect, excuse. Wat is het rechte woord an deze plaats ?
Moet zeggen dat de gekozen nickname van deze meneer wel boekdelen spreekt
Wel, je heft klaarblijkelijk ook Harry Potter gelezen ;-)
Bijlagen
_DSC8902.JPG
_DSC8825.JPG
_DSC8820.JPG

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Het Zendcomplex meet 3kW duurzame vermogen

#11 Bericht door pa5cal »

Een prachtig stukje handenarbeid zeg :) De afwerking ziet er mooi uit van de bekabeling, jammer dat de behuizingen niet allemaal even netjes zijn, dat zou dit wel afronden als een prachtwerkje.

Niet te min, erg mooi.

Vervreemdbaar, ik denk dat je bedoeld te zeggen dat hij van eigenaar zou kunnen verwisselen oftewel gewoon "te koop" :)

Ten slotte, ik meen dat je wel eens vaker zoiets als dit gemaakt hebt, correct? Ben je toevallig van plan om amplifiers ed in opdracht te gaan maken oid?

Tot slot, ik kan het zeker waarderen dat een van onze oosterburen probeerd onze taal te spreken, al is het via een tool!

-P

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Het Zendcomplex meet 3kW duurzame vermogen

#12 Bericht door PA-een »

Wat zijn de toegestane vermogens in Duitsland eigenlijk? Ik denk dat ik ga verhuizen!! :mrgreen:

Overigens mooie foto's met vakmanschap, petje af!

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Het Zendcomplex meet 3kW duurzame vermogen

#13 Bericht door PE1LGW »

Vervreemdbaar wederverkoop of gewoon voor de verkoop.

Een juiste poging om het nederlands onder de knie te krijgen, is gewoon doen, heel goed Draco.
Een paar taal foutjes lezen we wel doorheen. de moeite is een 10 waard.
Mijn duits is ook niet 100 %
spreek zelf uberhaupt ook maar een woord duits, weet alleen niet meer wat het was. :lol:

Maar ben ook wel onder indruk, bij het eerste aanzien mogelijk een zender voor 100 Mhz.
Misschien foutje van mij sorry, was dan mogelijk iets minder geweest.

100 Mhz zender op 3KW is ook wel erg veel.

Kon dan deze wel als nood zenden gebruikt worden.
Resent twee uitgevallen, was een mooie deal geweest

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Draco Malfoy
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jan 2010, 02:47

Re: Het Zendcomplex meet 3kW duurzame vermogen

#14 Bericht door Draco Malfoy »

pa5cal schreef:Een prachtig stukje handenarbeid zeg :)
Dank je wel!
De afwerking ziet er mooi uit van de bekabeling, jammer dat de behuizingen niet allemaal even netjes zijn, dat zou dit wel afronden als een prachtwerkje.
Je meent de behuizingen van de modules ? Oorspronkelijk was er een ander concept van de costructive opstelling. De twee modules van boven stamen af van een militairise zendcomplex meet een compleet ander kastconstructie.
Vervreemdbaar, ik denk dat je bedoeld te zeggen dat hij van eigenaar zou kunnen verwisselen oftewel gewoon "te koop" :)
exact :-)
Tot slot, ik kan het zeker waarderen dat een van onze oosterburen probeerd onze taal te spreken, al is het via een tool!
Niet via een tool, maar met een woordenboek ;-) Anders zou her gaar niet mogelijk zijn, dergelijk kommunkatie correct te vertalen.
Wat zijn de toegestane vermogens in Duitsland eigenlijk?
De officiele toegestane vermogen is 750W PEP maar de meesten amateure hebben niet minder dan 1500W. Daarboven, je kunt een separaat vergunning bij de BNetzA (de Rijksagentuur) voor grootere vermogen aanvragen.
maar een woord duits, weet alleen niet meer wat het was. :lol:
Jo ik heb somtijds hetzelfde problem met nederlands ;-
Ten slotte, ik meen dat je wel eens vaker zoiets als dit gemaakt hebt, correct? Ben je toevallig van plan om amplifiers ed in opdracht te gaan maken oid?
Het is niet de eerste keer, dat ik een zender gebouwt heb, correct. Ik kun natuurlijk ook amplifers in opdracht vervaardigen. Welke vereisten voor je wens-amplifer zijn gegeven ?
Voor detailvraagen etc. - het beste is, je schrijft mij een email: igor.linoyskiy [at] rwth-aachen.de

Draco Malfoy
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jan 2010, 02:47

Re: Het Zendcomplex meet 3kW duurzame vermogen

#15 Bericht door Draco Malfoy »

Nog enkele Fotos...
Bijlagen
hv_netzteil_002_152.jpg
hv_netzteil_021_150.jpg
hv_netzteil_023_100.jpg

Plaats reactie