Full duty cycle

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Full duty cycle

#1 Bericht door pa5cal »

Met regelmaat experimenteer ik met digitale modussen (ik versta hier maar even onder alles wat ik met de PC doe ook al is de output analoog). Na een paar dagen met SSTV software gespeeld te hebben (uitproberen, interface afstellen enz.) is mijn set ongeveer door zijn plankje gesmolten ;) en bedacht ik me dat dit ook anders moest kunnen.

Om mijn set nu eens wat koeler te laten draaien bedacht ik me dat een amp wel eens de oplossing kon zijn voor mijn dilemma. Ook al staat namelijk in het boekje van kenwood dat ze geschikt zijn voor 100% duty cycle, wil ik ze best geloven, maar ik ruik de voedingspanningskabel gewoon zo gruwelijk heet wordt alles achterin. (overgangsweerstand denk ik van de connector oa.). Uiteraard meteen even het grote boze interwebs beklommen en eens gaan zoeken op amplifiers en hun duty cycle. De meest handige zoekterm bleek op AM of RTTY te zijn gezien dat natuurlijk veel gebruikte hamer modussen zijn.

Wat ik echter las werd ik niet perse vrolijk van, verreweg de meeste ameritron amps ed die nog enigzins tegelijk christelijke prijzen te koop zijn in den lage landen zullen het niet overleven is de mening van menigeen en een favoriet van mij (omdat ik nu eenmaal kenwood nut ben) de TL-922 zou het ook niet kunnen waarderen.

Bij die laatste echter speelt een rol dat hij een forse overhead heeft tov onze maximaal toegestane PEP. De HAM vraag is nu dus: wie heeft er ervaringen met dit soort key-down activiteiten met welke amps en overleven ze dit ja/nee? Mijn inziens moet 400watt keydown door de TL-922 wel te doen zijn, maar deze jongen is best prijzig vermoed ik 2e hands. Amps die meer richting het budget komen (en richting onze machtigingsvoorwaarden, iig op papier) zijn suspect to failure.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

-P

Theo

Re: Full duty cycle

#2 Bericht door Theo »

Voor welke frequetie ben je op zoek?
Ik vermoed Korte golf? En wil je daarin ook de 160 meter band in hebben?
Mijn ervaring is, veel reclame geweld voor eindtrappen, maar geen 24/7 bedrijf mogelijk.
Dat moet een eindtrap naar mijn mening kunnen, en de voeding dus ook :D
Je komt erg snel op zelfbouw uit, en kopen kan goed, maar er zit wel een prijskaartje aan vast.
Vraag Bouke Zwerver eens, das de bekende zelfbouwer met goed spul voor nette prijzen.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Full duty cycle

#3 Bericht door coolepascal »

Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Full duty cycle

#4 Bericht door pa5cal »

Inderdaad op zoek naar HF op dit moment. Bouke Zwerver al eens gemailed maar destijds geen antwoord ontvangen. Ik sluit niet uit dat het aan een spamfilter ofzo ligt maar toch jammer. Wellicht moet ik het nog eens proberen of heeft iemand een werkend mail adres :)

Overigens, zo'n dump amp zal inderdaad wel bestemd en geschikt zijn om full duty cycle te draaien! Ik bezit wel wat componenten voor een HF amp maar niet echt de vakkundigheid om dat tot een goed einde te brengen, wellicht dat bouke dat wel kan. Tot nu toe lijkt het erop dat commerciele varianten niet geschikt zijn voor 24/7 key down... ;)

-P

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Full duty cycle

#5 Bericht door Steef »

EDIT:

Deze is van BOUKE en staat te koop met telefoonnummer:

http://www.tweedehands.nl/103448641


Met 400 watt psk31 smelt een ACOM 1000 nog door de plank heen!

Een ACOM 1000 kan een 48 uurs RTTY contest met 400 watt redelijk goed aan.
Maar als je perongeluk het uitgangvermogen op 600 Watt zet, dan loopt de tempratuur van de buis erg op denk ik.
400 watt PSK31 zal dan toch al te veel gevraagd zijn denk ik.

Een GOEDE Heathkit SB1000 met extra ventilator zal het waarschijnlijk ook niet echt naar zijn zin hebben met 400 watt digimodes.

Een TL922 is echt een mooie versterker, die de 400 watt RTTY wel zal kunnen doen, PSK31 zal die niet fijn vinden als je echt lang er mee gaat zenden. Deze zijn ook al wat ouder, en zal je dus naar een goed onderhouden exemplaar op zoek moeten.

Een versterker die wel continu 400 watt PSK31 kan doen en relatief de goedkoopste oplossing is, is denk ik de ALPIN 200.
Als je met wat minder af kan, dan zou ik voor de ACOM 1000 kiezen.

Als je naar de restwaarde kijk, is de prijs prestatie verhouding van de toch wel erg goed.
En gelijkwaardige kwaliteit en/of prestatie van Ameritron is echt niet veel goedkoper denk ik.
Wie praat luistert niet

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Full duty cycle

#6 Bericht door pa5cal »

psk31 op dat soort vermogens wordt em niet denk ik ;) Maar bijv. sstv en/of die windrm achtige spullen (vooral die laatste) zijn fors lange doorgangen die gewoon gelijk staan aan key-down lange tijd volle sjas maken. Vooral voor dat windrm achtige spul moet je linear ook... linear zijn :)

Ik ben er niet op tegen om een amp van Bouke te kopen, maar liever zie ik dan de spullen die ik heb gebruikt worden. Ik weet niet of die meneer daartoe bereid is maar dat lijkt me wel erg tof. Ik bezit namelijk 2 stuks yu204 (zeg maar 4-1000) en dat glas is zo mooi he?

-P

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Full duty cycle

#7 Bericht door Steef »

Ik zou er maar even niet vanuit gaan dat Bouke dat nog doet.
Als je meer wilt weten moet je hem zelf bellen, telefoonnummer staat ook in de advertentie.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Full duty cycle

#8 Bericht door Steef »

Een flessen amp 400 watt key-down?

Een heel mooie oplossing:
http://www.qrotec.com/
Bijlagen
60.jpg
Wie praat luistert niet

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Full duty cycle

#9 Bericht door pa5cal »

Steef; dat is jammer. Hoe kom je daar zo bij? Is hij uitgekeken op de cent-amateur? :)

-P

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Full duty cycle

#10 Bericht door Steef »

PB
Wie praat luistert niet

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Full duty cycle

#11 Bericht door pe5t »

De duty cycle van telegrafie zal bij een lange uitzending ca. 50% zijn. In een contest met een verhouding luisteren/zenden van 50% loopt dat zelfs terug tot 25%.
Wanneer een fabrikant zijn toestel specificeerd op 600 Watt output CW (let wel, meestal wordt telegrafie bedoeld en geen continues wave) dan lijkt het veilig om bij lange digi-uitzendingen op de helft te gaan zitten (300 Watt) en in een contest wat hoger (400 Watt).
Het ding zou dat moeten uithouden.

Kees

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Full duty cycle

#12 Bericht door pa5cal »

Telegrafie zal ik niet snel maken, want ik kan het nog niet :)

Mij is het echt te doen om windrm of de opvolgers ervan, sstv en andere zaken die gewoon zorgen voor een zeer forse last op de eindtrap voor lange doorgangen. Het lijkt erop dat ik ofwel aangewezen ben op een behoorlijk overmaatste amplifier van zeg 1.5KW (de zgn. full legal limit in de US) en deze een stuk rustiger laten draaien, een eigen amp bouwen die netjes 400watt max kan maken, maar dan wel all day long, of een commerciele variant aanschaffen die wel bestand is tegen 100% duty cycle, maar dan diep in de buidel zal moeten tasten. De laatste is in het verlengde van opmerking 1.

-P

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Full duty cycle

#13 Bericht door Steef »

Ik vond Deze nog :wink:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Full duty cycle

#14 Bericht door PA5COR »

Ik waag mijn compleet gerestaureerde Heathkit SB-1000 er ook niet aan....
Heeft te veel tijd en een nieuwe buis gekost om deze weer als 100% nieuw te laten werken, en meer als 400 watt in SSB is mij wel genoeg, blijft ie lekker lang heel.
Key down in een dummy ruim 1000 watt, maar een continue draaggolf? 200 watt of zo.
Ik gebruik in AM 100 watt carrier en 400 watt PEP, blijft ie lekker koel, met de FT 2000 D in klasse A als aansturing.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Full duty cycle

#15 Bericht door pa5cal »

LOL!

Dat is een gevalletje QLF. Eender hoe, ik ben wijzer geworden op het buizenvlak maar nog niet het budget vrij gemaakt en mijn zinnen op een specifiek iets gezet.

-P

Plaats reactie