Transistor lineair

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Transistor lineair

#1 Bericht door Laurens PD9X »

Hallo,

Voor een medemateur de volgende vraag:

Welke HF transistor amplifiers zijn er verkrijgbaar met een output van 500watt bij 10watt input? De HLA-300 van RM Italy zou evt in de buurt komen.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Transistor lineair

#2 Bericht door pa5cal »

Heeft wat meer input nodig vrees ik, maar de SGC SG-500 is een heel mooi model.

-P

dc2dc

Re: Transistor lineair

#3 Bericht door dc2dc »

@ PD9X,

Hallo OM, ik weet niet of de genoemde 500 Watt output een minimale eis is en in welke mode,
maar een HLA 300 V geeft in CW bij 10 Watt input echt niet meer dan 400 Watt output.
Bij SSB gebruik mag je blij zijn als je op diverse (niet alle) banden 350 Watt haalt.

Heb zelf ook zo'n ding staan, werkt goed, en is ook getest bij pa0fri.
Kijk maar eens op : http://www.pa0fri.com -> QRO -> RM Italy HLA 300.
Het daar geteste exemplaar is van ondergetekende (toen ik nog in Nederland woonde met de call PH4U ).
Ps. het is raadzaam dit soort eindtrapjes niet te diep aan te sturen (10W cw en 15W ssb),
om oversturing en "splattering" te voorkomen, hi.
Bovendien wordt teveel sturing aan de 4 torren niet in dank af genomen(en dat is een understatement)

Heb nog even verder gekeken: RM heeft ook nog een zwaardere (veel duurdere) jongen in de aanbieding, nl. de RM BLA 1000 (wordt in de U.K. een slordige 2800 pond voor gevraagd).
http://www.rmitaly.com/home.asp (naar mijn mening kun je voor dit geld wel iets anders krijgen,denk ik zo)

Bij b.v. Classic Int. Ameritron eindtrappen (torren) van 500-600 W output; prijzen van 1000-1700 Euro.

Hou er ook rekening mee dat je een flinke voeding voor dit soort eindtrapjes nodig hebt ( voor de HLA 300V een (geschakelde) voeding van 13,8 V bij zo'n slordige 60 Amps !) e.e.a. kost ook het nodige ??

Hoop dat je iets aan mijn info hebt.

Suc6.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Transistor lineair

#4 Bericht door pa5cal »

Het is inderdaad niet onbelangrijk om te vragen: "wat wil je ermee" ;)

Dat vergat ik nog even en ik antwoorde geheel vanuit mijn optiek als mobiele operator, ergo, ik wil 13.8volt voedbare amps. De BLA 1000 trok mijn aandacht even snel maar die blijtk 50V te willen hebben. Let hier dus wel op bij de keuze van amp. Ik neem altijd voor het gemak aan dat wanneer men een transistor amp wilt dat het meestal mobiel zal zijn en buizen bijna altijd voor thuis gebruik worden gekozen.

Tokyo Hy-Power verkoopt ook transistor units die zeer robust zijn. Hun HL-700B unit is wat jij zoekt, 10 watt in en 450 watt uit. Niet goedkoop vermoed ik ;)

Suc7 met de keuze!

-P

Plaats reactie