Van QRP naar QRO

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Van QRP naar QRO

#16 Bericht door PA0ETE »

fred101 schreef:QRP is geen verdienste van de QRP zendende amateur, het is de verdienste van het tegenstation met gevoelige oortjes :mrgreen:
Dat klopt absoluut niet. Ik werk alleen met andere QRP-stations als ik QRP werk, of ik doe het om die domme QRO-ers te laten zien hoe weinig al die milieuvervuiling uitmaakt ;-)

Maar serieus, je moet met QRP gewoon meer je best doen om gehoord te worden. Meestal gaat het niet om de goede ontvanger van het tegenstation maar om een stil moment tussen alle prut op de band.

Op zich is er volgens mij niets mis met meerdere versterkers achter elkaar als ze goed op elkaar aangepast zijn en met voldoende afscherming. In een zendontvanger zelf zitten meestal natuurlijk ook meerdere versterkers achter elkaar om in de eerste plaats aan het uitgangsvermogen te komen, dat maakt zeker als je een ALC lijn op de laatste versterker aansluit geen enkel verschil.

Mogelijke problemen met zo'n versterker zijn in de eerste plaats de harmonischen. Het is sowieso niet zo'n slecht idee om een harmonischenfilter te gebruiken, ook bij een kwaliteitsversterker (veel van die 'goede' dingen voldoen zonder zo'n filter ook niet aan de eisen). Eigenlijk moet je per band een apart filter gebruiken, maar zonder een filter dat harmonischen boven 30 MHz te lijf gaat zou ik het zeker niet doen.

Een ander probleem kan zijn dat de versterker slechte torren heeft of misschien verkeerd is ingesteld. Ook dat kan vervorming geven. De bias moet bovendien temperatuurgecompenseerd zijn om te voorkomen dat een versterker bij hoge temperaturen niet uit de instelling loopt, waarbij hij in een gunstig geval "alleen maar" de nodige vervorming geeft. De kans is echter ook groot dat hij zich in zo'n geval opblaast. Met name die bias stelt bij de 27 MHz-achtige versterkers niet zo heel veel voor.

Ik heb zelf wel eens overwogen om een gunstig geprijsd 11m-ding te kopen. Je hebt dan al: behuizing, koellichaam, torren tot 30 MHz, antenneschakelaars/vox die je niet hoeft te maken. Met een beetje aanpassingen maak je zo'n ding voor meerdere banden geschikt. Vervolgens moet je nog die filters maken en dan de bias en de beveiliging op orde brengen. Dat alles is heel veel minder werk dan een nieuwe amp bouwen, en ook een heel eind goedkoper dan er eentje kant en klaar te kopen. Desnoods zet je hem bij veel vervorming idd op de helft van het vermogen dat ze opgeven. Dan is ie echt wel mooi, tenzij ze klasse C-transistoren hebben gebruikt. Dan krijg je hem hoe dan ook in SSB niet goed.

PD8F
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:43
Locatie: JO33AC

Re: Van QRP naar QRO

#17 Bericht door PD8F »

Dank voor al jullie suggesties en links, ik heb al een project voor de komende winteravonden: eerst maar eens bandfilters maken voordat ik aan meer power begin. Het gaat net als met autorijden, het rijbewijs heb ik nu nog leren autorijden in de praktijk. :wink:

Ik moet het met een klein budget doen maar zo'n goedkope PA kan volgens mij met een paar aanpassingen toch wel een redelijk goed signaal afgeven.
fred101 schreef:.... Ik neem aan dat je niet 10 verschillende antennes hebt dus er moet toch een tuner achter. Als je die ook als LPF uitvoert moet het goed kunnen. Dus eerst een C-L-C die 50 ohm in/uit is, daarna een LC tuner (L-serie, C-parallel). De eerste zou je schakelbaar kunnen maken door L en C bij te schakelen maar je kan ook per band er een maken en dan omschakelen. Je kan dan meer filters achter elkaar zetten. Dus op 80m zet je die van 80 en 40 en 20 in serie. op 40 meter koppel je dan de 80 meter af enz. dan heb je een megaschoon signaal....
Nee ik heb een GB sloper draad antenne van 22 meter lang, staat op alle banden vrij goed behalve 80m daar was ie 1 op 4. Dus een tuner er achter gezet en ik krijg hem nu op 1:1.7 op 80m dus goed genoeg en op de andere banden nog veel beter.

Klinkt best nog ingewikkeld Fred, misschien moet ik het voor me zien. Zelf had ik om te beginnen iets eenvoudigers in gedachten, zoals onderstaande schema. Het zijn 'relatief' eenvoudige laagdoorlaat filters en je raakt natuurlijk niet alle ongewenste signalen kwijt maar in ieder geval zijn de harmonischen vrijwel geheel verdwenen. Ik zag op een filmpje op internet dat ditzelfde ontwerp bij 160m boven 2 MHz al een onderdrukking had van 65 dB en op 80m boven 4 MHz iets van 55 dB. Als je er vanuit gaat dat voor harmonischen geldt dat 40 dB onder de carrier gewenst is dan zit dat hier helemaal goed. Niet slecht voor zo'n eenvoudig ontwerp.

Afbeelding

Het is even de vraag welke rinkernen en draaddiktes ik het beste kan gebruiken als ik alvast voorbereid wil zijn voor een paar honderd Watt.

Plaats reactie