Van QRP naar QRO

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
PD8F
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:43
Locatie: JO33AC

Van QRP naar QRO

#1 Bericht door PD8F »

Ik sta op het punt om als F amateur geregistreerd te gaan worden en heb voor een zacht prijsje een RM Italy KL-500 over kunnen nemen. De vorige eigenaar vertelde me dat ik er met 5W input ca. 80 - 120W SSB uit kunt halen. Met wat meer ingangsvermogen zou ik zelfs 250W kunnen halen.

Nu wil ik mijn FT-817, die ik als basisstation gebruik, als driver gebruiken. Deze heeft een maximale output van 5W.

Is het mogelijk om, op relatief eenvoudige wijze, die 5W op te krikken naar 10 of 15W voordat het de PA ingaat zodat ik in totaal wat meer uitgangsvermogen krijg? Je krijgt dan wel 3 eindtrappen achter elkaar dus zeker niet optimaal maar is het mogelijk?
Ik heb trouwens een schakelende voeding van 60A dus dat zal geen problemen geven.

Opmerkingen, suggesties en verwijzingen naar andere websites zijn van harte welkom.

Groet, Fokko

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Van QRP naar QRO

#2 Bericht door PE2AAB »

KL 500?

Da's toch een 27 MC ding? Wellicht bruikbaar op 10 meter maar ook niet meer dan dat.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Theo

Re: Van QRP naar QRO

#3 Bericht door Theo »

Waarom zou je meer vermogen in de liniair willen stoppen?
Met 5 wat stuur je deze al volledig open, en gaat soms al vreemd staan te zelf oscilleren.
Niet iedereen weet wat het type is, er zijn meer uitvoeringen er van.
Mss is het slim, om een link er bij te zetten van de door jouw gebruikte kl 500?

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1486
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Van QRP naar QRO

#4 Bericht door pa3met »

Type: All-mode HF linear amplifier
Frequency range: 3.5-30 MHz
Voltage: 12-14 VDC
Current drain: Max 34 A
Drive power: AM/FM: 1-15 W
SSB/CW: 2-30 W
Maximum Power output: AM/FM: 60-300 W
SSB/CW: 120-600 W
Impedance: 50 ohms, SO-239
Dimensions (W*H*D): 170*295*62 mm
Weight: 1.6 Kg
Manufactured: Italy, 199x-200x
Other: Built-in 26 dB preamp

beetje raar die specs. Andere site zegt 11m (of 10m) only.

overigens luisterde ik gisteren naar een zuid-europeaan op 20m. De gast was spelen met de power, van 100W terug naar 100 mW ongeveer.
Het zachste signaal was S9+, hardste was 9+20.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA1FJ

Re: Van QRP naar QRO

#5 Bericht door PA1FJ »

Er staan op het internet diverse mods om de FT817 meer vermogen te laten geven, maar besef wel dat een keer verkeerd tunen de eindtrap van de FT817 opblaast.
Dus laat hem maar gewoon op 5 wat staan, dan blijft hij heel. En waarom gelijk zoveel vermogen? Met 5 watt komt er toch al genoeg vermogen uit en staat de boel niet op z'n tenen.
73 Fred PA1FJ

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Van QRP naar QRO

#6 Bericht door pa5cal »

De KL-500 is prima te gebruiken van 80 tot 10m, in technische zin. Er zit meestal een schakelaar op zo'n ding waarbij je kunt kiezen tussen de verschillende ingangs vermogens. Zet het ding op laag vermogen (dan bypass je de weestanden die binnenin zitten) en dan kun je met 5 watt het ding vrij ver uitsturen. Laat je niet gek maken, er zitten 4 van die MRF torren in uit mijn hoofd gezegd en je moet niet verwachten dat je daar echt meer dan een paar honderd watt uit kunt halen voor lange tijd voordat het stuk gaat ;)

Je eerste probleem is alvast de voedingsspanning. zeg even 250 watt uit die amp halen kost je al snel 30 ampere aan stroom. De bijgeleverde voedingsspannings draden van het ding zijn minder geschikt, aanpassen dus. Er zijn nog wel wat meer problemen in het geheel te vinden maar laat ik de voornaamste even met klem noemen: harmonischen. Deze dingen zijn ongefilterd en kunnen dus op andere banden aardig wat storing teweeg brengen. Zorg er dus voor dat je netjes de boel filterd na je amp en dan zit je snor. Een vrij simpele en goedkope oplossing is om van die verfblik-filters te maken. http://www.pa7hph.nl/subpages/subpage33.html Doe je dit niet dan werk je zeer waarschijnlijk niet volgens machtigingsvoorwaarden qua onderdrukkingsnormen.

Suc7!

-P

PS er zijn op internet ook wel verhalen te vinden van mensen die al zo'n ding hebben aangepast http://home.kpn.nl/l.van.lelieveld/ombouw/Ombouw.htm

PD8F
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:43
Locatie: JO33AC

Re: Van QRP naar QRO

#7 Bericht door PD8F »

Ik ga liever niet aan m'n 817 sleutelen, ik heb de ND uitvoering en die eindtransistoren blijken al erg gauw in rook op te gaan.
pa3met schreef:... beetje raar die specs. Andere site zegt 11m (of 10m) only...
Er zijn een aantal verschillende versies van deze PA in omloop, zelfs eentje voor alleen 11 meter, dat maakt het wat verwarrend. Deze is echter geschikt voor amateurgebruik van 10 to 160 meter. Ik kon geen afbeelding vinden van het type dat ik hier heb. Maar ik heb hem ook nog niet in de praktijk uit kunnen proberen, misschien geeft ie wel meer vermogen dan verwacht. En 100W is eigenlijk ook best wel veel.
pa5cal schreef:... Er zijn nog wel wat meer problemen in het geheel te vinden maar laat ik de voornaamste even met klem noemen: harmonischen. Deze dingen zijn ongefilterd en kunnen dus op andere banden aardig wat storing teweeg brengen. Zorg er dus voor dat je netjes de boel filterd na je amp en dan zit je snor. Een vrij simpele en goedkope oplossing is om van die verfblik-filters te maken. http://www.pa7hph.nl/subpages/subpage33.html ...
Daar vermoedde ik ook een ander probleem. Er zit wel een standen-schakelaar op voor vermogen maar niet voor de keuze van de band, er wordt blijkbaar niet of nauwelijks gefilterd. Bedankt voor de link, ik ga een paar verfblikken aanschaffen.

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: Van QRP naar QRO

#8 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Van QRP naar QRO

#9 Bericht door PD0MV »

@PD0MV- mijn beleving van QRP
-------------------------------------
met 5 watt kom je al 5 maal de wereld rond, en met 500mW werk je al geheel europa :wink:
dat is wat ik gemerkt hebt, eergister nog met 5 watt VP8LP falkland island gewerkt op 10m met FT817, gewoon op een simpel GPA vertical voor 11/10m band, dus hoezo 100 watt :mrgreen: als het met 5 watt ook gemakkelijk gaatals de condities meezitten, want daar moet je het uiteindelijk van hebben.



@even afwijken van topic :
-------------------------------
maar goed wie nou QRP en of QRO doet, moet ieder voor zich zelf weten.

het enige wat wel een feit kan zijn is, : met QRO in een NOOD scenario is de kans zeer groot dat de accu snel leeg getrokken wordt, terwijl je met QRP juist langer plezier kan hebben :wink:



@ON TOPIC --- maar goed, verder ga ik er niet woorden aan vuil maken.
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD8F
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:43
Locatie: JO33AC

Re: Van QRP naar QRO

#10 Bericht door PD8F »

PD0MV schreef: met 5 watt kom je al 5 maal de wereld rond, en met 500mW werk je al geheel europa :wink:
dat is wat ik gemerkt hebt, eergister nog met 5 watt VP8LP falkland island gewerkt op 10m met FT817, gewoon op een simpel GPA vertical voor 11/10m band, dus hoezo 100 watt :mrgreen: als het met 5 watt ook gemakkelijk gaatals de condities meezitten, want daar moet je het uiteindelijk van hebben...
Ja QRP is ook heel leuk hoor, heb ook al heel wat continenten kunnen werken met 5W op 10m. Maar voor 's avonds even gezellig keuvelen op 80m is wat meer power toch echt wel nodig. En met zo'n verblik-filter erachter ook nog netjes zonder anderen te storen.
Oene schreef:Klasse Fokko ! Beetje meer peut is niet verkeerd !
Ik zou er een klein trapje tussen zetten en die aansturen met de FT817 op laag vermogen.
Hoeveel is dat bij een 817; 500 mW oid ?...
Dank voor de links Oene, ik zal me er eens in verdiepen. De 817 kun je zetten op 500 mW, 1W, 2.5 of 5W.
Op een wat lager pitje zetten is trouwens helemaal geen slecht idee, gezien de gevoelige eindtrap.

Theo

Re: Van QRP naar QRO

#11 Bericht door Theo »

PD0MV schreef: @ON TOPIC --- maar goed, verder ga ik er niet woorden aan vuil maken.
Dat was ook helemaal niet nodig geweest, er werd niet gevraagd wie voor of tegen vermogen is.
En 100 watt is een leuk stuurvermogen :mrgreen:

Maar het eindtrapje, ik heb er geen vertrouwen in.
Daarvoor te veel rommel gezien, en dan nog niet eens wat er uit komt, maar puur de bouw.
De spurieus wat het ding maakt, daar worden je mede amateurs niet blij van.

Echt alles wat niet echt noodzakelijk is, zit er ook niet in.
Ik haalde het al aan, de meesten gaan stuk door het zelf oscilleren.
Dat is ook goed te krijgen, maar dan moet je de ontbrekende onderdelen er wel zelf weer in zetten.

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: Van QRP naar QRO

#12 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Van QRP naar QRO

#13 Bericht door pa1bvm »

100 watt .. net mooi voor de gloeidraden of een dikke blower ..toch ???

als je dan toch denkt aan QRO ..denk dan in stappen van 10 dB .. van 3dB meer ERP ligt je tegenstation niet wakker( op HF al helemaal niet )
met 10 dB verschil heb je zijn " aandacht" en roept ie wellicht QRZ ..
tja en met 20 dB meer,,,, dan maakt ie snel een QSO met je dan is ie tenminste verlost van die herrie op zijn frequentie :)


en ..Real QRO kan KILL you , Real QRP can Thrill you

of zag ik laatst ook ergens

a triode can kill you , a trio too but is far more fun ....

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Van QRP naar QRO

#14 Bericht door pa5cal »

van 5 naar bijna 400 watt is wel iets meer dan 3db gelukkig. Verder ben ik het eens met rommel in de ether zetten daarom stelde ik ook de aanpassingen voor, dan is er best iets redelijks van te maken. Ik denk echter dat daarbij hetzelfde geld als de baofeng discussie "wat verwacht je voor die centen" en heoveel amateurs passen het daadwerkelijk aan?

Ik denk dat de kl-500 verkopen en er een ham amp voor terug kopen mogelijk goedkoper is, maar voor de knutselaar is het zeker leuk :D

-P

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Van QRP naar QRO

#15 Bericht door fred101 »

QRP is geen verdienste van de QRP zendende amateur, het is de verdienste van het tegenstation met gevoelige oortjes :mrgreen:

Je kan er ook een instelbaar low pass filter achter zetten. Ik neem aan dat je niet 10 verschillende antennes hebt dus er moet toch een tuner achter. Als je die ook als LPF uitvoert moet het goed kunnen. Dus eerst een C-L-C die 50 ohm in/uit is, daarna een LC tuner (L-serie, C-parallel). De eerste zou je schakelbaar kunnen maken door L en C bij te schakelen maar je kan ook per band er een maken en dan omschakelen. Je kan dan meer filters achter elkaar zetten. Dus op 80m zet je die van 80 en 40 en 20 in serie. op 40 meter koppel je dan de 80 meter af enz. dan heb je een megaschoon signaal.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie